SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Rygterne siger at nettomålerordningen ændres snart !!
29-08-2012, 21:01
Besked: #1
kejser Offline

Rygterne siger at nettomålerordningen ændres snart !!
Snakken går jo rundt omkring, om hvornår den attraktive nettomålerordning bliver ændret. Fra flere pålidelige kilder, bl.a. Energinet, har jeg hørt at ordningen allerede fra nytår bliver ændret, måske i form af en afgift på ens produktion eller lignende.

Så for alle dem der overvejer solcelleanlæg er det nok en god ide at få investeret i år.

Efter sigende får man selvfølgelig også lov til at køre videre på den gamle ordning, hvis man allerede er på den.

24 stk Hyundai 245W sorte monokrystalinske paneler
Fronius IG-plus 60V-2 inverter med 20 års garanti
Find
Citér
29-08-2012, 21:19
Besked: #2
Birch-Nielsen Offline

RE: Rygterne siger at nettomålerordningen ændres snart !!
(29-08-2012 21:01)kejser Skrev:  Snakken går jo rundt omkring, om hvornår den attraktive nettomålerordning bliver ændret. Fra flere pålidelige kilder, bl.a. Energinet, har jeg hørt at ordningen allerede fra nytår bliver ændret, måske i form af en afgift på ens produktion eller lignende.

Så for alle dem der overvejer solcelleanlæg er det nok en god ide at få investeret i år.

Efter sigende får man selvfølgelig også lov til at køre videre på den gamle ordning, hvis man allerede er på den.

Så Så, Kejser, nu løber du vel ikke med en halv sol? Tongue Hmm...tror vi er mange der blot venter på at der kommer indgreb. Jeg får monteret imorgen, og går ind i efteråret med oprejst pande ud fra den betragtning, at så har man gjort hvad man kunne. Danske politikere er og har altid været direkte utilregnelige, og den tid hvor en mand var en mand inde i Folketinget er jo en saga blot nu (med de Radigale - Host!). Nææh...når den nuværende regering har fået opfyldt sin målsætning med de ca. 25.000 opsatte anlæg, så er den grønne profil sikret, og så klapper fælden. Jeg tvivler stærkt på, at vi der kører under "den gamle regel" for lov at slippe, for når udbygningen af anlæg går i stå som følge af det kommende indgreb, så er der kun de "aktive" kunder man kan montere tommeskruerne på, og så skal du bare se løjer! Men så må vi jo da kunne varme os ved Den Gode Samvittighed og alle de tons CO2 vi sparer vores heldige medborgere for Big Grin

Mvh Folke

38 (?) stk. ZNShine 195W(Black)(37)MS - Ialt 7,41kWp
2 stk. SMA SB 3000TL-21
WASI monteret.
Azimut +45° SV
Tag 45°
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage...ower-plant
Find
Citér
29-08-2012, 21:45
Besked: #3
klr Offline

(29-08-2012 21:19)Birch-Nielsen Skrev:  Nææh...når den nuværende regering har fået opfyldt sin målsætning med de ca. 25.000 opsatte anlæg, så er den grønne profil sikret, og så klapper fælden. Jeg tvivler stærkt på, at vi der kører under "den gamle regel" for lov at slippe, for når udbygningen af anlæg går i stå som følge af det kommende indgreb, så er der kun de "aktive" kunder man kan montere tommeskruerne på, og så skal du bare se løjer!

Rent og skært vrøvl! Intet tyder på det. Det vil i øvrigt være gift for enhver kommende støtteordning på ethvert område. Og der er ingen tradition for lovgivning med tilbagevirkende kraft mht. vedvarende energi. Lidegaard har forlængst sagt, at vi er tæt på en ændring af en eller anden art - men at den ikke vil berøre eksisterende solcelleanlægsejere.

De meget fordelagtige ordninger der er nu er anvendt som en booster for anlæg til produktion af vedvarende energi. Selv efter regeringen (nok snart) ændrer i dem, vil det være attraktivt med vedvarende energianlæg. Bare ikke så attraktivt som nu.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
30-08-2012, 09:07
Besked: #4
Birch-Nielsen Offline

(29-08-2012 21:45)klr Skrev:  Rent og skært vrøvl!

Hmm...muligt, klr, lad os endelig håbe det, men siden hvornår lige står en ikke folkevalgt politikers ord til troende? Og med en sådan tidshorisont som vi arbejder med her? Tror selv du kan finde taaalrige eksempler på ting der er sagt af folkevalgte og ikke folkevalgte på Borgen som sidenhen er enten "skrinlagt" eller blot syltet fordi "tingene har ændret sig" Behøver jeg at sige Efterløn og Cykelhjelm? Vil du benægte dette? Wink

Mvh Folke

2 stk. SMA SB 3000TL-21
WASI monteret.
Azimut +45° SV
Tag 45°
Find
Citér
30-08-2012, 09:37 (Denne besked var sidst ændret: 30-08-2012 af 09:39 klr.)
Besked: #5
klr Offline

Folke, du skal ikke tro jeg er naiv. Det er bare så nemt at male f..... på væggen.

Jeg tror du har overset tråd-overskriften. Der står "snart".

Og det jeg i øvrigt skrev mener jeg har en vis argumentationsvægt - også mht. det lidt længere perspektiv. Alle ønsker jo miljøvenlig, vedvarende energi. Selvfølgelig vil der ske ændringer af den ene og den anden art - men ikke med tilbagevirkende kraft. Jeg tror det er langt mere sandsynligt, at der på lidt længere sigt vil ske teknologiske fremskridt der gør at du vil komme ind i overvejelser om du ikke skal pille det ned og erstatte din energiforsyning med noget helt andet - og det vil næppe være regeringens skyld. Jeg har selv måttet "skrotte" et solcelleanlæg, der ikke har tjent sig hjem endnu. Det skyldes at solceller er blevet langt billigere samtidig med at der er de gunstige ordninger - det vil jeg ikke på nogen måde bebrejde nogen. Jeg har kørt med nettomåleordning i 9 år. Jeg gider ikke engang ærgre mig over det (kun lidt, haha).

Efterløn kan man ikke sammenligne med. De ændringer er i øvrigt også foretaget med et vist hensyntagen til dem der f.eks. havde kort tid til at skulle gå på efterløn (og alligevel flere år). Man kan heller ikke sige, at der er nogen der har mistet penge ved det (som de har investeret). Jeg synes derfor ikke man helt kan sige, at det er sket med tilbagevirkende kraft. Den med cykelhjelmen kan jeg ikke lige huske, men der er næppe nogen der er økonomisk ramt af den, haha. Der er foretaget ændringer omkring vindmøller - men ikke med tilbagevirkende kraft.

Desuden var ændringer i efterlønnen blevet et samfundsøkonomisk problem. Det kan man vist ikke lige sige, at 25.000 solejeres anlæg er.

Ordningen er jo også gjort endnu mere gunstig (helt unødvendigt) for bare 3 måneder siden.

Så slap bare af og nyd det!

Find
Citér
30-08-2012, 12:37 (Denne besked var sidst ændret: 30-08-2012 af 12:43 Birch-Nielsen.)
Besked: #6
Birch-Nielsen Offline

(30-08-2012 09:37)klr Skrev:  Folke, du skal ikke tro jeg er naiv. Det er bare så nemt at male f..... på væggen.

Jeg tror du har overset tråd-overskriften. Der står "snart".

Og det jeg i øvrigt skrev mener jeg har en vis argumentationsvægt - også mht. det lidt længere perspektiv. Alle ønsker jo miljøvenlig, vedvarende energi. Selvfølgelig vil der ske ændringer af den ene og den anden art - men ikke med tilbagevirkende kraft. Jeg tror det er langt mere sandsynligt, at der på lidt længere sigt vil ske teknologiske fremskridt der gør at du vil komme ind i overvejelser om du ikke skal pille det ned og erstatte din energiforsyning med noget helt andet - og det vil næppe være regeringens skyld. Jeg har selv måttet "skrotte" et solcelleanlæg, der ikke har tjent sig hjem endnu. Det skyldes at solceller er blevet langt billigere samtidig med at der er de gunstige ordninger - det vil jeg ikke på nogen måde bebrejde nogen. Jeg har kørt med nettomåleordning i 9 år. Jeg gider ikke engang ærgre mig over det (kun lidt, haha).

Efterløn kan man ikke sammenligne med. De ændringer er i øvrigt også foretaget med et vist hensyntagen til dem der f.eks. havde kort tid til at skulle gå på efterløn (og alligevel flere år). Man kan heller ikke sige, at der er nogen der har mistet penge ved det (som de har investeret). Jeg synes derfor ikke man helt kan sige, at det er sket med tilbagevirkende kraft. Den med cykelhjelmen kan jeg ikke lige huske, men der er næppe nogen der er økonomisk ramt af den, haha. Der er foretaget ændringer omkring vindmøller - men ikke med tilbagevirkende kraft.

Desuden var ændringer i efterlønnen blevet et samfundsøkonomisk problem. Det kan man vist ikke lige sige, at 25.000 solejeres anlæg er.

Ordningen er jo også gjort endnu mere gunstig (helt unødvendigt) for bare 3 måneder siden.

Så slap bare af og nyd det!

Hej klr

Jeg tror bestemt ikke du er naiv - jeg tillægger dine ord her på forum enddog meget stor vægt. Men lige her tror jeg altså stadig du forregner dig. Jeg så godt at der stod "snart" og jeg mener også at "snart" - i min ydmyge optik - er i løbet af 2013. Jeg tror faktisk allerede der ligger en køreklar plan hos embedsmændende, men det står udelukkende - ligesom alt det andet jeg har påtalt - for egen regning, naturligvis. For hvis vi bliver ved med at sætte celler på vore tage med den fart vi gør for øjeblikket, så tror jeg skisme der kommer til at mangle et to-cifret mia. beløb i statskassen et eller andet sted som følge af manglende afgifter og moms. Dansk Energi (interesseorg.) har jo allerede for længe siden punket Lidegaard i hovedet, og ved den episode skyndte han sig i medierne og udtale, at: "Naturligvis lever en så lukrativ ordning "på lånt tid" (Citat slut)

Men igen, kære kollega, så håber jeg inderligt du får ret, og jeg taber gerne et tiltænkt væddemål om æren, bare du får ret Big Grin

Mvh Folke

Ps.: At der blev ændret på afskrivningsreglerne så man kunne fratrække 115% (går jeg ud fra du tænker på her?) var vist mere en del af Helle's "Kick-Start" end den var tiltænkt os med solcelleanlæg? - Og det med cykelhjelmen var en kærlig henvisning til det totale kolaps/svigt "ham vi ikke nævner navnet på" pådrog folk med det udstedte Efterlønsbevis.

2 stk. SMA SB 3000TL-21
WASI monteret.
Azimut +45° SV
Tag 45°
Find
Citér
30-08-2012, 19:13
Besked: #7
klr Offline

Det eneste jeg siger er, at det ikke sker med tilbagevirkende kraft. Altså kommende snarlige indgreb.

Og det med de 115% kunne de sagtens have undtaget solcellejerne for (ingen ville have brokket sig). Faktisk blev det vedtaget efter at Lidegaard havde været ude at sige, at der nok skulle justeres (nedad) på ordningen.

2-cifrede millardbeløb må stå for din egen regning. Som jeg husker det var det 2 milliarder - over de næste 20 år (altså i alt). Det er nada. Men der var nogle misforståelser i pressen - og det var det Dansk Energi var ude at korrigere.

Find
Citér
30-08-2012, 19:49
Besked: #8
Dinsol.dk Offline

og hvis der kommer afgift på hele ens produktion gælder det vel også ved salg som ved køb
at det ophæver hinanden hvis du afskriver på anlæget så det er små penge man kan komme til at betale
lad dem rasle med sablen

Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home
-----------------
Solcelle Opstart 03-03-2012
7,050 kwp.
Deger Tracker 5000 n t .
8 kw 3 faset Solaredge inverter
Anlæg nr 2 start okt 2015
På stativ 7,800 kWP
17 kw 3 fastet solaredge inverter
neddroslet til 6 kw.
WWW Find
Citér
30-08-2012, 19:52
Besked: #9
Birch-Nielsen Offline

(30-08-2012 19:49)Dinsol.dk Skrev:  og hvis der kommer afgift på hele ens produktion gælder det vel også ved salg som ved køb
at det ophæver hinanden hvis du afskriver på anlæget så det er små penge man kan komme til at betale
lad dem rasle med sablen

Jeps, det er nok kun mig der ser en tiltagende og ikke aftagende solformørkelse Tongue

Mvh Folke

2 stk. SMA SB 3000TL-21
WASI monteret.
Azimut +45° SV
Tag 45°
Find
Citér
30-08-2012, 21:11
Besked: #10
hmk Offline

(29-08-2012 21:45)klr Skrev:  Rent og skært vrøvl! Intet tyder på det. Det vil i øvrigt være gift for enhver kommende støtteordning på ethvert område. Og der er ingen tradition for lovgivning med tilbagevirkende kraft mht. vedvarende energi. Lidegaard har forlængst sagt, at vi er tæt på en ændring af en eller anden art - men at den ikke vil berøre eksisterende solcelleanlægsejere.

De meget fordelagtige ordninger der er nu er anvendt som en booster for anlæg til produktion af vedvarende energi. Selv efter regeringen (nok snart) ændrer i dem, vil det være attraktivt med vedvarende energianlæg. Bare ikke så attraktivt som nu.

Ingen tradition for lovgivning med tilbagevirkende kraft? Hvad med den nylige partikelfilterafgift på dieselbiler, den blev da indført med tilbagevirkende kræft på biler der ikke kunne købes med filter den gang. partikelfiler er en god ting bare ikke med tilbagevirkende kraft. En del af de pengene skulle bruges til skattelettelser. Jeg tror ikke man skal føle sig så sikker på man ikke bliver berørt med de nuværende aftaler....
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering