'Ukendt fradrag' ?
|
24-03-2012, 21:33
Besked: #1
|
|||
|
|||
'Ukendt fradrag' ?
Har fundet en meget interessant artikel
http://www.energy-supply.dk/article/view...lcelleboom Men når man læser her er jeg i tvivl http://www.beierholm.dk/fileadmin/user_u...ts2012.pdf Kan ikke gennemskue om man både kan trække 2x15.000 fra i arb.løn OG fratrække 25 % årligt fremover på anlægget ? som jeg læser det skal man vælge den regnskabsmæssig metode ? |
|||
25-03-2012, 07:37
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: 'Ukendt fradrag' ?
![]() Det er ikke første gang jeg ser en artikel med overskriften Ukendt fradrag, som får det til at virke, som noget man skal skynde sig at vælge, inden skat laver dette "kæmpe hul" om. Men helt roligt, det bliver ikke lavet om, det er ikke "ukendt". Jeg er meget sikker på, at skat gerne vil have man vælger denne løsning. Det er nemlig den eneste måde, de stadig kan styre skat og afgifter på el marked, når folk vælger solceller. Reglerne er meget enkelt og klare. Link til skat Det som skat så ikke skriver åbenlys, og som man hellere ikke hører forhandler tale om er, at anlægget bliver ikke en del af huset. Dvs. at man ikke selv ejer det. Den dag, man sælger huset, skal anlægget vurderes og man bliver beskattet af det fulde beløb. Da anlægget har en levetid på 30+ år, må man antage at værdien på anlægget, selv efter 30 år, er forholdsvis stor. Håndværker fradraget på 15.000kr pr. voksen i husstanden er hellere ikke muligt med denne løsning. Det andet er, at man skal betale skat, af alt hvad der bliver produceret af strøm, før man selv bruger det. Køber man et 6kwp anlæg til 150.000kr, så er det helt sikkert rentabel at vælge løsningen. Men køber man et 6kwp til under 80000kr, så kan det ikke betale sig, alene på den skat man skal betale af produktionen. Så er prisen på de 60 og 40 øre, jo en pris som netop er sat af skat. Kunne man ikke meget nemt forstille sig, om 5 år, når rigtig mange Dansker har fået sig et anlæg, og har valgt at afskrive, at skat kommer med en udmeldelse på: at pga stigende el-priser, bliver prisen man sælger overskydende strøm til el nettet også sat op, til eks. 100øre og 80 øre. Så er regnet stykket for dem som har afskrivningsordningen en helt anden. Prøv selv at se, hvad der er ikke er kommet af skatter og afgifter på el over de sidste 10 år. Er der nogen her, som kan læses deres el regning 100%? ![]() Skat er ikke Palles gavebod, og når de selv reklamere med noget, så er det vel kun fordi, det kommer skat til fordele. Læs mere her. |
|||
25-03-2012, 20:09
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: 'Ukendt fradrag' ?
Jeg vil nu ikke være så usikker på at benytte ordningen - jeg har beregnet at jeg vil få et fradrag på ca. 36.000 kr. efter 30 år. Mit anlæg har kostet 72.000 ( 2.3 kwp ). Hvis SKAT laver ordningen om kan man vel i værste tilfælde neutralisere sine afskrivninger - dvs. tilbagebetale sin skattebesparelse..
Solcelleanlæg opsat 14.06.2011 Tyndfilm CIS 2,3 kwp 23 m2 18 stk 130 watt paneler |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|