SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
hjælp til placering og opdeling af paneler.
07-09-2012, 17:27
Besked: #1
Benton Offline

hjælp til placering og opdeling af paneler.
Hej.

Jeg skal som så mange andre til at erhverve mig et anlæg. Jeg har kigget på ZNShine ca. 30 paneler på ca. 250Wp sammen med en Danfoss TLX 8 inverter.
Mit hus ligger 210 SV med en hældning på ca. 22 grader.

[Billede: AQukI.jpg]

( Billedet er taget stik syd )

Er meget i tvivl om hvordan jeg skal sætte mine paneler. Har regnet mig frem til ca. at kunne have 24 Paneler på den store flade og 6 på den lille.
Vil det kunne gå sammen med en TLX 8 inverter og hvad skal jeg være opmærksom på ?

På forhånd tak.
Find
Citér
07-09-2012, 18:24
Besked: #2
Heine Offline

RE: hjælp til placering og opdeling af paneler.
(07-09-2012 17:27)Benton Skrev:  Hej.

Jeg skal som så mange andre til at erhverve mig et anlæg. Jeg har kigget på ZNShine ca. 30 paneler på ca. 250Wp sammen med en Danfoss TLX 8 inverter.
Mit hus ligger 210 SV med en hældning på ca. 22 grader.

[Billede: AQukI.jpg]

( Billedet er taget stik syd )

Er meget i tvivl om hvordan jeg skal sætte mine paneler. Har regnet mig frem til ca. at kunne have 24 Paneler på den store flade og 6 på den lille.
Vil det kunne gå sammen med en TLX 8 inverter og hvad skal jeg være opmærksom på ?

På forhånd tak.

Hvis det er znshine 250w mono paneler vi snakker om, så kan du ikke sætte mere end 15 paneler på hver mpp tracker pga volt grænsen, det vil så gøre at du får de resterende 15 paneler på den sidste tracker uden at panelerne har samme orientering. Jeg ved ikke hvor stor en effekt det vil have, men umiddelbart tror jeg ikke det er en god ide. Du kunne så sætte de 24 paneler parallelt i 2x12, det vil være fint, men de 6 resterende paneler er vist lige i underkanten til trackeren. Måske skulle du overveje 2 mindre Invertere så du får nogle flere mpp trackere at gøre godt med.

Måske der er andre der har et bedre bud.

Inverter: Danfoss TLX 8 PRO+ låst til 6kw
Paneler: 32 stk ZN Shine ZX5M 255 W black
Produktion: Jepsen
Find
Citér
07-09-2012, 21:53
Besked: #3
bentpetersson Offline

Jeg anbefaler at du downloader den gratis Danfoss lynxplanner, hvor du kan beregne hele din usikkerhed.

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
08-09-2012, 21:42
Besked: #4
Benton Offline

Ja det er også det jeg selv har kunne læse mig frem til. det bedste ville jo nok være at køre med 2 invertere,men hvad skal man så vælge? Så vil der være ca 6Kw på 2x12 paneler og så ca. 1.5Kw på de 6 paneler.
Den lille tagflade hvor de 6 paneler skal sidde, er der også allerede skygge på ved 17-18 tiden, så de ville jo under alle omstændigheder skulle sidde på en streng for sig selv.
Jeg har ikke så super meget forstand på det, men vil jo bare have det mest optimale ud af det ;-). Vores strømforbrug ligger allerede nu på ca. 5500Kwh om året, og med 3 små børn, bliver det jo nok desværre ikke mindre;-/

Jeg har downloadet Lynxplanner, men synes sgu ikke helt jeg kan finde ud af det..
Find
Citér
08-09-2012, 22:11
Besked: #5
Torben Offline

(08-09-2012 21:42)Benton Skrev:  Jeg har downloadet Lynxplanner, men synes sgu ikke helt jeg kan finde ud af det..

Du skal op på 7 paneler på en streng for at du kan bruge en Danfoss TLX.
Hvis du ikke kan klemme mere op på den side, og du skal købe en inverter til, skal du måske droppe de 6 stk, for det kan være det bliver nogle dyre kW Confused
Find
Citér
08-09-2012, 22:13 (Denne besked var sidst ændret: 20-09-2012 af 17:13 bentpetersson.)
Besked: #6
bentpetersson Offline

Jeg bestiller 24 stk Znshine 255, hvilket med taghældning 45gr retning 37 gr. (knap sydvest )og beliggenhed og 5% tab ifølge beregning - se http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=19
- giver 5530 kw om året og med 10% tab 5250 kw.

Jeg opdeler anlægget i to strenge: en til fuld sol og en med risiko for skygge.

På nævnte link findes en link til selve beregningen

Jeg måtte også øve mig nogle gange med lynxplanner. Prøv det. Pludselig ser man hvordan programmet virker

Husk INDEN du bestiller at søge om energitilskud hos EnergiMidt. For mit anlæg 6120 w kan jeg få kr 1440 - gebyr på kr 120. Du kan ansøge dette selskab uanset hvor du bor i landet

PS vi har oliefyr med to pumper. Dem udskiftede jeg til to nye lavenergipumper alpha 2. Jeg kan aflæse direkte på nettet fordi vi har digitalmåler, at vi nu sparer ca 100 kWh om måneden. Det er en nem måde at spare el på.

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
10-09-2012, 14:57
Besked: #7
MortenSolrød Offline

Jeg har et anlæg med Toppersun paneler og en Piko 5.5.
Morgen og aften får jeg skygge på en mindre del af den ene streng p.g.a. en karnap midt på taget, men min ydelse falder ikke ret meget, da ovenstående celler/inverter byepasser den del af cellerne der "går i skygge" - så vidt jeg har forstået er hver celler delt i 3 zoner der individuelt kan bypasses.
Måske sådan en konfiguration var optimal for dig ?
Find
Citér
10-09-2012, 20:24
Besked: #8
Benton Offline

Dejlig med så mange svar. tak for det:-).

[/align]Jeg tror jeg har droppet de ekstra paneler på den anden tagflade. Jeg vil nok kunne få plads til 30 paneler fra ZNshine på 255w. Spørgsmålet er så bare bare om jeg skal nøjes med én inverter eller købe 2 mindre for at kunne dele panelerne op i flere strenge eller har jeg misforstået noget her?
Hvis jeg nu skulle dele anlægget op i 3 strenge, hvad ville så være optimalt at vælge?
Find
Citér
10-09-2012, 20:26
Besked: #9
Benton Offline

Dejlig med så mange svar. tak for det:-).

[/align]Jeg tror jeg har droppet de ekstra paneler på den anden tagflade. Jeg vil nok kunne få plads til 30 paneler fra ZNshine på 255w. Spørgsmålet er så bare bare om jeg skal nøjes med én inverter eller købe 2 mindre for at kunne dele panelerne op i flere strenge eller har jeg misforstået noget her?
Hvis jeg nu skulle dele anlægget op i 3 strenge, hvad ville så være optimalt at vælge?

Har også set at man kan få 300w paneler nu. Ville det ikke være at foretrække hvis de har nogenlunde samme størrelse?
Find
Citér
10-09-2012, 20:42
Besked: #10
MortenSolrød Offline

En piko 5.5 kan klare tre stenge, men jeg ville kun lave to strenge
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering