SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
To invertere fremfor en...
10-09-2012, 10:27
Besked: #1
lysandk Offline

To invertere fremfor en...
Jeg har fulgt trådene om emnet - det ser ud til at handle mest om prioriteringer. Men for mit vedkommende et tillægsspsm:
Jeg installerer nu et 4.650Wp anlæg, fordi det passer med en bestemt flade. Vel vidende at jeg senere vil udvide, men ved ikke med hvad, hvor osv.. Overvejer derfor en stor inverter, fx. STP8000TL el. TLX8+Pro, med tanke på udvidelsen, eller en passende for denne etape.
Hvis jeg vælger flere, og til etaperne, passende invertere eks. en SB4000TL nu, og en i samme familie senere, kan jeg så blot koble nr. 2 inverter til samme AC-kabel (afstand fra skur/udhus hvor inverter(e) placeres til gruppetavle/måler er ca. 25 mtr.)?
Kan HPFI relæet sidde ved inverterne, eller SKAL det sidde i 'den anden ende' af AC-kablet, dvs. inde ved husets gruppetavle?

Tillægsspsm: Hint vedr. DK-forhandler af SMA til gode priser?

/Lars A.
Find
Citér
10-09-2012, 11:51
Besked: #2
majland Offline

RE: To invertere fremfor en...
(10-09-2012 10:27)lysandk Skrev:  Hvis jeg vælger flere, og til etaperne, passende invertere eks. en SB4000TL nu, og en i samme familie senere, kan jeg så blot koble nr. 2 inverter til samme AC-kabel (afstand fra skur/udhus hvor inverter(e) placeres til gruppetavle/måler er ca. 25 mtr.)?
Kan HPFI relæet sidde ved inverterne, eller SKAL det sidde i 'den anden ende' af AC-kablet, dvs. inde ved husets gruppetavle?

/Lars A.

Inverterne behøver ikke være i samme serie eller for den sags skyld samme producent.

Ved flere invertere skal du dog nok have sikkerhedsafbryder for hver inverter. Jeg har også en foran min ene inverter selvom man kan slukke på automatsikringen lige ovenover - Men så kan selv yngste lærlig se hvor der skal slukkes uden at være i tvivl og samtidig er den trækaflastning for det bløde kabet til inverteren.

Der er ikke noget i vejen med at sætte HPFI og sikringer ved inverter(ne). Der skal dog også være en sikring til at beskytte kablet i hovedtavlen.

Såfremt summen af lækstrømme for inverterne er små nok er det tilstrækkeligt med et HPFI relæ til flere invertere.

I princippet burde det også være tilstrækkeligt med en sikringsgruppe til samtlige invertere

Men jeg kan se en udfordring i at få et udbygget anlæg til at overholde nettomålerkravet om maks 6kW effekt til nettet. Er der på taget potentiale til på en god dag at overskride dette kræver det styring imellem inverterne der kan drosle den samlede ydelse ned.

Det kunne godt være udslagsgivende for at vælge en "dyr" 3 faset inverter nu med ledig DC kapacitet til udvidelse ...

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
10-09-2012, 12:17
Besked: #3
lysandk Offline

(10-09-2012 11:51)majland Skrev:  Men jeg kan se en udfordring i at få et udbygget anlæg til at overholde nettomålerkravet om maks 6kW effekt til nettet. Er der på taget potentiale til på en god dag at overskride dette kræver det styring imellem inverterne der kan drosle den samlede ydelse ned.

Det kunne godt være udslagsgivende for at vælge en "dyr" 3 faset inverter nu med ledig DC kapacitet til udvidelse ...

God pointe! Man vil uden tvivl kunne neddrosle begge invertere til fx. hhv. 3 og 3kW (eller et andet forhold), men det KAN blive uflexibelt, hvis ikke det matcher produktionen fra flere flader på alle tidspunkter.
Men med én stor inverter er det så også vigtigt, at neddroslingen ikke er fordelt på indgangene. Noget jeg forstår det er svært at få oplyst?
Find
Citér
10-09-2012, 12:26
Besked: #4
Titan Offline

Har du overvejet om det måske er en idé at få anmeldt hele baljen inden den eksisterende solcelle ordning ændres ?

(såfremt du synes den er favorabel, og ikke tror der kommer en bedre)

/me
Find
Citér
10-09-2012, 15:57 (Denne besked var sidst ændret: 10-09-2012 af 15:59 Sunshine.)
Besked: #5
Sunshine Offline

Du skal være opmærksom på dine strømstyrker. Du kan ikke bare koble flere invertere på samme kabel eller sikringsgruppe hvis dine mulige spids belastninger overskrider disses belastningsgrænser.
Det vil være klart at foretrække at sætte hpfi relæer i gruppetavlen bla. af hensyn til sikkerhed for elektrikeren. Ellers bør en seperat sikringgruppe mærkes nøje op så der ikke tages fejl ved tavle arbejde.
Desuden kan en lovlig installation til 3 fasede 6 kw invertere bliver dyrere løsning end til 2 stk. 3 kw. Såfremt installationen skal være lovlig hvilket mange sikkert ikke er.
Har du ikke en elektriker til at udføre ac arbejdet?
WWW Find
Citér
10-09-2012, 18:40 (Denne besked var sidst ændret: 10-09-2012 af 18:52 lysandk.)
Besked: #6
lysandk Offline

(10-09-2012 15:57)Sunshine Skrev:  Har du ikke en elektriker til at udføre ac arbejdet?

Jo naturligvis, jeg laver kun forarbejdet, heri også beslutter om jeg vil have en eller to invertere. Derfor spørgsmålene, og tak for svarene, som jeg kun bliver klogere af.
Mine tanker går på et, med tiden, lettere 'oversized' anlæg, af flere grunde. Der har dels været skrevet om emnet i andre tråde med gode begrundelser, dels bliver placeringen af 1. etape forbundet med skygge fra træer fra sidst på eftermiddagen (og træerne er ikke mine ;-/).
Måske ER der derfor en pointe i at anskaffe én større 3-faset inverter, fremfor to 1-fasede, da det samlede anlæg forventes at have ml. 8 og 10 kWp effekt. Som, hvis et meget gunstigt tidspunkt skulle opstå, er nødt til at blive fordelt på 3 faser.
Find
Citér
10-09-2012, 18:48
Besked: #7
lysandk Offline

(10-09-2012 12:26)Titan Skrev:  Har du overvejet om det måske er en idé at få anmeldt hele baljen inden den eksisterende solcelle ordning ændres ?

Hvorfor skal man egentlig anmelde en udvidelse af eksisterende anlæg (som jeg læser dit skriv)? Er man tilmeldt nettomålerordningen, så er man det, og herefter kan det vel være underordnet hvordan mit anlæg ser ud?
Find
Citér
10-09-2012, 19:31
Besked: #8
Birch-Nielsen Offline

(10-09-2012 18:40)lysandk Skrev:  (og træerne er ikke mine ;-/).

Hæh! Man kommer rigtigt langt med kobber-søm en mørk nat uden måneskin Tongue

Mvh Folke

38 (?) stk. ZNShine 195W(Black)(37)MS - Ialt 7,41kWp
2 stk. SMA SB 3000TL-21
WASI monteret.
Azimut +45° SV
Tag 45°
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage...ower-plant
Find
Citér
10-09-2012, 19:33
Besked: #9
Lars-Jacobsen Offline

(10-09-2012 18:48)lysandk Skrev:  Hvorfor skal man egentlig anmelde en udvidelse af eksisterende anlæg (som jeg læser dit skriv)? Er man tilmeldt nettomålerordningen, så er man det, og herefter kan det vel være underordnet hvordan mit anlæg ser ud?

Du har sådan set ret i den situation hvor du i forvejen har oplyst et anlæg på max. 6kw.
Her vil det jo ikke betyde det store ved om du så har 6, 8 eller 10kwp paneler på.
Men hvad nu hvis du kun har oplyst et 2 eller 3 kw anlæg fra start ? Så er det vel meget relevant "nogen" får at vide det er ændret.
Uanset hvad så er reglerne nu engang sådan at ændringer skal anmeldes.
Og energinet har nok fat i den lange ende hvis du bryder deres regler, læs du risikere at blive smidt ud af nettoordningen.

Med den anarkistiske tankegang kan man vel også bare anmelde til kommunen man lige bygger et nyt haveskur på 25m2 Og så året efter udvider det til en garage på 50m2. Og når nu det er blevet isoleret og hele baduljen, ja hvorfor så ikke indrage det til beboelse.
I princippet kan det da godt lade sig gøre, men her i DK plejer man (de fleste) at følge de love/regler der er afstukket. Ellers må man leve med risikoen/konsekvenserne.
Find
Citér
10-09-2012, 19:35
Besked: #10
lysandk Offline

(10-09-2012 19:31)Birch-Nielsen Skrev:  Hæh! Man kommer rigtigt langt med kobber-søm en mørk nat uden måneskin Tongue

Mvh Folke

Tror sådan set det vil tage lidt tid... - sådan nogle 30 mtr. høje bøgebasser på halvanden meters omkreds. Skulle de falde en dag, er det ned over mine paneler Sad
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering