Varmepumpe
|
24-03-2012, 19:21
Besked: #1
|
|||
|
|||
Varmepumpe
Jeg overvejer lidt at anskaffe mig en varmepumpe, da jeg nok får en del overskydende strøm - og istedet for at sælge det til 60øre / kW, så synes jeg det giver mere fornuft at få noget gratis varme i stedet for.
Er der nogen som har noget erfaring med varmepumper? Gode råd, til hvilken og hvad man skal kigge efter? |
|||
25-03-2012, 12:21
(Denne besked var sidst ændret: 25-03-2012 af 12:23 Greven.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Varmepumpe
Hej
Kan anbefale energywise.dk og deres varmepumpe Evi-Heat. Jeg kører selv med splitsun jordvarme modellen kombineret med et par solfangere (væske) til varmtvand. Udover det varme brugsvand bruger den også solfangerne til at varme huset op med, også i vintermånederne. Den vurderer selv hvornår der er energi nok i solen til at opvarme huset og skifter dermed til ’opvarmer hus via sol’ status. Solfangerne benyttes også til forvarmning af ’binen’ i varmepumpen og derved opnår man en højere virkningsgrad. http://www.energywise.dk/solvarmepumpen/...umpen.html |
|||
25-03-2012, 12:29
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg har overvejet en luft / vand varmepumpe. Men mener ikke det kan betale sig for mig.
Har naturgas idag, og bruger ikke for mere end ca. 2200kr om året i gas. Vi har nemlig en brændeovn, som er 100% centralt placeret i huset, og den klare varmeopgaven næsten 100% året rundt. Et luft / vand komplet sæt koster omkring 80000+ incl montering. Det vil ikke være rentabel for mig. Søger mere information om en luft/luft varmepumpe ( Aircondition ), da de ikke koster nær så meget i anskaffelse + montering. Så kunne den virke som supplement til brændeovnen, og til de tider på året, hvor man næsten ikke gider at tænde op. Hvor meget skal man gå op i COP effekt? |
|||
26-03-2012, 15:49
Besked: #4
|
|||
|
|||
![]()
Hej TBR
Jeg har været inde i overvejelserne med hen blik på vores udlejnings hus (Sommerhus med pool) og har der deltaget i nogle ERFA møder hvor blandt andet Vølund energi havde en konsulent med. Der er rådet klart køb en kvalitets pumpe med garanti - Vølund laver ikke luft-til-luft men anbefaler at hvis man har billig strøm er det et glimrende supplement til en eksisterende løsning. Jeg har efterfølgende kiggel noget omkring for at finde den gode pumpe, i dette arbejde har jeg stødt på nogle pumper fra HjemogFix der har en utrolig ringe COB-factor; nogle omkring 1-1,2. De fabrikater der absolut aldrig har været tvivl om kvaliteten af er: Panasonic (Danmarks pumpen) Daikin, Mitsubishi og Toshiba. Prøv eventuelt at ringe til Aalborg klimateknik og snak med Johnny. De har mange års erfaring. Desværre er det lidt som om de i den branche ikke rigtig kan "tåle" hinanden så det er nemt at møde en leverandør der taler dårligt om sin konkurent om det så er sandt eller ej ved jeg ikke men træls at ligge øre til er det. Jeg er ikke længere i de overvejelser da vi har oliefyr i det sommehus vi lejer ud. Karsten Mentz http://www.feriepartner-jammerbugten.dk/...433-14.htm -20% til brugerer af solcelledebat.dk ![]() ![]() ![]() |
|||
26-03-2012, 16:23
Besked: #5
|
|||
|
|||
Varmepumper er næsten lige så kryptisk som solceller!
Der findes idag varmepumper til Skandinaviske forhold, som holder en cop på 4+ selv ned til minus 20 grader, mener at Panasonic er en af mærkerne. COP værdien er en ting, men vær opmærksom på årsvirkningsgraden, det er et udtryk for hvad man forventer pumpen leverer som et gennemsnit over året. Det er jo ikke særligt sjov med en cop på 4 hvis års virkningsgraden ender på 1.5-2 (fordi pumpen ikke kan klare minus grader) En lille ændring i COP værdi har en rimelig stor indflydelse på en elregning. Et normalt hus bruger lad os sige 10.000 kw strøm til varmepumper / år. Med en årsvirkning på 3 svare det til at man bruger 30.000 kw om året i varme Hvis nu pumpen havde en årsvirkning på 4 bruger man faktisk kun 7500 kw om året. Så pas på de billige pumper! Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser! |
|||
26-03-2012, 19:21
Besked: #6
|
|||
|
|||
Har tænkt lidt på denne:
Mitsubishi-MSZ-FD25VABH, til 14000kr incl montering. Eller denne andes, + 3700kr i montering, alt 8700kr. Er jo en pæn sjat kr i forskel. Ved godt at Mitsu'en er bedre, men nu skal jeg ikke bruge den som min primær varme kilde, men bare som supplering, når vi ikke gider at tænde brændeovnen, og fordi vi har strøm i overskud ![]() |
|||
27-03-2012, 07:04
Besked: #7
|
|||
|
|||
Så vidt jeg kan se på specs, lover M at deres yder ned til minus 25 grader, hvis dette er tilfældet, ved jeg godt hvad jeg ville vælge!
NU har du så vidt jeg næsten kan gætte sol paneler, så dit energi forbrug er dermed nok udlignet. Men COP værdien er næsten 1 til forskel (står ikke om det er års virknings grad) men med andre ord, hvis du betalte for strømmen, svarer pris forskellen til ca. 2.500 kw med en cop forskel på ca. 25% (alt i meget runde tal) vil forskellen være i rene ydelser gange med cop 4.3 små 11.000 kw varme. Når du har brugt 11.000 kw varme, så har M tjent sig selv ind. Kender ikke dit hus eller behov..... (alt dette holder jo ikke når der er minus grader udenfor, så fejler A nok med sin COP!! Mit danfoss er opgivet til cop 4.3 men årsvirkningen er 2.8..... Da jordvarmen sjældent kommer under 2-3 grader har den jo slet ikke samme udfordring som LTL ved minus 20-25 grader (og det er jo normalt der man skal bruge dimsen!) PS M er og en 6.5 kw hvor A kun er 3.5 kw....... Så pr. kw for du da langt mere i M Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser! |
|||
23-05-2012, 12:49
Besked: #8
|
|||
|
|||
(24-03-2012 19:21)TBR Skrev: Jeg overvejer lidt at anskaffe mig en varmepumpe, da jeg nok får en del overskydende strøm - og istedet for at sælge det til 60øre / kW, så synes jeg det giver mere fornuft at få noget gratis varme i stedet for.Du skal kigge efter hvor stort et elforbrug du har. Derudover skal du sørge for, at din varmepumpe har en høj COP-værdi. COP-værdien skal afstemmes det klima du befinder dig i. - Jeg købte for tre år siden 2 Mitsubitshi (2,5KW/stk), COP: 5,45 hos "Polarpumpen.se", for 15.000 DKr incl. levering. Den er ikke beregnet til meget lave vintertemperaturer. Men det regnede jeg heller ikke med at få, der hvor jeg bor tæt ved vandet (regner ikke med fremover at opleve mange vintre med minus 10 grader, som de sidste par år).- Du kan kun regne med den høje COP-værdi, når udetemperaturen er over 7 grader. Den falder med temperaturen. Mit samlede elforbrug er på ca. 6000KW incl. luft/luft varmepumpen, så jeg tror 6000 KW solceller vil kunne dække hele mit forbrug. Så må du bare gange op i forhold til dit forbrug ! |
|||
24-05-2012, 20:28
Besked: #9
|
|||
|
|||
Jeg har fået købt mig en varmepumpe.
Jeg endte med at købe en Andes Grundet til mit valg, var at det normalt ikke skal være min prima varmekilde. Vi har brændeovn centralt placeret i huset, og den kan sagtens varme hele huset op på en kold vinterdag. Så at give så meget mere for en varmepumpe, for at få en lille smule bedre COP effekt, mente jeg ikke var rentabel. Nu var det jo egentlig også for at bruge noget af alt vores overskydende strøm. Varmepumpen, blev monteret af Klimamontage. Jeg har kun rosende ord at sige om Klimamontage og scanheat. Super service, hurtig levering. Installatøren i det midt og nordjyske, Peter er en super flink mand. Jeg fik først monteret på væggen. Men det gav resonans i væggen, og det kunne svagt høres inde i soveværelset. Når jeg først hører noget, kan jeg ikke ignorere det igen - så ligger jeg og lytter efter om jeg kan hører det ![]() Men Scanheat og Klimamontage var så flinke og komme og flytte den ned på jorden istedet for. Så er der andre som mangler varmepumper ( Eller aircondition, som jeg har den til at kører på lige nu, DEJLIGT ![]() ![]() |
|||
25-05-2012, 07:02
Besked: #10
|
|||
|
|||
Jeg har valgt den her luft til vand pumpe AW 24 koster 24,000 kr. COP værdi 3,8
varmepumpe Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
« Next Oldest | Next Newest »