SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvad er den idelle størrelse anlæg?
31-08-2012, 11:09
Besked: #1
Legoland Offline

Hvad er den idelle størrelse anlæg?
Hej

Med baggrund i de udmærkede grafer i denne tråd

http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...+teknikker

kunne jeg godt tænke mig at vide hvad man egentlig regner som den ideelle størrelse anlæg når forbruget er 10-12.000 kwh?

Det bliver jo forholdsmæssigt dyrt at få de sidste kwh med da meget "smides væk" pga 6kwp reglen?

Jeg har hørt nogen sige 8.500 kwh er det økonomisk optimale. Er det korrekt?

Link til tråd med samme emne eller evt regneark til beregning modtages meget gerne.
Find
Citér
31-08-2012, 19:02
Besked: #2
Brandbirk Offline

RE: Hvad er den idelle størrelse anlæg?
Det lyder meget rigtigt med de 8.500KWh. Med mindre du har noget på el, der konstant bruger 2-3 KWh, så kan du med fordel lave et anlæg der er større. Solcellerne leverer først strøm til din egen inst. inden det overskydende sendes ud på nettet.

Jeg vil anbefale at du tager kontakt til en firma, der kan lave dig en gratis beregning, for herinde vil du måske bare blive mere forviret :-)

vh Jesper

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
31-08-2012, 20:10
Besked: #3
klr Offline

(31-08-2012 19:02)Brandbirk Skrev:  Med mindre du har noget på el, der konstant bruger 2-3 KWh, så kan du med fordel lave et anlæg der er større. Solcellerne leverer først strøm til din egen inst. inden det overskydende sendes ud på nettet.

Ja, men det er stadig gennem begrænsningen på de 6 kW - så det er sådan set lige meget. Har jeg lært.

Det afgørende er, om den ekstra produktion giver tilstrækkeligt med indtægter set i forhold til den ekstra udgift der kræves for at få den ekstra kapacitet i anlægget.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
01-09-2012, 17:45
Besked: #4
Nissen Offline

Jeg tror ikke det kan siges generelt hvor stort et anlæg der er bedst økonomisk, Jeg tror man skal tage nogle tilbud hjem på forskellige størrelser anlæg og sammenligne.
Hvis jeg sammenligner mit 10,4 kwp. anlæg med nogle 6 kwp. anlæg for august måned, så ligger jeg nok 5 - 10 kwh./ kwp. lavere, det vil sige jeg får 5 - 10 % mindre ydelse i forhold til den maksimale ydelse på panelerne, det bliver nok mindre forskel i de magre måneder, da man der ikke så ofte rammer loftet på 6 kwh. på inverter.
Mit anlæg på 10.4 kwp. kostede totalt opsat 105.000 kr. et 8,5 kwp. anlæg kostede 90.000 kr totalt. Det vil sige at jeg gav 7.900 kr./ kwp. for de de sidste kwp. Det tror jeg stadig er en rigtig god forretning i forhold til at betale 2 kr. / kwh. hos energiselskabet.
Måske er tilbagebetalingstiden et par måneder længere end andres, men forretningen er stadig så god at det betyder intet!
Hvis jeg havde et forbrug på 10.000 kwh. årligt ville jeg sætte et 12 kwp. anlæg op straks!

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
01-09-2012, 17:56
Besked: #5
klr Offline

(01-09-2012 17:45)Nissen Skrev:  Det vil sige at jeg gav 7.900 kr./ kwp. for de de sidste kwp. Det tror jeg stadig er en rigtig god forretning i forhold til at betale 2 kr. / kwh. hos energiselskabet.
Måske er tilbagebetalingstiden et par måneder længere end andres, men forretningen er stadig så god at det betyder intet!
Hvis jeg havde et forbrug på 10.000 kwh. årligt ville jeg sætte et 12 kwp. anlæg op straks!

Dertil kommer jo, at prisdiffencen kan afskrives (+ 15% endda).

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering