Valg og placering af solcelleanlæg
|
19-09-2012, 21:36
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2012 af 21:46 Rapt.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Valg og placering af solcelleanlæg
Hej Debatbrugere
I forbindelse med opførsel af nyt sommerhus, ønsker vi at montere et solcelleanlæg. Selv om jeg er solcellenovice har jeg på baggrund af dette debatforum valgt at vores anlæg skal opsættes som "gør det selv" dog med obligatorisk hjælp til tilslutning. Efter flere dages læsning både på dette forum og nettet generelt har jeg ligesom så mange andre opdaget junglen af forskellige mere eller mindre seriøse tilbud på forskellige solcelle anlæg. Da jeg ønsker den bedst mulige løsning samtidigt med at jeg synes planlægningen af tekniske anlæg er sjovt, håber jeg I vil komme med råd angående mulige anlæg ud fra vedhæftede billede af tagflader. Som ses af billedet (som er målfast) har vi 4 mulige tagflader som på billedet er plastret ind i paneler fra Wilberts (ZNSHINE) placeringen af disse er kun illustrativt og ikke antallet af paneler vi vil ende ud med. På nuværende tidspunkt har vi følgende ønsker: 1) anlæg i størrelsesordnen 3-6kW (pt. ved Wilberts) 2) Monokrystalinske paneler (black) gerne 250+ watt paneler 3) Tagkroge til montering på betontegl 4) Inverter? (formoder det i vores tilfælde skal være med 2+ MPP trackere) Ud fra tegningen formoder jeg at den syd-sydvest vendte tagflade (11 paneler) er bedst potentielt kombineret med den syd-sydøst vendte tagflade (7 paneler). Jeg vil dog ved lejlighed lege med lynxplanner og lignende når jeg finder en ledig windows PC. Så hvis nogle af jer erfarne solcelleejere har lyst til at give jeres besyv med hvad angår valg af paneler, inverter, antal MPP trackere/strenge og ikke mindst de mulige tagflader så vil jeg være meget taknemmelig. Med venlig hilsen Jesper B. Møller |
|||
19-09-2012, 22:38
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Valg og placering af solcelleanlæg
Hvad er pointen med så stort anlæg på et sommerhus?
Hvad mener leverandøren om antal invertere og mppt kredse til det der? |
|||
19-09-2012, 22:46
(Denne besked var sidst ændret: 20-09-2012 af 09:29 Rapt.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hej Sunshine
Som jeg skrev er placeringen af de mange paneler kun illustrativt (for at se hvor mange paneler der var plads til). Målet er som sagt at installere et anlæg i størrelsesordenen 3-6kW. grundet de små tagflader og potentiel skygge virkning finder jeg det svært at vurdere, hvilke flader og hvor mange paneler vi skal tage i brug. Dertil kommer så valget af inverter og MPP trackere. Men jeg håber da lynxplaner muligvis kan give mig svaret. Med venlig hilsen Jesper |
|||
20-09-2012, 15:20
(Denne besked var sidst ændret: 20-09-2012 af 15:21 Døgnfluen.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg havde brugt de flader der vender bedst ( 12 grader) imod syd.
Har nogenlunde samme opsætning som dig, og kan se når solen er ved at gå ned(står lavt) og selv om der er skyfrit, mister det meget effekt.så imod syd er nok bedst. Mvh 18x255 ZnShine Kostal pico 4,2 http://www.suntrol-portal.com/en/page/soliama |
|||
22-09-2012, 07:50
Besked: #5
|
|||
|
|||
(19-09-2012 22:46)Rapt Skrev: Målet er som sagt at installere et anlæg i størrelsesordenen 3-6kW. Et 3-6 kw anlæg ?? For mig lyder det du forsøger at installere et anlæg så stort som dit tag tillader istedet for at dimensionere at anlæg der passer til det forventede el forbrug i dit kommende sommerhus. Hvor højt forventer du dit el-forbrug vil være i dit nye sommerhus ? Personligt har vi med en familie i et helårs hus et årligt forbrug på ca 5000 kwh som smilt kan produceres af et 6kw solcelle anlæg. Derfor lyder det for mig som voldsomt overdimensioneret hvis du regner på at sætte et anlæg på op til 6 kw i et sommerhus hvor (i hvert fald efter min målestok) du har et relativt lavt årligt elforbrug - medmindre du bygger et pool hus med el-opvarmning. Husk på at hvor hver kwh du producerer og selv kan forbruge inden for sommerhusets parcel har en værdi af ca 2 kr. Hver kwh du over overproducerer på årsbasis skal du sælge for 60/40 øre hvor du afhængig af skatte model yderligere skal beskattes af denne produktion. Hvis du derfor producerer 5000 kwh som du selv forbruger har det en værdi på ca 10.000 årligt men skal det samme strøm sælges har det kun en værdi af 3000 kr årligt (2000 efter 10 år) Disse 3000 kr/2000 kr er langt fra nok til at det kan betale sig for dig at opsætte mere solcelle kapacitet end lige nødvendigt for at dække dit forbrug i sommerhuset - Dette selvom det er et "billigt" gør-det-selv anlæg. Som en sidebemærkning så overvej ved dit sommerhus byggeri / solcelle projekt at få installeret en separat bimåler til at måle husets forbrug da aflæsningen på din el-måler fra elselskabet kun er udtryk for den strøm du har købt/solgt og ikke udtryk for den strøm forbrugt men direkte produceret. Du vil derfor skulle aflæse flere elmålere/invertere og regne for at få dit hus forbrug ud. Hvis du selv bruger huset er det underordnet om den strøm du p.t. bruger er produceret af dig eller el-selskabet men i en evt udlejnings situation vil du være interesseret i af dine sommerhus gæster betaler såvel for strømmen fra el-selskabet som egen produceret og du kan ikke forvente at sommerhus gæster der kun er på besøg en uge skal aflæse flere steder og regne sammen skal/vil gøre dette. Selvom du ikke pt har planer om udlejning er det nemmere at installere en sådan måler nu hvor du trækker kabler end om et par år hvor du skal lave forandringer i installationen. |
|||
22-09-2012, 09:28
(Denne besked var sidst ændret: 22-09-2012 af 10:54 Rapt.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hej Hensan
Tak for dit uddybende svar hva. størrelsesovervejelser etc. Ud fra vores nuværende elforbrug (familie må fire med alt for meget elektronik) og forventet brug af huset, estimerer jeg vores elforbrug til: 1500 kWh (lys,varmt vand, hårde hvidevarer, TV etc.) 2000 kWh (opvarmning på årsbasis) Dvs. min. 3500 kWh samlet hvilket baseret på husets tagflader og placering nok ville kunne dækkes af 4kW anlæg. Jeg har siddet en del med lynxplanner og SDesign fra SMA og regnet lidt på forskellige paneler/invertere og er faldet lidt for følgende setup, som i mine øjne sætter æstetikken i højsædet. 24 stk. Solar Frontier SF155-L (tyndfilm) (3x6) + (1x6) 1 stk. SMA SB3600TL-21 Dvs et 3.72 kWp anlæg. Jeg har vedhæftet plantegningen og som udfra SDesign estimeres til en årlig produktion på 3275 kWh. I forbindelse med valg af tyndfilmspaneler har jeg en del spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på pt: 1) Valg af inverter: SDesign foreslår SB3600TL-21, som er transformerløs, men jeg har læst at flere tyndfilmspaneler kræver jording af den ene pol, som denne Inverter så vidt jeg er orienteret ikke har som mulighed. Så hvis nogle af jer erfarne har et svar eller et andet forslag til inverter valg så ville jeg være meget taknemmelig. 2) Jording: Skal panelerne/monteringen jordes (opsat på betontegl) eller er det ikke et krav? 3) Montering: jeg forventer at bruge tagbøjler i spær og 40x40 profiler. Vi ønsker det så tæt på taget som muligt, nogle der har erfaringer med valg af leverandør/løsning? paneler og inverter har jeg fundet i tyskland for ca. 38.500 kr. (afhentet) og dertil kommer så materialer til montering, kabler og tilmelding til nettet (via installatør) Alle gode råd modtages gerne:-) mvh Jesper |
|||
23-09-2012, 21:36
Besked: #7
|
|||
|
|||
@Rapt:
1) Der kræves ikke trafo i inverter til SolarFrontier paneler. Hvis SunnyDesign siger god for den konfiguration du nævner, må du gå ud fra det er ok. At dømme efter inverterens datablad, ser det fornuftigt ud. Du afleverer dog al produktion på én fase - det ved jeg ikke om aftageren bryder sig om. 2) Om jordforbindelse af paneler/montagesystem, har jeg gang i denne tråd http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=1207, som du måske kan udlede noget af. Det er de samme paneler jeg lægger op sidst i oktober. |
|||
23-09-2012, 21:43
Besked: #8
|
|||
|
|||
Tak LysanDK
Så arbejder jeg videre med dette layout:-). hva. jord så tror jeg vist at den generelle holdning på div. forummer er som udtrykt i din tråd. mvh Jesper B. Møller |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|