Hvad er den idelle størrelse anlæg?
|
31-08-2012, 11:09
Besked: #1
|
|||
|
|||
Hvad er den idelle størrelse anlæg?
Hej
Med baggrund i de udmærkede grafer i denne tråd http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...+teknikker kunne jeg godt tænke mig at vide hvad man egentlig regner som den ideelle størrelse anlæg når forbruget er 10-12.000 kwh? Det bliver jo forholdsmæssigt dyrt at få de sidste kwh med da meget "smides væk" pga 6kwp reglen? Jeg har hørt nogen sige 8.500 kwh er det økonomisk optimale. Er det korrekt? Link til tråd med samme emne eller evt regneark til beregning modtages meget gerne. |
|||
31-08-2012, 19:02
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Hvad er den idelle størrelse anlæg?
Det lyder meget rigtigt med de 8.500KWh. Med mindre du har noget på el, der konstant bruger 2-3 KWh, så kan du med fordel lave et anlæg der er større. Solcellerne leverer først strøm til din egen inst. inden det overskydende sendes ud på nettet.
Jeg vil anbefale at du tager kontakt til en firma, der kan lave dig en gratis beregning, for herinde vil du måske bare blive mere forviret :-) vh Jesper Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
31-08-2012, 20:10
Besked: #3
|
|||
|
|||
(31-08-2012 19:02)Brandbirk Skrev: Med mindre du har noget på el, der konstant bruger 2-3 KWh, så kan du med fordel lave et anlæg der er større. Solcellerne leverer først strøm til din egen inst. inden det overskydende sendes ud på nettet. Ja, men det er stadig gennem begrænsningen på de 6 kW - så det er sådan set lige meget. Har jeg lært. Det afgørende er, om den ekstra produktion giver tilstrækkeligt med indtægter set i forhold til den ekstra udgift der kræves for at få den ekstra kapacitet i anlægget. ![]() |
|||
01-09-2012, 17:45
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg tror ikke det kan siges generelt hvor stort et anlæg der er bedst økonomisk, Jeg tror man skal tage nogle tilbud hjem på forskellige størrelser anlæg og sammenligne.
Hvis jeg sammenligner mit 10,4 kwp. anlæg med nogle 6 kwp. anlæg for august måned, så ligger jeg nok 5 - 10 kwh./ kwp. lavere, det vil sige jeg får 5 - 10 % mindre ydelse i forhold til den maksimale ydelse på panelerne, det bliver nok mindre forskel i de magre måneder, da man der ikke så ofte rammer loftet på 6 kwh. på inverter. Mit anlæg på 10.4 kwp. kostede totalt opsat 105.000 kr. et 8,5 kwp. anlæg kostede 90.000 kr totalt. Det vil sige at jeg gav 7.900 kr./ kwp. for de de sidste kwp. Det tror jeg stadig er en rigtig god forretning i forhold til at betale 2 kr. / kwh. hos energiselskabet. Måske er tilbagebetalingstiden et par måneder længere end andres, men forretningen er stadig så god at det betyder intet! Hvis jeg havde et forbrug på 10.000 kwh. årligt ville jeg sætte et 12 kwp. anlæg op straks! NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
01-09-2012, 17:56
Besked: #5
|
|||
|
|||
(01-09-2012 17:45)Nissen Skrev: Det vil sige at jeg gav 7.900 kr./ kwp. for de de sidste kwp. Det tror jeg stadig er en rigtig god forretning i forhold til at betale 2 kr. / kwh. hos energiselskabet. Dertil kommer jo, at prisdiffencen kan afskrives (+ 15% endda). ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|