Valg hos energinet (nettoafregning)
|
13-09-2012, 23:54
Besked: #1
|
|||
|
|||
Valg hos energinet (nettoafregning)
Hej
Jeg har nu fået monteret og tilsluttet mit anlæg og har modtaget et brev fra Energinet.dk om at jeg skal søge om nettoafregning. Når jeg logger ind på deres hjemmeside er der seks valgmuligheder. Jeg er i tvivl om hvilken jeg skal vælge og om det har nogen indvirkning på at jeg ønsker at benytte mig af metoden, hvor jeg må afskrive 25 % af anlæggets værdi årligt. De seks muligheder er: Gruppe 1 Anlæg, hvis elproduktion sælges på markedsvilkår. Gruppe 2 Anlæg, hvis elproduktion er omfattet af aftagepligten. Gruppe 3 Blandingsfyrede værker med flere anlæg, hvor nogle er omfattet af aftagepligten. Gruppe 4 Forenklet nettoafregning for installationstilsluttede vindmøller og solceller uanset størrelse og installationstilsluttede værker med installeret effekt under 50 kW. Gruppe 5 Forenklet nettoafregning, ingen levering til nettet, for installationstilsluttede produktionsanlæg uanset størrelse, hvor egenproucenten bruger hele elproduktionen selv (eventuel overskudsproduktion = gratis levering til det kollektive net). Gruppe 6 Årsbaseret nettoafregning for installationstilsluttede VE-anlæg i privat husstand eller i ikke erhvervsmæssig benyttet bebyggelse. Anlæggene opgøres pr. år om egenproducten er nettoforbruger eller -producent i forhold til det samlede forbrug af anlæggets produktion. Der må installeres op til 6 kW pr. hustand/lejemål. For bygninger uden beboelse sidestilles 100 kvm bebygget areal med én husstand. For bygninger med beboelse og fællesarealer, kan 100 kvm reglen anvendes på fællesarealerne, foruden antallet af beboelser. Der må ikke være erhverv i beboelsen - dog erhverv på egen adresse. Umiddelbart vil jeg tro at jeg skal vælge nr. 6, men jeg er som sagt ikke sikker og har det noget med den metode at gøre, som man ønsker at benytte for sit anlæg (i mit tilfælde ordningen med 25 % i afskrivning årligt)? På forhånd tak! |
|||
14-09-2012, 04:38
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Valg hos energinet (nettoafregning)
Du skal helt sikkert vælge nr 6.
Du kan nok afskrive på de andre ordninger også, men du kan ikke producere strøm om sommeren, og bruge den samme mængde gratis om vinteren, og så forsvinder hele meningen med anlægget. Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
14-09-2012, 07:29
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej Morten1,
Hvor længe gik der fra ansøgning blev indsendt til energinet til du fik svar tilbage om at vælge ordning? |
|||
14-09-2012, 07:41
Besked: #4
|
|||
|
|||
Du skal vælge 6 og det har INTET at gøre med SKAT. Det er ikke der du skal vælge om du vil afskrive eller ej.
|
|||
14-09-2012, 16:09
Besked: #5
|
|||
|
|||
Mange tak for jeres svar!
Jeg må ind på siden og vælge mulighed nr. 6 så. Jeg regnede heller ikke med at det havde noget med afskrivning er eller skat at gøre, men "better safe than sorry". :-) Jeg ved ikke præcist hvor lang tid der gik før jeg fik brevet, for det er sælgeren af anlægget der har stået for det og ved ikke hvornår han har indsendt dokumenterne. Kan I have en rigtig god weekend alle sammen og endnu engang mange tak for al jeres hjælp herinde. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|