SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
LED Sport pærer
29-08-2012, 11:46
Besked: #1
allankj1 Offline

LED Sport pærer
Måske ikke det rigtige sted at poste dette indlæg og så alligevel.

Vi ejer af solceller har jo en eller anden lyst til at spare på strømmen for at blive selvforsynende.

Derfor er vi ved at skifte til LED sport pærer (GU10) i de rum i huset hvor der bruges mest strøm.

Jeg har valgt LED spot pærer fra Toshiba og synes personligt at det er noget af det bedste jeg har set indtil videre.

De fåes i en 8,5 watt dæmpebare version (lyser som en 50 watt) på 3.000k og en 6,5 watt dæmpebare (lyser som en 35 watt) på 2.700k.

Dem vil jeg gerne anbefale hvis der er andre der overvejer at skifte til LED GU pærer

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
29-08-2012, 12:01
Besked: #2
klr Offline

RE: LED Sport pærer
Jo det er da fint! Energipærer er et gedemarked.

Lad os bare få mere af den slags. Jeg er også på jagt efter alle mulige besparelser.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
29-08-2012, 13:08 (Denne besked var sidst ændret: 29-08-2012 af 13:08 allankj1.)
Besked: #3
allankj1 Offline

Problemet omkring dæmpningen af LED pærer skyldes i øvrigt ofte lysdæmperen som minimum skal have 20 watt i spændning, men sætter man eksempelvis kun 3 led pærer på hver 5 watt på en lysdæmper kan de ikke dæmpes ordenligt.

Denne lysdæmper bør dog kunne klare dette problem. Den kræver kun 5 watt i minimum spændning.

http://www.yousave.dk/shop/lysdaemper-fo...3678p.html

Får en på prøve senere i dag så må jeg se om den virker bedre til at dæmpe med

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
29-08-2012, 13:12
Besked: #4
miro Offline

Kunne du ligge link til fohandler muligvis kunne der være interesse i samkøb/rabatter ?

(29-08-2012 11:46)allankj1 Skrev:  Måske ikke det rigtige sted at poste dette indlæg og så alligevel.

Vi ejer af solceller har jo en eller anden lyst til at spare på strømmen for at blive selvforsynende.

Derfor er vi ved at skifte til LED sport pærer (GU10) i de rum i huset hvor der bruges mest strøm.

Jeg har valgt LED spot pærer fra Toshiba og synes personligt at det er noget af det bedste jeg har set indtil videre.

De fåes i en 8,5 watt dæmpebare version (lyser som en 50 watt) på 3.000k og en 6,5 watt dæmpebare (lyser som en 35 watt) på 2.700k.

Dem vil jeg gerne anbefale hvis der er andre der overvejer at skifte til LED GU pærer

Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd
https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492
WWW Find
Citér
29-08-2012, 16:26
Besked: #5
Titan Offline

RE: LED Spot pærer
Jeg har skiftet til Philips GU10 over hele linien.

(har prøvet mange ! og drop de billige noname lige med det samme)

I MediaMarkt ved Citti i Tyskland/Harrislee koster de vist omkring 90-120 kr. efter type. Måske kan du finde prisen på nettet. De fåes i flere temperaturer og dæmpbar. Den hvide 2700K, er kridhvid.

/me
Find
Citér
29-08-2012, 16:30
Besked: #6
svsommer Offline

(29-08-2012 16:26)Titan Skrev:  Jeg har skiftet til Philips GU10 over hele linien.

(har prøvet mange ! og drop de billige noname lige med det samme)

I MediaMarkt ved Citti i Tyskland/Harrislee koster de vist omkring 90-120 kr. efter type. Måske kan du finde prisen på nettet. De fåes i flere temperaturer og dæmpbar. Den hvide 2700K, er kridhvid.

/me
hvorfor mener du man skal droppe de billige noname?
jeg har købt flere fra kina og de virker ok
Find
Citér
29-08-2012, 22:05
Besked: #7
Titan Offline

Jeg tror de alle sammen kommer fra Kina uanset mærke,...

Jeg har bare set mange fra Ikea,Bilka,Silvan etc. med mærkelige farver, svagere i lumen end angivet, variationer i lumen og spredning af lys.

Men jeg har selvfølgelig ikke set alle NoName,...

Philips er den eneste hvor jeg ikke kunne se forskel på halogen og LED (kunne godt se lidt forskel, men kunne ikke afgøre hvilken der var bedst)

/me
Find
Citér
30-08-2012, 05:46
Besked: #8
AllanP Offline

(29-08-2012 22:05)Titan Skrev:  Jeg tror de alle sammen kommer fra Kina uanset mærke,...

Jeg har bare set mange fra Ikea,Bilka,Silvan etc. med mærkelige farver, svagere i lumen end angivet, variationer i lumen og spredning af lys.

Men jeg har selvfølgelig ikke set alle NoName,...

Philips er den eneste hvor jeg ikke kunne se forskel på halogen og LED (kunne godt se lidt forskel, men kunne ikke afgøre hvilken der var bedst)

/me

Det er jeg fuld stændig enig i, jeg køber kun philips det virker bare. Jeg har lige købt 6 philips master 4w GU10 som skulle svare til 35w og du kan ikke se forskel, fandt dem billigst hos diodepære.dk.

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW
Paneler: 33 stk. Canadian solar 190W mono
Orientering: Stik syd, 25 grader
Find
Citér
30-08-2012, 14:08
Besked: #9
Abyssinier Offline

Jeg har endelig bestilt et solcelleanlæg men desværre har jeg ikke tagflade nok til det forventede projekt, så jeg må nøjes med mindre. Derfor gik jeg fluks i gang med at se hvor jeg kan spare på forbruget, og her faldt jeg over belysningen. Og min pc men det er en hel anden sag...

Jeg har lige lige skiftet det meste af min halogenbelysning ud til LED men kun hvor det kan betale sig. 6 x 35W halogen spot i carport som er tændt ca. 15 minutter i døgnet har jeg f.eks. ikke skiftet.

Enig i at man ikke bare skal købe det billigste. RA-værdi, Kelvin, spredning mm. skal være i orden. Det er ikke meget ved at spare på strømmen hvis man ender med noget lys der er træls at se på eller som har mærkbart svagere lysstyrke. Og vær obs på at hvis du skifter 12V kan det være at trafo skal skiftes så den kan tænde ved belastning på mindre end 20W. Jeg skulle bruge 2 stk. "LED drivere".

Jeg vil ikke påstå at jeg har fundet de bedste pærer til den billigste pris men jeg har fundet nogle som jeg synes lød fornuftige til en ok pris. Jeg har købt følgende:

Til erstatning for ikke-dæmpbare 35W GU10 (230V):
http://www.greenline.dk/LED-paerer--Bely...e-4W-86405

Til erstatning for dæmpbare 35W GU5,3 (12V):
http://www.elux.dk/26-osram-parathom-pro...w-35w.html

Til erstatning for ikke-dæmpbare 20W G4 (12V) under skabe og over spejl (kan ikke nøjes med et søvnigt lys når jeg skal stå og barbere mig): http://www.elux.dk/54-denilux-g4-3w.html

Jeg har købt pærer for ca. 5.000 kr. og håber at spare op til 1500 kr. på elregningen årligt. Husfreden får det nok også bedre for vi er ikke helt enige om det med at huske at slukke for lyset...
Find
Citér
30-08-2012, 14:21
Besked: #10
Titan Offline

@Abyssiner

Fint med erfaringer.
Jeg bemærkede der ikke var en G9 i listen Smile

Har du eller nogen andre erfaringer med dem der findes. Dem jeg har fundet er alle ret store, så jeg ender nok med at skifte lamperne i stedet,...

Tak,
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering