SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (5): « Forrige 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Summationsmåler og smart meter
18-10-2020, 22:30 (Denne besked var sidst ændret: 18-10-2020 af 22:30 Kandersen01.)
Besked: #31
Kandersen01 Offline

RE: Summationsmåler og smart meter
(18-10-2020 09:50)Lars-Jacobsen Skrev:  Kan du ikke prøve at trække tallene direkte fra Energinets Datahub på eloverblik.dk ligesom mit Excel ark. Så er det kun er SEAS hoved måleren for så kan vi nemt se/beregne konsekvensen ved ikke at have en summationsmåler måler. Dit billede bliver lidt “rodet” da der samtidig blandes op/afladning af batterier og egetforbrug ind i regnestykket. Derfor tror jeg ikke helt på det betyder så meget, selvom maj måned nok er den værste. Og at du så også betaler lidt rigeligt for din strøm. Du kan pt. købe til ca. kr. 1,78 (nok ikke tilbage i maj 2018).

Det er fordi du ikke helt forstår det Lars Wink

Eloverblik viser at jeg har eksporteret 292 kWh mere, i den måned. Og det er præcis det tal som jeg også er blevet registreret forbrug på. Hvis du har hentet det excel ark jeg har lavet, hvor jeg viser princippet, så kan du bedre forstår, hvorfor det i mit tilfælde er gået så galt som det er. Jeg har betalt for ca. 3/4 af den strøm jeg har opladet på på batteriet, fordi det er overskud der er sendt ud på de to andre faser, og taget tilbage til batteriet.

Hvis jeg skal prøve at forklare det kort, så tager jeg udgangspunkt i et konkret tidspunkt hvor solcelleanlægget producere 2500W. (lige nu regner jeg ikke med huset yderligere forbrug, da det er et princip).

Dvs der produceres 833W pr fase (det er en 3 faset inverter).
L1 føder batteriet med 833 watt
L2 lægger 833 watt ud. (overskud produktion på L2)
L3 lægger 833 watt ud. (overskudsproduktion på L3)

Disse 2 x 833 watt på L2 og L3 tages tilbage udefra på L1, til at oplade batteriet. Det er jo overskudproduktion, så derfor kan det tages tilbage til at oplade batteriet med.
Med en summationsmåler vil resultatet gå i 0 (nul), fordi jeg lægger lige så meget ud, som jeg aftager.
Men med fasemåleren går det helt galt, for den kan netop ikke finde ud af at modregne. Så i det regnskabet, der tror fasemåler, at jeg aftager jeg 1.666 watt.
Dette står så på godt og vel 4-5 timer, hver eneste dag, (alt afhængig af hvor meget solcelleanlægget producere, mens batteriet oplader.
Når solen så går ned, og batteriet begynder at aflade, så sker præcis det samme. Her lægger batteriet den mængde strøm ud på L1, som der er forbrug på L2 og L3. Fordi så kan det igen aftages ved at regnestykket går i 0 (nul). Altså lige bortset fra at fasemåleren ikke kan finde ud af det.

Giver det bedre mening nu, hvorfor beløbet er svimlende højt?

(18-10-2020 09:50)Lars-Jacobsen Skrev:  Tallene fra dit SMA viser faktisk også en anden interesant ting nemlig, at dit direkte egetforbrug i produktions øjeblikket ikke er højere end 23%. Og at du med batterierne kan komme op på at være 47% selvforsynende, hvis jeg tolker tallene korrekt.
Dermed skal du jo under alle omstændigheder have mere end 50% udefra - på et eller andet tidspunkt.

Bingo!. Og det er derfor den aftager den samme mængde til batteriet, som der over-produceres. Og det kan fasemåleren ikke finde ud af.

(18-10-2020 09:50)Lars-Jacobsen Skrev:  Men selvfølgelig hvis det er 2 enfasede invertere der producere på de første 2 faser, og bateriopladning (fra nettet) sker på den sidste 3. fase så kan der godt komme et stor forskel på sum vs fase målere.

Now you´ve got it! Big Grin
Inverteren er 3-faset. Batteriladeren er 1-faset.
Men det kunne have været MEGET værre end det er gået. For batteriet kan heldigvis ikke lade med mere end 2500 watt. Hvis den havde kunne lade fx med 5kW, så kunne jeg have næsten fordoblet mit tab.

Det er i øvrig rigtig vigtigt at bemærke, at det her sker, uanset om det er et batteri, eller en anden forbrugsgenstand, (fx en ovn eller noget tilsvarende som bruger meget strøm). Kunne også have været en elbil. Fasemåleren kan ikke finde ud af det, og man vil blive registreret for det forbrug, man aftager fra nettet, selvom man lægger mere ud (overskud) samtidig.
Find
Citér
18-10-2020, 22:38 (Denne besked var sidst ændret: 18-10-2020 af 22:40 Kandersen01.)
Besked: #32
Kandersen01 Offline

Jeg fik skiftet fasemåleren til en Summationsmåler d 21 februar 2020.

Her får du lige et screendump fra Seas, taget i august 2020, som viser 2019 og 2020..
Man behøver bare at se den massive forskel der er efter februar for at se, at det her er ikke små-penge.

Som der står. Grå er 2019. Orange er 2020. Produktionen og forbrug har været stort set ens i den perioder deres vises.

Rent faktisk kan man se forskellen allerede i februar, selvom det var d. 21 februar jeg fik skiftet måleren. Så 7 dage, i februar, hvor solcellerne ikke har produceret så meget, det er til at spotte.. Det er faktisk skræmmende.
Find
Citér
18-10-2020, 22:40
Besked: #33
Kandersen01 Offline

(18-10-2020 10:02)Lars-Jacobsen Skrev:  Tjaa, de solcelleparker der bliver installeret pt kan ikke engang få den gamle garanterede pris på 40/60 øre, men må “nøjes” med spotprisen. Og de har ikke noget egetforbrug. Det er ren salg. Og de skyder da stadig op og bliver installeret, så en (god ?) forretning må det da være.

Det er ren eksport. De har jo ikke noget forbrug, samtidig Smile
Men du har ret, det er ufatteligt det kan svare sig. Jeg vil dog tro de har nogle lidt andre aftaler, så de når får mere end 0.20 kroner/kWh.
Find
Citér
19-10-2020, 11:22
Besked: #34
Lars-Jacobsen Offline

Jeg er helt med på dit forklarende ark, og problemstillingen. Jeg kunne bare stadig godt tænke mig at se dine timetal tal trukket direkte fra Energinet’s Datahub på http://www.eloverblik.dk (Ikke et screenshot fra SEAS web).
I princippet er der jo ikke noget galt med fasemåleren, bortset fra vi forbrugere har den forventning om at køb og salg altid skal “nettoficeres” inden vi bliver afregnet. Så hvis producenten og installatøren af sådan et anlæg som dit bare kobler tingene på “tilfældige” faser og regner med der automatisk sker udligning i måleren, så vil jeg da stille et krav til disse om økonomisk erstatning for dårlig udført arbejde og rådgivning. Det er jo ikke forsyningens skyld det er kombineret på den måde. Og fasemåleren sad der jo allerede ved installationen, går jeg ud fra.
Rent teknisk er det også lidt underligt, hvis dit anlæg er skruet sådan sammen at batterierne er “afkoblet” på den måde og altid skal lades op via 1 fase (ovenikøbet den hvor du så tilsyneladende ikke producere på), og forbruget herfra så godt kan blive fordelt og distribueret ud på alle 3 faser, efter behov. Så burde teknikken jo også være lavet så intelligent at den også kunne oplade efter behovet, og kun gøre det når der var overskud.
Nå, men altså kom gerne med dine timetal med køb og salg, for 2019 og 2020 så vi (jeg) kan se det virkelig er så slemt. Det er det sikkert. Jeg vil bare gerne se tallene bag påstanden.
Og ja det er ikke anderledes end hvis man tænder ovnen, vaskemaskinen eller lader på elbilen og trækker strøm på en anden fase end der hvor ens produktion sker. Så det er ikke et nyt problem, men har været der siden gr. 6 med årsopgørelse ophørte. Og det er teoretisk nok værst hvis man har 1 fase invertere og ikke 3 fasede.
Hos mig selv kunne det også have set værre ud hvis det var sådan at min varmepumpe, vaskemaskine mm sad på den fase hvor jeg ikke har en inverter der producere (har også 2 stk. 1 fasede invertere).
Find
Citér
19-10-2020, 11:46
Besked: #35
Kandersen01 Offline

Tja, jeg er bestemt ikke enig. Og slet ikke fordi, at der i følge målerbekendtgørelsen, skal måleren kunne "løbe baglæns". Dvs den skal kunne modregne import med evt eksport..
Det har intet at gøre med, at man kobler ting på installationen. Du vil aldrig kunne opsætte et solcelleanlæg/egenproducerende anlæg, uden at ryge i ballade med en fasemåler. Fasemåleren har helt konkret intet at gøre i en husstand.
Den eneste årsag til, at folk i gruppe 6 ikke er ramt på samme måde, det er fordi de rent økonomisk sælger deres overskud til stort set samme pris som de køber til. Men det er en rent administrativ løsning, som tilfældigvis gør, at målertypen ikke er så vigtig. Den administrative løsning løser IKKE problemet med fasemåleren, for det kan rent fysisk ikke løses, medmindre måleren bliver udskiftet. Lige så snart de 20 år er gået for en grp6 ejer, så står de med præcis samme problem.

Jeg har laver månedbaseret statistik fra eloverblik for 2019 og 2020 i følgende Excel ark. (Jeg kan desværre ikke gøre det for 2018, da Cerius/Datahub har fucket op, og slet ikke registreret mit salg til net. Men princippet er det samme i 2019/2020, altså indtil jeg fik skiftet måleren i februar 2020).

Vedhæftede Fil(er)
.xlsx  Eloverblik 2019 månedsoversigt.xlsx (Størrelse: 3,31 KB / Downloads: 64)
.xlsx  Eloverblik 2020 månedsoversigt.xlsx (Størrelse: 3,04 KB / Downloads: 70)
Find
Citér
19-10-2020, 11:53
Besked: #36
Kandersen01 Offline

Du kan også få et screendump fra eloverblik. Der er det også markant tydeligt at se, hvad det er der er sket.
Jeg har leveret væsentlig mindre til nettet i 2020, fordi mit eget forbrug nu bliver registreret korrekt.
Det reelle forbrug er stort set identisk 2018, 2019 og 2020. Det er kun måling af import/eksport fordelingen som er ændret.

Find
Citér
19-10-2020, 17:11
Besked: #37
Lars-Jacobsen Offline

(19-10-2020 11:46)Kandersen01 Skrev:  Tja, jeg er bestemt ikke enig. Og slet ikke fordi, at der i følge målerbekendtgørelsen, skal måleren kunne "løbe baglæns". Dvs den skal kunne modregne import med evt eksport..
Det har intet at gøre med, at man kobler ting på installationen. Du vil aldrig kunne opsætte et solcelleanlæg/egenproducerende anlæg, uden at ryge i ballade med en fasemåler. Fasemåleren har helt konkret intet at gøre i en husstand.
Den eneste årsag til, at folk i gruppe 6 ikke er ramt på samme måde, det er fordi de rent økonomisk sælger deres overskud til stort set samme pris som de køber til. Men det er en rent administrativ løsning, som tilfældigvis gør, at målertypen ikke er så vigtig. Den administrative løsning løser IKKE problemet med fasemåleren, for det kan rent fysisk ikke løses, medmindre måleren bliver udskiftet. Lige så snart de 20 år er gået for en grp6 ejer, så står de med præcis samme problem.

Jeg har laver månedbaseret statistik fra eloverblik for 2019 og 2020 i følgende Excel ark. (Jeg kan desværre ikke gøre det for 2018, da Cerius/Datahub har fucket op, og slet ikke registreret mit salg til net. Men princippet er det samme i 2019/2020, altså indtil jeg fik skiftet måleren i februar 2020).

Jeg kan ikke finde noget sted i målerbekendtgørelsen (den gamle) hvor der står at en måler skal "kunne løbebaglæns", eller modregne. Der står/stod:
registrere aftag og levering af elektricitet i det kollektive elforsyningsnet særskilt og med en registrering hvert 15. minut eller med kortere intervaller,
Derfor er der i princippet ikke noget galt med en fasemåler, men korrekt for at det virker efter de principer du taler om bør der hos egenproducenter anvendes en summations måler, som der også står i den nyt bekendtgørelse, at der skal anvendes.
Så glemmer vi lige hvem der skal betale en evt. udskiftning.

For dem på den gamle gr. 6 ordning er det stort set et fedt mht fase eller sum måler, da deres afgifter opgøres årligt og ikke hver 15. minut eller 1.time
Korrekt når deres aftale udløber og de også skal afregne løbende (det hedder jo ikke engang time afregnet mere, men straks eller øjebliks afregning) så får de også samme "problem". Men mon ikke måleren så er skiftet igen til den tid af forsyningsselskabet (og til en Summations måler).

Fint nok, med dine månedlig opgørelse, men jeg vil gerne ned på timeniveau og altså have alle 8.760 målte og registrerede værdier i de 2 registre D06 og D07 (køb/salg eller leveret til/fra net).

Jeg er ikke i tvivl om det er/var helt galt ved dig, jeg vil som sagt bare gerne helt ned i detaljen og verificere det. Og ikke bare nøjes med cirka eller +8.000 tal som udsagn.
De kan meget vel være jeg kommer frem til samme resultat, men vil gerne se præmissen/regnestykket - på min måde ;-)
Find
Citér
19-10-2020, 19:44
Besked: #38
Kandersen01 Offline

(19-10-2020 17:11)Lars-Jacobsen Skrev:  Jeg kan ikke finde noget sted i målerbekendtgørelsen (den gamle) hvor der står at en måler skal "kunne løbebaglæns", eller modregne. Der står/stod:
registrere aftag og levering af elektricitet i det kollektive elforsyningsnet særskilt og med en registrering hvert 15. minut eller med kortere intervaller,
Derfor er der i princippet ikke noget galt med en fasemåler, men korrekt for at det virker efter de principer du taler om bør der hos egenproducenter anvendes en summations måler, som der også står i den nyt bekendtgørelse, at der skal anvendes.
Så glemmer vi lige hvem der skal betale en evt. udskiftning.

Jeg er ret sikker på det står der, evt i en ældre. Det er den samme bekendtgørelse som Denfo køre sagen på.

(19-10-2020 17:11)Lars-Jacobsen Skrev:  Fint nok, med dine månedlig opgørelse, men jeg vil gerne ned på timeniveau og altså have alle 8.760 målte og registrerede værdier i de 2 registre D06 og D07 (køb/salg eller leveret til/fra net).

Vedhæftet her.

Køb: 571313174001679377
Salg: 571313174001750298

Vedhæftede Fil(er)
.xlsx  eloverblik 2019 timebaseret.xlsx (Størrelse: 734,96 KB / Downloads: 51)
.xlsx  eloverblik 2020 timebaseret.xlsx (Størrelse: 566,48 KB / Downloads: 49)
Find
Citér
19-10-2020, 22:37
Besked: #39
Kandersen01 Offline

Jeg lavede lige et screendump af mit forbrug (aftager fra net/sender til net) på batteridrift her kl 23:30.
Det viser det som jeg skriver, hvordan det hænger sammen:

Som det ses, så lægger L1 ud på nettet. Og L2 og L3 aftager fra net.
(Batteriet er 1-faset og hænger på L1, derfor aftages der ikke noget på L1, da det fødes direkte fra batteriet. Men der sendes overskud ud, som svare til det, som der aftages fra L2 og L3 tilsammen).

Hvis jeg stadigvæk havde en fasemåler, så vil L1 stadigvæk lægge overskuddet ud. Men jeg vil samtidig blive afkrævet betaling for forbruget på L2 og L3.

Fordi jeg har en summationsmåler nu, så går det samlede resultat i 0 (nul). Det er det der er hele ideen med summationsmåleren. Og det er sådan det altid har været. Og heldigvis blev stadfæstet i målerbekendtgørelsen fra februar 2019.
Der opstod så bare det næste problem - Hvem skal betale for den fejlagtige fasemåler. Desværre fik Dansk Energi held med, at smide den over på forbrugerne. Dvs sådan en som mig, der allerede har betalt for adskillige målere, i den tid jeg havde fasemåleren Angry
Find
Citér
19-10-2020, 23:03 (Denne besked var sidst ændret: 19-10-2020 af 23:03 Lars-Jacobsen.)
Besked: #40
Lars-Jacobsen Offline

Vedhæftet er mine beregninger.
Og ja de viser naturligvis at du har købt og "solgt" for meget. Det burde have været udlignet.
Det ses også tydeligt at der sker en ændring efter februar 2020.
Så hvis jeg skulle konsekvensberegne ud fra 2019 så har du købt 2.350 KWh for meget.
Hvis vi sætter dem til kr. 2,10 = en udgift på 4.935.
Men så har du også en indtægt på dit salg, og der burde du få markedsprisen hvis du laver en aftale med f.eks. Vindstød om at købe strømmen istedet for bare at "give den væk". Med 20 øre som du selv foreslår er der er trods alt tale om ca. en plovmand (500 kr) per år med dit nuværende setup.
Men i 2019 hvor du "solgte" uforholdsvis meget var der et værdi på ca. 939, så netto i 2019 ender det på en samlet ekstra omkostning på ca. 3.996 kr.
Og hvis det også stod på i hele 2018 så når vi ganske rigtig op på de 8.000 kr.

Men jeg må sige det er nok nogle ret usædvanlige forudsætninger, og setup, selvom der formentlig ikke er gjort noget specielt for at du bevist skulle havne i den situation. Så at tro man kan købe et (batteri) anlæg og man derefter bare kan gemme alt produktionen på batterierne til senere brug er nok en lidt falsk markedsføring. For der er jo lige nogle forudsætninger som tilsyneladende ikke altid er tilstede nemlig en Summations måler.
Jeg ved også godt man siger de gamle feraris drejeskivemålere "kunne løbe baglæns" men før solcelle blev moderne, var det meget usædvanligt hvis den gjorde og faktisk ikke noget man forventede, eller accepterede. Derfor er der også i mange af den slags mekaniske tælleværker spær så den kun kan tælle en vej (op). Ligesom km tælleren på din bil. Den tæller jo heller ikke ned/tilbage igen hvis du bakker.

Nå men enden på det hele er jo at vi er enige :-D
Og vi fik hijacket tråden til en meget lang diskussion.
Jeg håber "læserne" har nydt det, og de nu også kan se lyset/problematikken. Du (og jeg) har været klar over den længe.

Vedhæftede Fil(er)
.xlsx  Kandersen.xlsx (Størrelse: 841,08 KB / Downloads: 54)
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (5): « Forrige 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering