SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): « Forrige 1 2 3
Skriv svar 

Stjerner:
  • 1 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Solpaneler uden inverter
12-10-2020, 17:50
Besked: #21
Carle621 Offline

RE: Solpaneler uden inverter
Jo det har du helt ret i, jeg ville også meget gerne have anvendt den Megawattime meget bedre. Retfærdigvis skal det dog siges, at jeg HAR en solcelle-varmtvandsbeholder, hvor det kolde vand forvarmes vha. vandet fra solcellerne hhv. VP. Jeg har ikke beskrevet det tidligere, da jeg ikke tror at den smule forvarmning fra f.eks. 10 grader til f.eks. 20 grader har nogen nævneværdig økonomisk betydning. Men ok, lidt har jo også ret.
Jeg tror at jeg bare skal acceptere, at det var et forsøg som er meget enkelt og driftsikkert og som virker som planlagt, men som også viser at det ville give en meget bedre økonomi, hvis jeg f.eks. brugte en MPPT inverter til at drive en varmepumpe, eller ved at lagre strømmen i et batteri. Men efter at have læst Teknologisk Instituts rapport fra 2016:
https://www.teknologisk.dk/_/media/66225_Slutrapport%20346-012%20Optimal%20udnyttelse%20af%20solcelleel%20i%20enfamiliehus.pdf[/b]
og set deres økonomiberegning på side 55, hvor de bl.a. skriver:
Termisk energilagring er en gennemprøvet og simpel teknologi og kan derfor være et godt alternativ til energilagring i batterier.
så er jeg blevet noget mere tilbageholdende med energilagring i både batterier og vandbeholdere.
Find
Citér
12-10-2020, 18:42
Besked: #22
Kandersen01 Offline

RE: Solpaneler uden inverter
Forsøget er der intet galt i. Så længe udgifterne har været holdt nede, så er "lidt har også ret" i den grad berettiget, i forhold til hvis du intet havde gjort, og bare sendt overskuddet ud på nettet.
Så på den måde kan jeg sagtens følge det.. Og du må endelig ikke misforstå mig. Alt hvad vi kan gøre, (der giver mening) for at bruge så meget strøm selv som overhovedet muligt, det går jeg ind for. Kunsten er bare at holde udgifterne til dette "mer-forbrug" nede.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): « Forrige 1 2 3
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering