SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
I hvilket tilfælde skal man _ikke_ vælge afskrivning ?
11-09-2012, 08:22 (Denne besked var sidst ændret: 11-09-2012 af 08:22 Titan.)
Besked: #1
Titan Offline

I hvilket tilfælde skal man _ikke_ vælge afskrivning ?
Lille indkøbspris, f.eks. 85kkr. for et selvmonteret anlæg ?

Lille produktion ?

Eller kan det bare altid betale sig ?

/tak
Find
Citér
11-09-2012, 08:31
Besked: #2
ajacobs Offline

RE: I hvilket tilfælde skal man _ikke_ vælge afskrivning ?
Det spørgsmål har været oppe så ofte, at jeg lavede et online regneark med det: http://solcellepakker.dk/index-3.php , fyld selv dine tal ind og få svar.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
11-09-2012, 08:36
Besked: #3
klr Offline

Det er der skrevet rigtig meget om efterhånden. Jeg har adskillige gange efterlyst et konkret eksempel på, at det kan svare sig med den skematiske ordning. Der er aldrig kommet noget.

Og hvis man selv monterer kan det da endnu bedre svare sig med afskrivninger. Så er håndværkerfradraget jo minimalt ved den skematiske. Eneste aber dabei er, at hvis man senere vil skifte ordning fra regnskabsmetoden til den skematiske kan man ikke fratrække monteringsudgiften i salgsprisen (for den har jo ikke været der).

Jeg tror godt jeg tør konkludere, at vurderingen af om man nu vælger den ene eller den anden ordning beror på hvordan man vurderer situationen vil være om en del år. Krydret lidt med angst for det med at lave regnskab og "hvad kan Skat nu mon finde på" og "reglerne laves om for eksisterende solcelleanlæg - især hvis man bruger regnskabsmetoden". Stort set alle overser, at man kan ikke kan skifte fra den Skematiske til regnskabsmetoden (uden videre), men at man kan det modsatte (hvilket kan vise sig attraktivt).

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
11-09-2012, 08:39 (Denne besked var sidst ændret: 11-09-2012 af 08:43 Titan.)
Besked: #4
Titan Offline

@ajacobs, Fint initiativ, men stadig ikke klogere.

Leder mere efter i hvilke tilfælde man som hovedregel ikke skal vælge afskrivning, for umiddelbart ser det altid ud til at være en fordel.

Tak,
Find
Citér
11-09-2012, 08:42
Besked: #5
Titan Offline

@klr, du nåede at svare før mig.
Tak, det var noget i den retning jeg efterlyste Smile
Find
Citér
11-09-2012, 08:42
Besked: #6
ajacobs Offline

Du har tydeligvis ikke ikke engang prøvet regnearket, for så ville du opdate at ved en skatteprocent på under 45, indhenter den skematiske ordning regnskabsordninger efter 20 år. Efter de 20 år er der ingen forskel, for så skal man ikke længere betale skat af sin produktion, når man bruger regnskabsordningen.

Kostal 10.1
45 stk. LongBai solar 200W mono
Produktion
Fritids solcellepusher
Find
Citér
11-09-2012, 08:49
Besked: #7
Titan Offline

(11-09-2012 08:42)ajacobs Skrev:  Du har tydeligvis ikke ikke engang prøvet regnearket, for så ville du opdate at ved en skatteprocent på under 45, indhenter den skematiske ordning regnskabsordninger efter 20 år. Efter de 20 år er der ingen forskel, for så skal man ikke længere betale skat af sin produktion, når man bruger regnskabsordningen.

Rolig tiger,.... Jo jeg har prøvet det. Jeg ved bare ikke hvad det er for en skatteprocent der skal angives, hvordan jeg undgår den medregner lån, har den drift med, bruger den håndværkerfradrag, antager den topskat,... find selv på flere spørgsmål.

Tak,
Find
Citér
11-09-2012, 08:57
Besked: #8
F1240 Offline

(11-09-2012 08:42)ajacobs Skrev:  ...ved en skatteprocent på under 45, indhenter den skematiske ordning regnskabsordninger efter 20 år. Efter de 20 år er der ingen forskel, for så skal man ikke længere betale skat af sin produktion, når man bruger regnskabsordningen.

Men her ser du bort fra at det er muligt at skifte fra regnskabsordningen til den skematiske (men ikke den anden vej), når man har afskrevet anlægget.
Her skal man selvfølgelig beskattes af anlæggets værdi (som kapitalindkomst, så vidt jeg husker), men hvad er sådan et anlægs markedsværdi om 10 år?

Det kan selvfølgelig også være at man til den tid ikke må skifte, uden at falde ud af nettomålerordningen, men sådan er der jo så meget.
Find
Citér
11-09-2012, 09:40
Besked: #9
klr Offline

(11-09-2012 08:31)ajacobs Skrev:  Det spørgsmål har været oppe så ofte, at jeg lavede et online regneark med det: http://solcellepakker.dk/index-3.php , fyld selv dine tal ind og få svar.

Det er sikkert et udmærket regneark. Men jeg tror du med fordel kan fylde lidt mere forklarende tekst på. Det er ikke indlysende, hvad de forskellige begreber dækker over. Stignings% - hvad er det? (bare et eksempel).

Find
Citér
11-09-2012, 09:47
Besked: #10
klr Offline

(11-09-2012 08:57)F1240 Skrev:  Her skal man selvfølgelig beskattes af anlæggets værdi (som kapitalindkomst, så vidt jeg husker), men hvad er sådan et anlægs markedsværdi om 10 år?

Du mener ikke værdi - det er fortjenesten. Altså forskellen mellem salgspris (minus ikke ubetydelige salgsomkostninger) og restsaldo i på afskrivningen. Og er den den negativ (=tab), kan det fratrækkes.

Bortset fra den skrivefejl er jeg helt enig. Det overses ofte. Men det er så også særdeles svært at putte i et regneark. Om 7-10 år er vi alle meget klogere (eller der er flere facts på bordet).

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering