Antal paneller på hver inverter
|
16-09-2012, 07:29
Besked: #1
|
|||
|
|||
Antal paneller på hver inverter
Hej herinde
Har for en uges tid siden fået monteret et solcelle anlæg fra vores lokale elinstallatør.har i den forbindelse et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på. Anlægget er købt som et 6kw anlæg dvs 32 paneler. Der var desværre kun plads til 30 paneller så jeg måtte nøjes med det. Så er spørgsmålet bare? Der er sat 2 3kw invertere op af mærket gfc, på den ene inverter er der monteret 2 strenge med hver 10 paneller og på den anden inverter 1 streng med 10 paneller. Vores hustag vender mod syd og har en hældning på ca 30grader. Er det den rigtige fordeling af paneller på hver inverter? Når det kører kommer den ene op på de ca 3000w og den anden på ca det halve. Med den fordeling kommer jeg ca op på 4500w. Skulle panellerne ikke være bedre balanceret ud ? |
|||
16-09-2012, 08:46
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Antal paneller på hver inverter
Jo, umiddelbart lyder det som om man ville få mere ud af at sætte 15 paneler på hver inverter, men problemet er nok at man så kommer for højt op i spænding, så man kan komme til at brænde inverteren af.
Det vil nok være et forholdsvis lille tab på årsbasis du vil opleve i forhold til en optimal fordeling, jeg har for eks. 9kW paneler fordelt på tagene, og jeg har ikke været oppe på de 6kW inverteren kan komme op på endnu i denne måned. Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
16-09-2012, 10:00
Besked: #3
|
|||
|
|||
Når man kobler 20 celler til en inverter på de 3 kw vil man så ikke begrænse de 20 paneller i ydelsen eller er der noget jeg har misfostået?
|
|||
16-09-2012, 11:24
(Denne besked var sidst ændret: 16-09-2012 af 11:25 ajacobs.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jo, det er korrekt, men det er en meget lille del af året, at de 20 paneler vil yde mere end 3kW, så i praksis går man ikke glip af så megen produktion.
Lidt hovedregning giver at det nok er 190Wp paneler du har fået, dvs. at ved 1000W indstrålet lyseffekt giver de 190W output. 20 gange det giver jo 3800Wp, så der vil være dage, hvor man går glip af toppen af produktionen, men som sagt, set over hele året går man ikke glip af mere end et par procent af den optimale produktion. Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
18-09-2012, 19:47
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hvis din inverter kun har en tracker havde jeg fordelt pladerne 14&16, det var det jeg gør når jeg sætter en Delta op.. Den har også kun en tracker
Danfoss TLX PRO+ 8kW 27stk Renesola Virtus 240w 6480 watt monteret - 6460 kwt år1 - 6711 kwt år2 http://www.evishine.dk/grønnevang%208,%20skave http://www.izen-varmepumpe.dk |
|||
18-09-2012, 20:03
Besked: #6
|
|||
|
|||
Har snakket med dem der satte anlægget op og de havde talt om at de 2*10 paneller var lige i overkanten til en inverter, så de sætter 2 ekstra paneller op så fordelingen bliver 4*8 strenge, dvs 2* 8 paneller på hver inverter.
Hygge fra Skagen og tak for et super godt forum med masser af gode hints. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|