Hvor stor forskel imellem identiske strenge ?
|
19-09-2012, 12:46
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2012 af 13:02 Titan.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Hvor stor forskel imellem identiske strenge ?
Jeg ved at indkøre et anlæg hvor der er to ens vandrette strenge over hinanden, med 8 paneler i hver.
Jeg har to identiske invertere jeg kan skifte imellem. Uanset inverter producerer den ene streng ca. 15% mere end den anden. (øverste er bedst, ingen skygge, p.... koldt) Er det ok, eller grund til mistanke ? [edit] Efter solen kom frem er produktionen identisk, så det er åbenbart kun ved svagt lysindfald ? [/edit] Tak, |
|||
19-09-2012, 13:14
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2012 af 13:14 F1240.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Hvor stor forskel imellem identiske strenge ?
15% lyder af meget.
Hvis du har adgang til at låne et termo-grafi kamera, så prøv at se om der skulle være nogle af cellerne i den nederste streng, der er varme. I så fald er der nok en defekt i et panel, der sætter en hele celle-gruppe (afhængig af antal dioder) ud af kraft. ah... så ikke din edit. Så ville jeg ikke være nervøs. |
|||
19-09-2012, 13:22
Besked: #3
|
|||
|
|||
Ok, tak for svar
![]() God idé med temperatur, jeg checker lige med et IR thermometer, bare for sportens skyld. Nogen bud på hvorfor forskellen er der ved svagt lys ?, det har vi jo en del af .dk. |
|||
19-09-2012, 13:45
Besked: #4
|
|||
|
|||
Ved fuld direkte sol er der rimelig intuitivt lige meget lys på alting.
Men ved indirekte lys kan der sagtens være forskelle. Dine øjne kan nok ikke umiddelbart se den forskel, for menneske øjne er ret gode til at kompensere for forskellige lys-forhold. Tænk på blot på når du fotograferer i svag belysning hvor svært det er for et kamera at få billedet godt i forhold til dit øje. Så der kan sagtens være 15% mindre indirekte lys uden at det ser sådan ud, når man lige skimmer det med øjet. Prøv at tage en lys-måler til foto-udstyr og mål om ikke også den opfatter en forskel. |
|||
19-09-2012, 13:52
Besked: #5
|
|||
|
|||
Den køber jeg.
Der står nogle store træer foran anlægget, så de øverste paneler kan bedre se det difuse lys fra himlen. Tak, |
|||
22-09-2012, 16:41
Besked: #6
|
|||
|
|||
(19-09-2012 13:52)Titan Skrev: Den køber jeg. Hej Mine 2 strenge gør det samme, den "lille" yder lidt mere end den store (et panel til forskel) ved meget svagt lysindfald, ellers leverer de som de skal ( måske med 1% til forskel til hinanden størrelsen taget i betragtning, det kan være at den ene strengs spænding er mere optimal for dens MPPT? /Emil Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42. Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB. Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|