Nabostrid.
|
05-09-2012, 21:33
Besked: #1
|
|||
|
|||
Nabostrid.
Faldt lige over den her artikel i en avis
http://www.skivefolkeblad.dk/article/201.../120909952 Et uddrag fra artiklen. "Et solcelleanlæg ved Solbakken i Hvidbjerg placeret for tæt på skel fik naboen til at klage til Skive Kommune, men han fik kun delvis medhold. Nu har han plantet høje træer på sin grund, som kan komme til at skygge for solen til solcellerne. Det har fået ejeren af solcelleanlægget til at gå til hegnssynet." |
|||
05-09-2012, 22:41
(Denne besked var sidst ændret: 05-09-2012 af 22:45 Steffen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Nabostrid.
Læste også lige den.
Begge har noget ret, men formoder at det er lovlig opført, med byggetilladelse og her er der normalt nabohøring inden den gives, i hvertifald i min kommune. mhs til udsenet så er der desværre nogle som tænker mere på prisen end udsenet - hvilket jeg mener at begge skal være ok, for nogle skal jo se på det de næste 30 år. synes dog at det ser rimeligt ud. Anlægget kunne jo også have været opført 2.5 meter inden, så var den pot ude. dog ser jeg ikke afstanden til græs stien som noget problem - for den ligger jo også noget oppe. (jeg ved ikke om man skal holde mere end 76 cm fri af sin grund til at folk kan vælte ind over den - så stikker de sig hos mig på kommunes plantede bærberris - som står lige ude (dvs -20 cm ) ud på en off sti........ /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
06-09-2012, 08:11
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg er glad for det ikke er min nabo, jeg skulle strides med om sådan en "bagatel"..
|
|||
06-09-2012, 08:23
Besked: #4
|
|||
|
|||
(06-09-2012 08:11)Landmanden Skrev: Jeg er glad for det ikke er min nabo, jeg skulle strides med om sådan en "bagatel".. HELT ENIG - men der har sikker også været noget andet inden.. /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
06-09-2012, 09:01
Besked: #5
|
|||
|
|||
Uden at kende sagen fra andet end avisen - og der stikker som andre antager sikkert andet bag - ville jeg som nabo også blive noget mopset hvis min nabo satte et fritstående solcelle anlæg op lige i skel ind til mig.
Misforstå mig ikke - Jeg har intet imod solcelle anlæg og har selv et men kønne det er de nu ikke og derfor må folk må holde deres "visuelle forurening" inden for egen grund og ikke belemre naboer med det. Der var en tilsvarede sag for et par uger siden med en kvinde der fik nej til at stille solceller op ud til vejen - Igen en sag jeg kun kender fra avisen men magen til øjebæ skal man lede længere efter og er fuldt enig om at afslå ansøgning selvom det var ud mod vej de skulle stilles op. Hvis folk skal have solceller op må folk der bor i bymæssig bebyggelse acceptere at skulle sætte op godt inden for egen matrikel og så diskret for naboer som muligt - og så må folk acceptere at ikke er alle bygninger der kan sættes anlæg op på fx på grund af retning eller tagudformning eller må folk flytte på landet hvor der ikke er naboer der bor tæt på. Der er så nogle personer der ikke kan få celler op - Ja - men man kan nu engang ikke altid få alt som man vil have det her i verden uden at tænke på andre. |
|||
06-09-2012, 09:15
(Denne besked var sidst ændret: 06-09-2012 af 09:17 majland.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(06-09-2012 09:01)hensan Skrev: Uden at kende sagen fra andet end avisen - og der stikker som andre antager sikkert andet bag - ville jeg som nabo også blive noget mopset hvis min nabo satte et fritstående solcelle anlæg op lige i skel ind til mig. Det er jo nemt at kommentere på en sag man ikke kender fra andet end avisen - så det vil jeg også gøre ... Solcelle ejeren har dummet sig ved ikke at holde afstand til skel eller få sin byggetilladelse inden han har stillet det op. Men om han bygger 12meter carport/brændeskur eller et solcelleanlæg i skel ville jeg som nabo være lige træt af at se på. Men anlægget er placeret således at naboen kan have en hæk på 1,80m uden at det generer anlægget og så han slipper for at kigge over til solcelleejeren. At han så har plantet ahorn midt i hækken ligner godt nok ren chikane ... Får solcellejeren ret af hegnsynet rykker han nok bare ahornene længere ind på egen grund men de vil nok alligevel bliver så store at de generer naboens anlæg. Det tager bare lidt længere. Bliver spændene at følge om kommunen vil give tilgivelse/byggetilladelse til anlægget som det står eller det skal rykkes de 2,5meter fra skel. (Jeg kan godt droppe alle tanker om at bygge noget som helst da jeg har en gravhøj på min grund og derfor en 100meters fredningszone der dækker næsten hele grunden. Så jeg har styr på papirarbejdet inden jeg gør noget. Både min flagstang og drivhus er der søgt dispensation til og med 4 ugers høring hos naboer og fredningsmyndigheder. Drivhuset fik kun dispensationen da jeg kunne dokumentere at det blev bygget indenfor soklen af en gammel staldbygning) 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
06-09-2012, 09:23
Besked: #7
|
|||
|
|||
(06-09-2012 09:01)hensan Skrev: Der var en tilsvarede sag for et par uger siden med en kvinde der fik nej til at stille solceller op ud til vejen - Igen en sag jeg kun kender fra avisen men magen til øjebæ skal man lede længere efter og er fuldt enig om at afslå ansøgning selvom det var ud mod vej de skulle stilles op. Hvis man placerer solcelleanlægget på taget så vil der i bymæssig bebyggelse næssten altid være naboer der skal se på det. Anlæggene bliver hverken kønnere eller grimmere at stå på jorden. Men bor man i et område hvor det visuelle udtryk er reguleret skal man selvfølgelig holde sig indenfor reglerne. F.eks i Bondebyen i Lyngby - Det vil det gå lidt over ønsket om at bevare det gamle landsby udtryk hvis man plasterede solceller op .. Google billeder bonebyen Andre stede er der krav om røde tegltage osv. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
06-09-2012, 09:51
Besked: #8
|
|||
|
|||
Det er rigtigt at der på tage også er naboer der skal kigge på det men min pointe er at man skal få det til at syne af så lidt som muligt.
Hvis man har et mørkt tag og sætter sorte solceller op med sorte rammer i et symetrisk mønster vil det sandsynligvis være forholdsvis diskret ligeledes kan et rødt tegl tag med et solcelle anlæg der er anbragt symetrisk være om ikke direkte pænt dog OK. Hvis du tager den helt anden vej vil et fritstående poly anlæg på en tracker i forhaven på et paracelhus kvarter sikkert kandidere til årets øjebæ - Hvor samme anlæg hvis placeres i baghaven mindre synligt for andre end ejeren selv sikkert være OK visuelt. Der bliver sat mange anlæg op i øjeblikket - De fleste bliver heldigvis sat fint op men der er desværre undtagelser hvor det er tydeligt at personen der har sat anlægget op har været fuldstændig ligeglad med det visuelle indtryk. Hvis det så kun er hans egen ejendom det går ud over er det som sådan et valg han må træffe men jeg forstår godt naboer der bliver sure. |
|||
06-09-2012, 10:25
Besked: #9
|
|||
|
|||
Det er selvfølgeligt ærgeligt at dette sker, men der opstår konflikter hele tiden, enten fordi nogle overskrider beføjelser eller nogle ikke forstår dem og tror der er overtrådt nogle beføjelser.
byggepjecer og Hegnsloven er måske god læsning inden vi går rigtigt igang. Men husk også diverse kommunale og grundejerforenings/ejerlaugs regler. og jo både træer, hæk og solceller er godt for jordens overlevelse. dbh Keld Racefun racerbanecenter 28 x 250 watt Powerwell, 2 x Delta Solivia 3,0 G4 |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|