Højere produktion ved at parallel forbinde ? ?
|
09-09-2012, 12:27
Besked: #1
|
|||
|
|||
Højere produktion ved at parallel forbinde ? ?
Inden jeg overfalder min elektriker så spørger jeg lige her.
Det lykkedes for mig at lægge ZNSHINE data ind i Kostal Piko og data holdt op på en Piko 10.1. Den kommer så og siger at det er muligt at parallel forbinde det hele (3 rækker med 14 i hver). Når jeg så kigger på JyskSolenergi's måde at gøre det på, er det jo lidt mere besværlig end bare at serieforbinde dem. Ekstra stik, og hvad er det JS sætter imellem nogle af minus og pluskablerne. Opnår jeg noget produktionsmæssig ved at parallel forbinde dem. Er lige kravlet ned af taget til en pause. 10.500 Wp ZNSHINE ZX250 mono/alu, Kostal Piko 10.1 Tag 35 grader. 7000 Wp på -27 og 3500 Wp på +63. Træpilleafbrænder. KLINGSBJERG ELVÆRK - Vejledning på billede nr. 3. Bed & breakfast |
|||
09-09-2012, 12:56
(Denne besked var sidst ændret: 09-09-2012 af 12:57 Emiku.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Højere produktion ved at parallel forbinde ? ?
Hvis du parallel kobler paneler som orienterer forskelligt vil det være en meget dårlig ide da din Max power point tracker (mppt) kun vil kunne følge en global spænding og det er de paneler som yder lavest. MEGET DÅRLIG IDE!!!
![]() Det samme gælder skygger hvis de skulle opstå, blade fugleklatter etc. Vær du glad for dine 3 inputs!. Som et ekstra plus kan du følge med i hvad hver af dine strenge producere (læs: se om de virker som de skal) Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42. Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB. Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning. |
|||
09-09-2012, 16:54
Besked: #3
|
|||
|
|||
Det kan faktisk i visse tilfælde "betale sig" at parallelforbinde serierne for at opnå bedre udnyttelse.
Men det forudsætter at inverteren er beregnet til det og at dine serier er i balance(ens effekt) og vender i samme retning. mvh Sunshine |
|||
09-09-2012, 21:40
Besked: #4
|
|||
|
|||
(09-09-2012 16:54)Sunshine Skrev: Det kan faktisk i visse tilfælde "betale sig" at parallelforbinde serierne for at opnå bedre udnyttelse. Det er kostal 10.1 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
09-09-2012, 22:03
(Denne besked var sidst ændret: 09-09-2012 af 22:06 Anton.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Undskyld, jeg hiver det lige op i teksten: 7000 Wp S -27 og 3500 Wp S +63.
Og ja Emiku, det med 3 strenge og kontrol, var noget af det der gjorde at valget faldt på Piko 10.1. OK, så kun de 7000 Wp S -27. Og Sunshine, inverteren må jo være beregnet til det når den ligefrem foreslår det, men hvorfor foreslår den det. Er det lettere at forbinde ? bliver den ikke så varm ? eller ? ? ?. 10.500 Wp ZNSHINE ZX250 mono/alu, Kostal Piko 10.1 Tag 35 grader. 7000 Wp på -27 og 3500 Wp på +63. Træpilleafbrænder. KLINGSBJERG ELVÆRK - Vejledning på billede nr. 3. Bed & breakfast |
|||
10-09-2012, 10:42
Besked: #6
|
|||
|
|||
Er der ikke en, der i fag-termer (spænding, strøm, effekt, osv.) kan forklare hvad påstanden er her?
Hvordan påstår man at man kan få højere produktion ved at parallelforbinde? Jeg er ihvertfald ikke blevet klogere af svarene og umiddelbart vil jeg mene at der er flere faktorer, som man kan skrue på for et anlæg, der kan gøre at den ene eller den anden konfiguration (parallel eller serie) giver en smule mere eller mindre, men at det er noget, der er helt specifikt for det enkelte anlæg. Om man skal parallel-forbinde eller ej afhænger jo først og fremmest af hvordan man rammer det bedste arbejdsområde for inverteren (med færrest kabel-meter). Det afhænger af panelet. Tyndfilm vil f.eks. ofte give højere spænding og mindre strøm end krystallinske og så er det jo oplagt at der skal noget parallelforbinding til, men nogen invertere kan knap klare den dobbelte strøm af hvad et mono panel leverer og så er parallelforbinding udelukket. Ting, der skulle tale for at serie-forbinding var godt var jo at den høje spænding og lave strøm hurtigt får produktionen igang og samtidig har et lille tab i kablerne. Hvad er konkret argumentet for at parallel-forbinding skulle være bedre, hvis man har muligheden for serie? |
|||
10-09-2012, 16:20
Besked: #7
|
|||
|
|||
F1240 nej det handler ikke om tab i kablerne men derimod i inverteren.
Hvis du har to serier på maks volt i samme retning kan du ikke sætte de to serier i serie om man så kan sige. Da vil du overskride din volt grænse. Men du kan dobble dit amp. input og derved mindste tabet ved at bruge færre kredse i din inverter. Men det går ikke på "øst vest" montering. |
|||
10-09-2012, 16:31
Besked: #8
|
|||
|
|||
Kun hvis inverteren kan klare det dobbelte antal ampere.
Men ok. Jeg køber den så langt som at der for nogle invertere med nogle helt specifikke antal paneler vil være et valg mellem en streng eller to og at inverteren nok har forskellig effektivitet ved forskellelige spændinger, så man kan spekulere i at ramme et mere effektivt sted på kurven. Men det er ikke noget specielt med at det generelt er bedre et parallel-forbinde end serie-forbinde. Det er blot den vurdering man helt konkret skal lave for hver inverter/panel kombi at ramme den mest fornuftige konfiguration. |
|||
10-09-2012, 18:43
Besked: #9
|
|||
|
|||
Prøver lige at vedhæfte noget i håb om at det kan gi' noget.
Læg mærke til filen serie: Anlægseffekt/afkast ude til højre ser ret pæn ud. Lige oven over står der: Paralleltilslutning mulig. I filen parallel kan jeg kun se en ændring i amp. Her kommer så en svær en igen: Parallel kobles de nede ved inverteren. Jaee F1240 der er måske ferie stadigvæk, eller er de jaget væk. Under:String-Inverter dimensionering pkt. 3 står der: Ved symmetriske modulstrenge kan indgangene ved PIKO 3, 4, 8, og 10 tilsluttes parallelt i apparatet. Forøgelse af dellastvirkningsgraderne via intern master-/slave tilslutning af MPP-tracker Får jeg stører produktion som råder bod på at jeg ikke kan følge hver streng. 10.500 Wp ZNSHINE ZX250 mono/alu, Kostal Piko 10.1 Tag 35 grader. 7000 Wp på -27 og 3500 Wp på +63. Træpilleafbrænder. KLINGSBJERG ELVÆRK - Vejledning på billede nr. 3. Bed & breakfast |
|||
10-09-2012, 19:19
Besked: #10
|
|||
|
|||
Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er det den siger til dig blot at inverteren er stor nok til at køre 2 af dine 14-panelers strenge parallelt på samme MPP-tracker. Det giver samme spænding, men placerer muligvis inverteren et mere effektivt sted i forhold til spænding og effekt.
I det konkrete scenarie skal du jo så overveje om den evt. vundne effektivitet i inverteren splides ved at du ikke kan give alle 28 paneler præcis samme sol/skygge forhold. For mit vedkommende ved jeg at selv, hvis min inverter kunne klare den ændring, så vil panelerne fra streng 2 have det bedre på sin egen MPP-tracker fremfor sammen med streng 1, da de rammes af skygge tidligere end de andre. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|