SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Understøget tag
08-09-2012, 10:52
Besked: #1
Glostrupsol Offline

Understøget tag
Goddag i derude.

Så er jeg endelig kommet ind i kampen og fået overtalt generalen derhjemme at det er nu man skal hoppe solcellebølgen.

Derfor bestilt anlæg hos XL, 4,2 i mono sort til 98 af de store.
Så langt så godt.
Nu begynder det spændende.
Jeg har et tag som er rent understøget(mørtel) på vores murermestervilla fra 28.
Jeg vil ikke have en M12 bolt boret igennem tagstene, da ALLE med lidt forstand, fraråder dette på det ypperligste( K-3 på tilstandsrapport-boring evt i vandlinien-gummipakningen holder ikke 30 år osv) Så derfor forlangte jeg dette da jeg bestilte anlægget.
Svaret kom prompte. NEJ desværre kan dette ikke lade sig gøre.Ren gennemboring med en M12-bolt. Jeg insisterede og henviste til overnævnte problemstillinger og pludselig kunne jeg godt, mod en ekstra betaling og en total ansvarsfrasigelse af knækkede tagsten montørerne evt ville ødelægge.

Spørgsmålet er som følgende.

Er der nogen herinde som har erfaringer med opsætning af anlæg på et understrøget tag, ja så er jeg meget interesseret i at høre fra dig.

Tror det bliver et spændende projekt, da jeg skal have 3 KW på taget fordelt på 2 steder og 1,2 KW ovenpå garagen på stativ. Ja hvis det forløber uden problemer, så bliver jeg forbavset.

Mvh GlostrupSol
Find
Citér
09-09-2012, 18:16
Besked: #2
Titan Offline

RE: Understøget tag
Ved ikke om det er relevant,...

Jeg er ved at montere på et helt nyt tag med vingetegl, ikke understrøget.

Sidst jeg gik 17m fra den ene ende til den anden, knækkede jeg 4 sten.

Om understrøgne sten holder bedre, ved jeg ikke, men jeg ville passe på med at acceptere at montøren bare kan danse rundt uden ansvar.

Men det er jo ikke en mulighed at der ligger en knækket sten under panelerne, så enten skal montøren skifte dem som han knækker dem, eller også skal du rende i halen på ham og rydde op Smile

-nok ikke så meget hjælp,...
Find
Citér
09-09-2012, 18:50
Besked: #3
Racefun Offline

Jeg ville nu heller ikke lade nogle kravle rundt på taget uden de selv hang på knækkede sten.

At ALLE med forstand derpå anbefaler ikke at bore hul er ikke helt korrekt:

Jeg har betontagsten fra 68 der er understrøget med noget sort klister bej.

Jeg har haft en tagmand ude og kigge på taget og han mente ikke det var et problem at bore huller og sætte bolte i.

Jeg var i fredags ude andet sted og hente gamle tegl til udskiftning af et par defekte og så en ordenlig dynge i reserve når jeg engang skal i gang med cellerne, denne tagmand der havde været i branchen i en menneskealder ville selv vælge at bore hul i bunden af stenen for at kunne spænde bolten så gummipakningen ville virke bedre, i mine ører langt fra det rigtige, men jeg kan dog godt se fidusen med at der er underlæg lige under stenen der hvor man spænder bolten.
og at bolten med kortafstand fra tag til sten har meget mindre vandring end hvis den sidder i toppen af stenen.

og min nabo har fået sat solceller op på samme type tag, der er de også boret igennem i toppen af stenen. monteret af en 3. VVS mand.

Det er altså 3 uafhængige tagfolk der alle ville/har valgt bolte og gennemboring.

en 4. vvs og tagmand foreslog også at bore huller og bruge ekstra sikring med silicone fuge i hullet, da jeg talte med ham i anden henseende.

Jeg skal lige sige at jeg ikke har besluttet mig for bolte eller beslag endnu.

Og hvad med alle dem der har eternit tage, de er skruet fast med bolte, er de utætte eller hvad er forskellen?

dbh

Keld

Racefun racerbanecenter

28 x 250 watt Powerwell, 2 x Delta Solivia 3,0 G4
WWW Find
Citér
09-09-2012, 19:22
Besked: #4
Titan Offline

igen ikke at jeg ved noget om det,...

Men hvis panelerne går næsten op til tagryggen, er det vel ret begrænset hvor meget vand der løber under panelerne.
Find
Citér
09-09-2012, 19:42
Besked: #5
Torben Offline

Du skal sørge for at have nogle eksta tegl af samme type på lager, for det er næsten med garati at der er nogle der knækker Smile
Du kan også nemt have nogle tegl som er knækkede nu, men du kan bare ikke se det nede fra.
Find
Citér
10-09-2012, 16:03
Besked: #6
Aksel-Ilse Offline

Vi har betonteglsten fra 1985 understrøget med sort bej.
Da vi skulle have cellerne op, var det frostvejt da tømreren kom, så det var på det nærmeste umuligt at løsne teglene fra hinanden. (Vi har valgt at fræse ud i stenene, så beslagene kan være der). Det kostede en del smadrede sten.
Som formiddagen gik, blev det varmere og det sorte bej kunne nu skæres i, så gik det bedre.
Da hele herligheden var sat op, gik Aksel på loftet og understrøg der hvor der var skiftet sten/ skåret i stenene.
Det var i oktober 2011 og vi har ikke haft vand/fugt/sne inde på loftet i vinter.

Ilse

14 stk. Canadian Solar 215 paneler
1 stk. SMA inverter 1200
1 stk. SMA inverter 2100 TL
Monteret på betontegl 25 graders hældning
Retning syd-sydøst
Nu med Renault Fluence Z.E siden April 14 :-)
Som nu (11-11- 19) er udskiftet med en Hyundai Ioniq Electric 38 kwH :-)
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering