SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Prisleje for monteringsmaterialer
12-09-2012, 16:13
Besked: #1
F1240 Offline

Prisleje for monteringsmaterialer
Jeg har fået et tilbud på monteringsmaterialer som jeg synes lyder voldsomt dyrt - næsten 2000 kr/kWp

Jeg ved godt at montager er forskellige, men til gengæld er der mange, der blot giver tilbud med "standardmontage", så hvad skal man egentlig regne med som fingerregel i montagematerialer?

Vi snakker ikke arbejdsløn her. Det er udelukkende skinne-systemets pris jeg tænker på.
Find
Citér
12-09-2012, 16:27
Besked: #2
majland Offline

RE: Prisleje for monteringsmaterialer
Hvis du ved hvad du skal bruge så er det ret nemt at stykke en pris sammen på WASI materiel fra http://profiness.de/solarshop1/

Dog er fragt ganske forskrækkeligt dyrt for alu stænger i fuld længde (330 Euro), men materialeprisen kan du ihvertfald bruge.

Et eksempel er de lidt specielle trapez profiler der i tyskland koster 246,24kr (excl fragt) skal jeg give 625kr hos en dansk installatør der har dem på lager (de får dem fra WASI Danmark). Det er ihvertfald ikke forskellen på 19 og 25 procent moms der rykker der.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
12-09-2012, 16:48
Besked: #3
miro Offline

Jeg købte wurth 3 vejsbeslag og skinner til mit anlæg
http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=319
mener det løb op i ca.11.000,-

(12-09-2012 16:13)F1240 Skrev:  Jeg har fået et tilbud på monteringsmaterialer som jeg synes lyder voldsomt dyrt - næsten 2000 kr/kWp

Jeg ved godt at montager er forskellige, men til gengæld er der mange, der blot giver tilbud med "standardmontage", så hvad skal man egentlig regne med som fingerregel i montagematerialer?

Vi snakker ikke arbejdsløn her. Det er udelukkende skinne-systemets pris jeg tænker på.

Back to the 80's http://www.bsam.dk

Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd
https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492
WWW Find
Citér
12-09-2012, 18:10
Besked: #4
F1240 Offline

profiness.de forhandler WASI. Findes der en tilsvarende forhandler af Wurth?
Find
Citér
13-09-2012, 19:02
Besked: #5
lysandk Offline

@F1240:
Har du præference for noget bestemt? Nu skriver du ikke hvor i landet du er fra, men jeg kan fortælle at Vega i Tebstrup syd for Skanderborg har Schletters program i rå mængder.
Jeg har hentet alt der, og prisen mener jeg er fornuftig - i mit tilfælde ca. 38m2 panelflade, pris ml. 8-9.000. Jeg har dog valgt de dyrere 60mm høje skinner, mod normalt 40, da jeg derved kunne spare en del besværlig montering af multiskruerne, fordi spændvidden på de høje skinner går helt op til 2,5mtr., mod ca. 1,2mtr. for 40 mm.
Find
Citér
13-09-2012, 19:40
Besked: #6
F1240 Offline

Nej, jeg havde egentlig ikke præference for noget bestem, blot det var i sort (WASI har nogle ikke-sorte skruer i klemmerne, men det kunne jeg nok tilgive dem).

Problemet var at jeg ønsker en forsvarlig montering på mit stål-trapez tag med horizontale moduler. Jeg kan desværre ikke benytte samme løsning (fra WASI) som majland, for jeg har ikke plads til skinnen i bunden af trapezen.
Jeg er blevet anbefalet at sætte en trapez kallot på ansatskruer. De fleste leverandører har den i deres katalog (WASI, Wurth, Hilti), men den koster kassen og har lang leveringstid. Jeg er heller ikke helt tryk ved blot at bore ansatsskruer (med pakning) i lægterne. De er ikke dimensioneret til så tykke skruer.

Det efterlader en masse løsning, som enten skal pop-nittes på eller trapez-sko, som blot er skruet fast i stål-trapez pladen. Det er jeg heller ikke tryk ved. Det er mod anbefalinger fra producenten af stål-taget.

Så er der nogen af de pop-nittede løsninger man i stedet kan skrue en tag-skrue i, men Wurths er den eneste, hvor man kan gøre i det i lægterne.
Årsagen er at de fleste andre af den type (skinner, der monteres direkte på ståltaget, ligesom majlands) er beregnet til at være vandrette skinner, som nittes fast, men også kan få to skruer hvor de krydser et spær. Man kan ikke skrue dem fast i lægterne, for så får man kun fat i den ene kant af dem.
Wurts trapez-skinne derimod er udformet, så man kan skrue i hele den flade, der ligger imod taget og derfor man placere to skruer i lægten med 20-30 cm afstand *midt* i skinnen.

Den skinne jeg snakker om er den de viser ved 3:33 her:
http://www.youtube.com/watch?v=cdr3HMBLqDM

Jeg kan ikke se nogen andre producenter har en løsning, der giver samme stabilitet og vandtæthed på trapez-tag.
Find
Citér
13-09-2012, 19:55 (Denne besked var sidst ændret: 14-09-2012 af 08:18 lysandk.)
Besked: #7
lysandk Offline

Jeg er også ved at montere på ståltag (trapez) og havde oprindelig planlagt lodrette skinner - senere havde jeg også planer om et krydssystem - det bliver det selvfølgelig lidt dyrere af og også 40mm højere.
Jeg er heldig at vide hvor mine spær er, og kunne komme til dem under taget. Jeg har derfor valgt en 200x10mm multiskrue, som jeg skruer i trapezbunden, og lægger en lægtetyk klods under, hvor der ikke tilfældigvis er en lægte. Alle skruer har derfor fat ned i spæret.

I filmen går de på taget. Det dur ikke på mit tag i 0,5mm tykkelse, så jeg har brugt brædder og plader til at gå på (taghældning er 25gr.).
Find
Citér
13-09-2012, 20:09
Besked: #8
F1240 Offline

Skidt med om de går på taget i filmen. Mit tag er alligevel for stejlt til at gå på.

Med den blik-skinne (2.5cm) og en lodret skinne ovenpå kommer mine paneler til at ligge 6.5cm over trapez-toppen. Det tror jeg ville være ca. det samme med ansatsskruer. Det ville selvfølgelig være 4cm mindre, hvis jeg monterede som vist i filmen direkte på blik-skinnerne, men der skal jo også lidt luft til at køle.
Find
Citér
14-09-2012, 07:20
Besked: #9
F1240 Offline

Jeg bemærker nu at "Metasole", har et system, der også er interessant.
http://www.metasole.com/

Mest fordi det er ufatteligt simpelt. Men det kan vist stadig ikke sidde så godt fast som Wurths, for den lille mini-skinne de har kan ikke skrues fat i lægten i begge huller.
Find
Citér
19-09-2012, 05:27
Besked: #10
Solhesten Offline

Jeg har købt mit monteringssæt hos http://www.dansk-solar-energi.dk og det er nemt at arbejde med på taget. De leverer montagesæt i standard pakker til 6 moduler, og aluskinner i 6,2 meters længde.

Det var ikke billigst, men nemt på taget.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering