SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hvordan skal mine paneler tilsluttes inverteren...
13-09-2012, 10:45
Besked: #1
keldbroe Offline

Hvordan skal mine paneler tilsluttes inverteren...
Så har jeg brug for jer igen.

Jeg er nemlig ikke helt sikker på, hvordan jeg bedst skal sætte panelerne til inverteren.

Jeg vedhæfter et billed fra Lynxplanner så i kan se taget og hvordan panelerne placeres.

Da naboens hus er ret tæt på og samme højde vil jeg gerne have de øverste 12 i en streng og de sidste 16 i en anden streng.

Tror det giver mest da jeg kan få gang i streng 1 om vinteren i noget længere tid pga den lave sol.

Lynxplanner giver kun lov til 15 i en streng (sikkert pga. for mange volt), men jeg kan vælge dem som 2*8 paneler.
Så MPP1 er 1*12 og MPP2 er 2*8
Lynxplanner giver ca 100kWh/år mindre, men ved jo heller ikke at naboen hus står der Smile

Eftersom Lynxplanner giver lov til det, er det vel ok?
Nogen der kan bekræfte det - og ligeså vigtig (nok mere vigtig) - Hvordan skal jeg forbinde panlerne i 2*8 (evt en stregtegning)

På forhånd tak!

[Billede: 9bXkv.jpg]

7400w - 28 x Znshine 265w - Danfoss TLX8 Pro+
Link til CLX-Portal
Find
Citér
13-09-2012, 10:53 (Denne besked var sidst ændret: 13-09-2012 af 10:59 majland.)
Besked: #2
majland Offline

RE: Hvordan skal mine paneler tilsluttes inverteren...
Det er en meget dum ide med parallel strenge hvis de ikke bliver ramt helt ens af skygger.

Så hvis du gå videre med de parrallel skal panelerne fordeles med en øst og vest side i parrallel istedet for en nord plus syd.

Afhængigt af orienteringen kunne du jo tage nogle i enderne med den øverste streng og så have 2x14. Du taber formentligt ikke meget fra de resterende solceller i øverste række ved at de sidder i serie med et par paneler i skygge længere ned af taget (der er er tab over deres dioder, og du skal nok lad din tracker om et lave et globalt sweep med passende mellemrum)

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
13-09-2012, 11:00
Besked: #3
keldbroe Offline

Super meget tak.

Så tager jeg den med 2*14 og det er faktisk som du har tegnet det.

De 2 i den midterste række ude til højre er dem med mindst skygge.

Keld

7400w - 28 x Znshine 265w - Danfoss TLX8 Pro+
Link til CLX-Portal
Find
Citér
14-09-2012, 10:24
Besked: #4
Henrik Jensen Offline

Få måske lidt inspiration på min hjemmeside: www.easyconsult.dk/solenergi

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW
Paneler: 27 stk. ZNShine 265W
Orientering: Stik syd, 0 grader (vandret på carport)
Hjemmeside for solcelleanlæg
WWW Find
Citér
14-09-2012, 13:32
Besked: #5
majland Offline

(14-09-2012 10:24)Henrik Jensen Skrev:  Få måske lidt inspiration på min hjemmeside: www.easyconsult.dk/solenergi

Helt ærligt - er det ikke bare promovering af dit site med sådan en generel henvisning ?

Har du noget konkret mhs fordeling af panelerne når der er skygge så vil det da være fint at linke direkte til relevante. Det eneste jeg lige kunne finde på dit site var en henvising videre til den ganske gode forklareing på http://www.jysksolenergi.dk/Skyggenover_solceller.html

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
15-09-2012, 08:13
Besked: #6
Henrik Jensen Offline

(14-09-2012 13:32)majland Skrev:  Helt ærligt - er det ikke bare promovering af dit site med sådan en generel henvisning ?

Har du noget konkret mhs fordeling af panelerne når der er skygge så vil det da være fint at linke direkte til relevante. Det eneste jeg lige kunne finde på dit site var en henvising videre til den ganske gode forklareing på http://www.jysksolenergi.dk/Skyggenover_solceller.html
Selvfølgelig er det da promovering af min hjemmeside. Det er jo derfor at jeg har lavet den. Og jeg kan da også konstatere at du har fundet et link på siden vedrørende skygge på panelerne...super :-)
Angående kabelplanlægningen se evt. her: http://www.easyconsult.dk/solenergi/monteringel.aspx

Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW
Paneler: 27 stk. ZNShine 265W
Orientering: Stik syd, 0 grader (vandret på carport)
Hjemmeside for solcelleanlæg
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering