SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Belastning på taget..
13-09-2012, 09:59
Besked: #1
hmrl Offline

Belastning på taget..
Hej alle mit spørgsmål går ud på, hvad i har gjort for at sikre jer at jeres tag kunne klare den ekstra belastning fra solcelleanlæget? Det anlæg jeg har i sinde at købe er et gør det selv anlæg.
Find
Citér
13-09-2012, 10:09
Besked: #2
keldbroe Offline

RE: Belastning på taget..
Jeg er ved at bygge ud og spurgte det firma som står for udbygningen.

Et tømrerfirma.

7400w - 28 x Znshine 265w - Danfoss TLX8 Pro+
Link til CLX-Portal
Find
Citér
13-09-2012, 10:46
Besked: #3
Kejser2001 Offline

Med mindre at taget er i meget dårlig stand kan jeg ikke forestille mig at det ikke ville kunne bære lasten. Fordelt pr. kvm er det jo peanuts anlægget vejer. Vi snakker vel i omegnen af 15-20 kg pr. kvm.
Find
Citér
13-09-2012, 16:15
Besked: #4
Blik og Lavenergi Offline

(13-09-2012 10:46)Kejser2001 Skrev:  Med mindre at taget er i meget dårlig stand kan jeg ikke forestille mig at det ikke ville kunne bære lasten. Fordelt pr. kvm er det jo peanuts anlægget vejer. Vi snakker vel i omegnen af 15-20 kg pr. kvm.

men hvis dit tag ikke holder alligevel dækker din forsikring ikke
WWW Find
Citér
13-09-2012, 18:24
Besked: #5
hensan Offline

(13-09-2012 09:59)hmrl Skrev:  Hej alle mit spørgsmål går ud på, hvad i har gjort for at sikre jer at jeres tag kunne klare den ekstra belastning fra solcelleanlæget? Det anlæg jeg har i sinde at købe er et gør det selv anlæg.

Hvis du har et nyere hus så prøv at spørge på teknisk forvaltning. Da jeg spurgte gik der kun 10 min før jeg havde mail med kopi af alle tegninger til mit hus og kunne kigge ind i de oprindelige dimensioneringer / beregninger på taget.
Find
Citér
13-09-2012, 18:49
Besked: #6
lysandk Offline

Tagkonstruktioner er mig bekendt generelt dimensioneret til den tagtype, som er bestemt ved husets projektering. Hvis huset er konstrueret med f.eks. eternit, som var temmelig almindeligt for 20-40 år siden, skal man ikke i udgangspunktet regne med at det kan bære yderligere 20 kg/kvm. Det svarer til at udskifte eternitten med betontagsten, og man risikerer 'hængetag' over tid.
Der vil ligeledes være et problem i tilfælde af salg, hvor der skal laves tilstandsrapport. Forsikringsproblemet er også nævnt.
Kan man på nogen måde få beregnet og dokumenteret bæreevnen på spærene, især på huse fra før midtfirserne, vil det være klogt. Man kan betale sig fra det hos nogle ingeniørfirmaer med speciale i statisk beregning, men det er ikke billigt...
Find
Citér
14-09-2012, 09:54
Besked: #7
Brandbirk Offline

Hej Hmrl

Vores hus er fra 1980, med etanit. Læs om vores erfaringer med vægt her: http://brandbirk.dk/montering_skinner.html

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
19-09-2012, 09:16
Besked: #8
CEttrup Offline

AB Clausen tog i vores tilfælde 3.000 + moms for beregningen, efter vi fik fat i de statistiske beregninger på spærret.

De beregninger kan ofte findes via teknisk forvaltning i din kommune, som bør have lagt en digital kopi her: http://www.weblager.dk

Alternativt skal det spær firma der producerede spærret kontaktes for at fremskaffe de statistiske beregninger.
Find
Citér
19-09-2012, 12:34
Besked: #9
lysandk Offline

(19-09-2012 09:16)CEttrup Skrev:  AB Clausen tog i vores tilfælde 3.000 + moms for beregningen, efter vi fik fat i de statistiske beregninger på spærret.

De beregninger kan ofte findes via teknisk forvaltning i din kommune, som bør have lagt en digital kopi her: http://www.weblager.dk

Alternativt skal det spær firma der producerede spærret kontaktes for at fremskaffe de statistiske beregninger.

Hvis huset har en vis alder, f.eks. ældre end fra midtfirserne, er jeg ikke så sikker på man kan fremfinde ret mange beregninger på forvaltningen. Mit hus er fra '86, og godt nok lå der en spærtegning med mål, men ingen andre oplysninger, ikke engang hvor spærene var fremstillet.
Fra en af de daværende håndværkere fik jeg at vide at spærene er fra Palsgaard Træ i Hampen, Midtjylland. Dem kontaktede jeg, og her ville man ikke røre en finger før jeg lagde 5000,- + moms i startgebyr. Hvad de skulle bruge af tid, kunne jeg ikke få oplyst. Selvom det fik mig 'op i det røde felt' blev problemet ikke løst, der er da grænser.

Spærenes ømme punkt er sammenføjningen ude i siderne ml. spær og spærfod. For høj vægt kan få samlingen til at skride. Isæt flade tage på 15-25gr. er følsomme, da store mængder sne bliver liggende. Der findes i handlen særlige beslag til at forstærke netop denne samling med, men det er ofte et hestearbejde.
Men der er så mange parametre i det, så det skal undersøges i hvert enkelt tilfælde.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering