SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
solarwatt
19-09-2012, 10:09
Besked: #1
fynboen Offline

solarwatt
Jeg har søgt i dette forum efter solarwatt men intet fundet.
Jeg har lige haft besøg af en sælger af dette og han siger at de blå kun er 5w dårligere end de sorte på deres paneler. Næsten alle tyskere bruger blå celler fordi der ikke er meget at hente kontra pris. For mit vedkommende snakker vi ca 20.000kr mere for 6.8kw. sorte mono (28 paneler). Hvad er jeres mening om polyt eller mono fra solarwatt. Kan alt dette passe eller er han bare en god sælger der har fået noget skudt i skoen fra importøren. ;-)
Find
Citér
19-09-2012, 10:49 (Denne besked var sidst ændret: 19-09-2012 af 10:59 klr.)
Besked: #2
klr Offline

RE: solarwatt
Jeg forstår nok ikke lige den der med de 5 watt (det er målenheden der virker forkert her - måske er det 5 kilowattimer/år mindre pr. panel).

Men resten tror jeg på. Det er en kendsgerning, at tyskerne overvejende har Poly - det kan man jo selv se, når man er dernede. Poly er billigere - og tyskerne er ligeglade med hvordan det ser ud, hvilket man også kan se overalt dernede. Modsat vi danskere. Dermed ikke sagt, at Poly/blå ikke kan se godt ud - det kan det godt i visse tilfælde.

Poly skulle egentlig være bedst til nordlige forhold med ikke så meget direkte lys. Men vi synes de som hovedregel er grimme. Derfor har jeg også selv valgt sorte Mono. Jeg synes i øvrigt jeg har set, der findes sorte Poly også.

Se også her: http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=57

Men umiddelbart synes jeg prisforskellen virker stor i dit tilfælde...Måske der er andre forskelle i virkeligheden. Men hvis der ikke er der, og prisforskellen er så stor og det ikke betyder noget rent æstetisk er det da oplagt at tage poly.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
19-09-2012, 13:50
Besked: #3
fynboen Offline

Dine celler er også på 250wp. Poly cellerne jeg snakker om er på [/align]245wp
Find
Citér
19-09-2012, 14:02
Besked: #4
klr Offline

Fordi et solpanel er på 245 i stedet for 250 behøver det bestemt ikke være "dårligere". Hvis jeg kunne have haft tyndfilm på mit tag, kunne jeg godt have fundet på det f.eks. Men mit tag er fyldt helt ud - og passer til mit forbrug. Jeg kunne også have fået 200 kWp, der vel er billigere - men dem havde jeg heller ikke plads til.

Det er en afvejning af, hvor meget det fylder, må fylde - og pris. Foruden æstetik.

Det er klart at to paneler der har samme fysiske mål men forskellig kWp ikke producerer det samme. Men det er jo sådan set ligemeget.

Dertil kommer f.eks. temperaturkoefficient - altså hvor varmepåvirkelig panelet er. Poly anses vist nok for at være mindre varmefølsomt end mono. Men jeg har ikke studeret det nærmere på datablade o.l.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering