Siliken(dyrt) eller Hanwha(billigt)
|
17-03-2012, 00:29
Besked: #1
|
|||
|
|||
Siliken(dyrt) eller Hanwha(billigt)
Jeg har også fået tilbud (priser uden montering men inkl. moms).
7200Wp med SF160 Mono X-tra Black Diamond med 180 watt pr panel og to SMA 3000TL-21 (godkendt af energinet.dk) for 98.000 kr. eller 7000Wp med Siliken SLK60M6L (sort) 250 watt pr. panel og to SMA 3000TL-21 for 132.000 kr. Siliken paneler har scoret højt i Photon test i året 2010 og SF160 fra Hanwha virker ret ukendt når man googler det. Siliken giver 10 års produktgaranti, Hanwha giver 12 års produktgaranti. Link til Siliken paneler Link til Hanwha paneler Da jeg er nybegynder indenfor solcelleanlæg, er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Kan det virkelig betale sig at købe et anlæg som er 34.000 kr. dyrere? Det kan godt være at Siliken er bedre kvalitet og at de yder lidt flere kwh om året, men er det nok til at retfærdiggøre det valg når Hanwha giver 12 års garanti? SMA har et stykke software, som jeg har benyttet mig af, for at finde ud af hvor stor performanceforskel der er på de to paneler. Det kan downloades her og er gratis at bruge: SUNNY DESIGN. Det interessante er at det viser, at 40x180Wp Hanwha med SMA SB-3000TL21(20) yder 6744,50 kWh om året, hvor samme invertere med 28x250Wp Siliken kun yder 6482,70kWh. Inputdata til disse resultater var Northern Europe, Denmark, Copenhagen, Record Low Temp. -25, Average Temp. 26, Record High Temp. 40, Azimuth 20 grader, Inclination 25 grader. Hvad ville du vælge hvis det var dig ![]() 2 stk. Delta Solivia 3.0 G3 7kWp, Ulica Solar UL-250M-60 Solivia Gateway M1 G2 |
|||
17-03-2012, 07:22
(Denne besked var sidst ændret: 17-03-2012 af 07:29 marinus.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Siliken(dyrt) eller Hanwha(billigt)
Hej Jacob,
ja det er en jungle derude, når selv de seriøse udbydere ikke helt kan blive enige om hvad der er op og ned. Jeg kender ikke de foreslåede paneler, eller Sunny programmet, men kan umiddelbart undre mig over at den kan beregne så nøjagtigt, det må kræve at begge panel typer ligge standard i programmet. Har lige installeret programmet og den har dine paneler med, så burde du nogenlunde kunne regne med dens data, men kan se at den standard kun har København inde i systemet, har du selv lagt din egen postion ind, der er nemlig stor forskel på lands delene. Ærgerligt at de ikke ligesom Danfoss Lynx planner giver mulighed for at vælge konkurrenternes invertere! Siliken har en bedre panel effektivitet, på 15,4% der en bedre end en del andre. Sunbe som vi forhandler har 16,5%, jo højere jo bedre! (men det skal jeg vel sige, nej det er fakta), men deres oplysning om at panelerne var bedst i 2010, er jo i solcelle verdenen jo ruder kongernes tid! Der er sket utrolig meget siden Dernæst er der størrelsen på panelerne, hvis man har plads nok på taget, gør det ikke så meget, men har man begrænset plads, kan det bedre svare sig med højere ydende paneler / m2 for at spare plads Så er der +/- tolerancer, mange fremhæver at deres paneler kun er plus, men hvad er bedst 180w panel med op til +3 eller et 190w som du køber som et 180w med +/-3%! Naturligvis den sidste. Disse data kan du finde på producenternes hjemme side. Kig om du for en forsikring med som er tegnet i et forsikringsselskab, idet størstedelen af solpanel producenter er gået konkurs de seneste 6-10 måneder, så er en fabriks garanti jo lidt spøjs. Den virksomhed du køber af, skal du lige sikre dig også er der imorgen, det er en hård branche pt. og mon ikke der er nogle der har svært ved at klare skærene I dag kan man få systemer incl montering 6kw fra 100.000 opefter, er man gør det selv kan man her på siden finde anlæg fra 80.000 alle priser incl moms. Der er store udbydere, som tilbyder anlæg til 150-160.000 installeret og siger at de med deres størrelse (læs energi selskaber etc) der har du en naturlig sikkerhed. Men personligt ville jeg heller købe et anlæg til 100.000 og fald det hele går galt og der er paneler som svigter kan man i teorien købe et nyt anlæg om 5 år for de penge man har sparet. Se dig godt for, der er mange penge at hente / spare på de produkter markedet tilbyder. Marinus Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser! |
|||
17-03-2012, 12:49
Besked: #3
|
|||
|
|||
(17-03-2012 07:22)marinus Skrev: Hej Jacob,Hej Marinus Hvordan får du lige Lynx Planner til at tage andre invertere end Danfoss ? ![]() ![]() |
|||
17-03-2012, 16:17
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hej PBC,
sådan nogle banditter, det har de fjernet i den seneste version, i den første udgave var der mange "kollegaer" eller også skyldes det at jeg hentede en fil med dem, det kan jeg faktisk ikke lige huske. Beklager Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser! |
|||
17-03-2012, 16:20
Besked: #5
|
|||
|
|||
(17-03-2012 16:17)marinus Skrev: Hej PBC,Det skal du ikke bekage ![]() ![]() |
|||
17-03-2012, 16:28
Besked: #6
|
|||
|
|||
PV sol er også et fortrinligt program, den skal man bare betale for, og umiddelbart syntes jeg ikke at den giver noget i forhold gratis programmerne, men skal måske fordybe mig lidt mere i det!
Men da vi satser på Danfoss, har lynx virket fint. Vi har dog fået udviklet en 1 akse tracker til tag/jord montering, som kommer til at ligge på ca. 600 incl moms/panel, med mulighed for manuel indstilling årstider! Der kan LynxPlanner så ikke være med, så Pv-sol eller andet program må så træde til, skal nok, når jeg lige når dertil skrive en update ![]() Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser! |
|||
18-04-2012, 23:14
Besked: #7
|
|||
|
|||
Prøv at skaffe en test fra Photon på panelerne.
Jeg tror du ville komme frem til at Hanwha yder procentvis mest. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|