Antal paneler pr streng?
|
17-09-2012, 20:42
Besked: #1
|
|||
|
|||
Antal paneler pr streng?
Hvem kan forklare en newbie som mig hvordan man kan se hvor mange paneler, der kan kobles på en given inverter?
Jeg havde tænkt mig at bruge Solar Frontier paneler på begge sider af mit øst-vest vendte villa. Om jeg skal vælge danfoss tlx 8 pro, eller Kostal Pico 7 KWp, har jeg ikke besluttet, men jeg forventer at skulle bruge ca. 52 stk. 155Wp SF155-L paneler. Panelerne har en tomgangsspænding på 108V, og Pico'en har en maksimal tomgangsspænding på 950V. Det logiske er at jeg maks kan koble 8 i serie, men skal jeg så bare koble 8 mere parallel over? Eksempelvis 3 x 8 på den ene kreds og 4 x 7 på den anden. Men betyder det så at jeg så kan parallelkoble 6 strenge af 8 paneler på hver, når panelernes fuldlaststrøm er 1,95 A og inverteren kan klare 12,5 A pr indgang. Men det giver jo i alt 2 x 6 x 8 x 155Wp = 14.88 KWp på en 7 KWp inverter ! Mennn..... ka det nu også passe? Har jeg nu også forstået det rigtigt? Håber at der er nogen der kan forklare mig hvad jeg har misforstået. |
|||
17-09-2012, 21:16
(Denne besked var sidst ændret: 17-09-2012 af 21:19 F1240.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Antal paneler pr streng?
De fleste inverter-producenter har et værktøj til at regne på det.
Hvis man kan Ohms lov og tager højde for temperatur-koeficienter er det nu heller ikke raket-videnskab (kun lidt omstændeligt). Din inverter kan klare en vis max-spænding og en max strøm. Dine paneler leverer en vis spænding og en strøm, men de er afhængige af hvor stor effekt panelet producerer og af temperaturen. Du kan så koble så mange paneler i serie, som tomgangs-spændingen sammenlagt er på de koldeste vinterdage. (lad os sige -20 grader). Det er normalt der den er højst. Hvis dine paneler er f.eks. 0/+5% sortering, så burde du princicpielt regne på panel-kvaliteten bedre end den du sætter op, for de bedste af dine paneler kommer nok tættere på den i spænding og dermed lidt højere, men så begynder det at blive teoretisk. Når du så har fundet ud af hvor mange paneler du kan have i serie, så kan du jo se om strømmen fra databladet passer med din inverters grænse (der er samme strøm gennem alle paneler i serien og hele strengen). Du vil nok opdage at tyndfilmspaneler har en ret høj spænding og derfor kun kan have få paneler i serie. Til gengæld er strømmen ikke så stor og effekten derfor ringe. Men det kan jo løses ved at sætte flere af de strenge i parallel. Det bevarer den spænding du havde regnet dig frem til, men ganger strømmen med antallet af parallelle strenge. Jeg tror jeg regnede frem til at for min inverter med 850V/11A max ville de der Solar Frontier paneler skulle sidde i 4 parallelle strenge af 5 paneler. Det lyder i øvrigt ikke helt forkert det du selv siger. ... selvom jeg ville nok lige checke om 8 paneler også giver under 950V ved -20 grader C. Og så er der muligvis en max effekt på en indgang, der gør at det ikke kan betale sig at sætte så mange paneler på under alle omstædigheder. Men find inverter-producentens værktøj. Det er meget nemmere. |
|||
17-09-2012, 21:36
Besked: #3
|
|||
|
|||
(17-09-2012 20:42)candstand Skrev: Hvem kan forklare en newbie som mig hvordan man kan se hvor mange paneler, der kan kobles på en given inverter? 2*6*8 giver 96 og du har kun 52 paneler. download danfoss's lynxplannerog prut dine dataer in der så fortæller årogrammet dig hvordan du kan sætte dine strenge op og her kan du lege med forskellige muligheder. en af fordelene ved piko 7 frem for danfoss kan er at piko har 3 mpp mod danfoss 2, men det betyder mindre hvis du slet ingen skygger vil få på dine paneler. men 3x8 og 4x7 lyder som en ok fordeling, hvis alle sad i samme retning, dog skal du lige sørge for at alle øst sidder på samme mpp - derfor skal skal du kun bruge 2 mpp og så køre 3x8 på hver mpp, hvilket betyder at du "kun" kan få 24 paneler på hver side eller du skal have 2 inventer op, så vil du få 2/3 mpp til hver retning og du kan lave 2 mpp på hver 2x7 + 2x6 på hver inverter. det var lige lidt til at starte med. /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
18-09-2012, 11:59
Besked: #4
|
|||
|
|||
Ok, de programmer havde jeg ikke set.
Nu har jeg downloadet LynxPlanner, og tastet tallene ind. Og jeg er da ikke hel gal på den. Jeg kan dog ikke finde ud af at dele panelerne op, så der er nogen mod øst og nogen mod vest, kan man det? Jeg har også prøvet at finde et program fra Kostal, men kan ikke finde noget på deres hjemmeside, hvad hedder deres beregningsprogram? Og er det noget man kan downloade? |
|||
18-09-2012, 12:14
(Denne besked var sidst ændret: 05-11-2012 af 22:24 Troysen.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Super at vi er flere der har samme problemer.
Så jeg følger lige med her og jeg skal nok dele min viden når jeg bliver klogere. Der forekommer delvist skygger fra et træ indtil ca. kl. 11.00. Så måske det er bedst med en inverter med 3 MPP'er. Er der nogen der ved om det SMA (http://www.sma.de) kalder OptiTrac (optimering af MPP ved skygger, forskellig placeringer / ydelser fra panelerne) også findes hos de andre invertere? Link: Recommended inverters for Solar Frontier modules http://ebookbrowse.com/recommended-inver...d138758371 Er der nogen, der har en styk liste på alt hvad man skal købe til sådan et anlæg? NB! http://www.pv-shop24.eu - det er måske det billigste. Solar Frontier, Priser fra http://www.pv-shop24.eu leveret og hentet i Tyskland: (ved levering i Danmark bliver det 5% dyrere pga. 25% MOMS / 19% MwSt.) SF145-L @ Euro 152,80 x 7,5 = 1.146 Kr, Pris/Wp: 1.146 Kr./145 Wp = 7,90 Kr/Wp SF150-L @ Euro 162,16 x 7,5 = 1.216 Kr, Pris/Wp: 1.216 Kr./150 Wp = 8,11 Kr/Wp SF155-L @ Euro 167,58 x 7,5 = 1.257 Kr, Pris/Wp: 1.257 Kr./155 Wp = 8,11 Kr/Wp |
|||
18-09-2012, 12:47
Besked: #6
|
|||
|
|||
(18-09-2012 11:59)candstand Skrev: Jeg har også prøvet at finde et program fra Kostal, men kan ikke finde noget på deres hjemmeside, hvad hedder deres beregningsprogram? Og er det noget man kan downloade? Programmet hedder Pikoplan og kan hentes fra denne downloadside: http://www.kostal-solar-electric.com/con...=206&kat=5 Piko 7.0 inverter har 2 trackere, og ikke 3, som en anden skrev. Kun 5.5 og 10.1 modellerne har 3 trackere. |
|||
19-09-2012, 05:54
Besked: #7
|
|||
|
|||
Personlig ville jeg købe en langt bedre kvalitet af moduler, med en modulspænding omkring 45 Volt. Husk at antallet af moduler på en streng skal overholde inverterens spændingsvindue. Du er nød til at beregne modulerne min. spænding Vp ved 80 grader og modulernes max spænding Voc ved -20 grader for at fastlægge spændingsvinduet.
Tyndfilms moduler skal jordforbindes og derfor bør du vælge en inverter med transformator. Hent f.eks. tilbud hos http://www.dansk-solar-energi.dk, de beregner anlægget før du får en pris på stumperne. |
|||
19-09-2012, 08:02
Besked: #8
|
|||
|
|||
(19-09-2012 05:54)Solhesten Skrev: Tyndfilms moduler skal jordforbindes og derfor bør du vælge en inverter med transformator. Det er korrekt for de fleste tyndfilmspaneler, men f.eks. ikke SolarFrontiers. At det så af anden grund er en god idé at fastskrue en jordledning til bæreskinnerne, er en anden snak, og er fælles for alle paneltyper. Angående spændingvindue, så er tyndfilm ikke så temperaturfølsomme som krystalinske paneler. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|