kabel mellem paneler og inverter
|
19-09-2012, 20:08
Besked: #1
|
|||
|
|||
kabel mellem paneler og inverter
Jeg har ca. 60 meter mellem paneler og måler (paneler skal stå på jordstativ) og jeg vil helst have inverteren siddende ved siden af måleren, må jeg godt grave et 5x2,5 mm kabel ned til at forbinde solceller og inverter med ? eller skal de forbindes med solcellekabel ?
og lige et sidste spørgsmål, jeg har 2 tavler med hpfi relæer, må inverteren godt sluttes til den tavle hvor måleren ikke sidder elller skal den sluttes direkte til den tavle med måleren. |
|||
19-09-2012, 23:55
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: kabel mellem paneler og inverter
60 meter og kun 5x2,5 - det dur ikke.
Jeg har 1x6 (4 ialt) fra mine paneler til inverter, så hvis du skal undgå for meget spændingsfald, vil jeg mene du skal op i minimum 4x6 eller 4x10mm2. Husk det skal ned i 70 cm og gerne i rør, for en sikkerhedsskyld. :-) Hvis din installation mellem dine tavler er lavet med de rigtige mm2, bør der ikke være noget galt i at sætte inverteren og gruppesikring + evt HPFI 300 mA i tavle nr. 2, den overskydende strøm skal nok finde din måler :-) Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
20-09-2012, 06:48
Besked: #3
|
|||
|
|||
Der har været diskuteret om dette utallige gange på forummet, og min opfordring er klar: regn på det !!!
Det gjorde jeg og prisen på tykkere kabel kommer ikke hjem på under 50 år, så selvfølgelig kan man trække tykkere label, og få mindre tab, men forskellen i produktion kan altså ikke betale for kablet, så jeg ville bare trække de 5x2,5, og glemme alle dommedagsprofeterne. Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
20-09-2012, 10:04
(Denne besked var sidst ændret: 20-09-2012 af 10:18 majland.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
(20-09-2012 06:48)ajacobs Skrev: Der har været diskuteret om dette utallige gange på forummet, og min opfordring er klar: regn på det !!! Ganske enig - men udover om det kan betale sig er der også nogle krav til spændingstab som skal efterleves i en fast installation. Citér:Det gjorde jeg og prisen på tykkere kabel kommer ikke hjem på under 50 år, så selvfølgelig kan man trække tykkere label, og få mindre tab, men forskellen i produktion kan altså ikke betale for kablet, så jeg ville bare trække de 5x2,5, og glemme alle dommedagsprofeterne. Du har bemærket at det er DC han vil køre over 60Meter ? Et alm 5x2.5 PVIKJ kabel er ikke godkendt til 1000V - Så bare af den grund går det ikke mellem solceller og inverter. I et 5x2.5 kabeler er der kun plads til 2 strenge og altså 120meter per streng (plus det på taget). Det er ikke uden grund at det som regel er 4mm2 mellem panelerne og man ofte bruger 6mm2 fra paneler og til inverter For at tage en Danfoss TLX (da jeg har installationsmanualen liggende) skrvier de at for DC skal det være min. 4mm2 for op til 200m (Afstanden mellem inverter og PV array og retur, plus den opsummerede kabellængde, der bruges i en PV array installation.) For AC Max. anbefalet kabellængde TripleLynx 8k 2.5 mm2 21 m 4 mm2 34 m 6 mm2 52 m 10 mm2 87 m Så selv hvis man flytter inverteren ud til solcellerne skal der kraftigere kabel end 2.5mm2 for at tabet ikke bliver for stort. Med en 6k 3faset inverter bør det derfor være 6mm2 kabel på AC eller 4mm2 på DC siden (og gerne 6mm2). Jeg ville lægge et kraftigt rør i jorden og trække 6mm2 DC kablerne deri. Et kloakrør er fint til formålet og der er plads til udvidelser :-) Kablet koster under 10kr/meteren så er det 2 strenge (4 kabler) er det godt nok op til 2400kr - Men holdt op mod at du ellers vil tabe ca 1% af produktionen extra med et 2.5mm2 kabel mod et 6mm2 så er det nok givet godt ud. PS jeg har 5x2.5mm fra inverter/undertavle og ~25meter til hovedtavlen. Det har jeg fordi det var gravet ned under gårdspladsen før vi købte huset. Skulle jeg lægge et nyt kabel ned idag ville det istedet være mindst 4mm2 (og sikkert 5x6mm2 da det mere udbredt og prisen er stort set den samme) 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
20-09-2012, 11:19
Besked: #5
|
|||
|
|||
Kære majland
Jeg kan kun gentage mit tidligere indlæg "tag dog og regn på det". Jeg havde forventet indlæg som dit, og ja, jeg havde læst hvad Karsten skrev, og ja det er tydelig at det er DC, der skal igennem kablet. Evt. godkendelser ved 1000v er ligegyldige, vi ved jo ikke hvilken inverter Karsten vil sætte op, det kunne jo være en enfaset, det kun får 400-500 volt ind ? Så tager du Danfoss manual frem og mener den er biblen, og jeg kan kun gentage "REGN DOG PÅ DET". Hvor kan du købe 6mm2 kabel til under 10kr/meteren, det billigste jeg fandt på google er 10,75 hos vvs-eksperten. Så slynger du 1% i ekstra tab ved at gå fra 6mm til 2,5mm, hvordan kommer du frem til det ? (særlig uden at vide noget som helst om anlægget) Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
20-09-2012, 11:21
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hej Ajacobs
Anlægget består af 32 topsola 250w paneler og en danfoss tlx 8 |
|||
20-09-2012, 11:24
Besked: #7
|
|||
|
|||
Hej Karsten
Hvis vi skal lave en udregning, så skal vi vide hvordan panelerne fordeles, altså hvor mange strenge a hvor mange paneler. Kan du ikke også skrive deres volt og ampere ved max effekt, så jeg slipper for at slå det op ? Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
20-09-2012, 11:42
Besked: #8
|
|||
|
|||
hej igen
så er der vedhæftet et datablad på panelerne. Da de skal stå på et jordstativ bliver der 2 lige store strenge. Håber det var oplysninger nok. |
|||
20-09-2012, 11:46
Besked: #9
|
|||
|
|||
det er 250 w panelerne
|
|||
20-09-2012, 11:58
(Denne besked var sidst ændret: 20-09-2012 af 12:10 majland.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
(20-09-2012 11:19)ajacobs Skrev: Evt. godkendelser ved 1000v er ligegyldige, Synes nu det er temmelig relevant at det ikke umiddelbart lød som en god ide at grave et standard 5x2,5mm pvikj kabel ned til DC for et solcelleanlæg hvor der _kan_ være højere spændinger end kablet er beregnet til. Jeg havde som jeg skrev antaget 6kw fordelt på 2 strenge. Og det ser ud til at mine antagelser holdt nu hvor op. har puttet mere information på. Mhs priser så er det nemt at finde 100meter til 100Euro. F.eks Ebay.de Samme sælger sælger også i andre længder og har færdige priser på ringe med 50 til 250 meter. De ca 1% var taget fra Danfoss tabellen for forskellen fra 6 til 2.5 ved 60meter imellem. Men jeg startede også med give det ret i at der skal regnes på det - ser frem til at du når frem til andet end at det skal være min 4mm2 mellem inverter og paneler... Og merprisen for 6mm2 tror jeg er så ubetydelig at jeg ikke tror det kan svare sig at spare der. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|