Elselskabet varsler ændrede omkostninger
|
20-09-2012, 18:37
(Denne besked var sidst ændret: 20-09-2012 af 22:39 JOJO.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Elselskabet varsler ændrede omkostninger
Jeg er blevet opmærksom på at mit elselskab varsler ændrede omkostninger for solcelleejerer fra 2014 - muligt I andre allerede har læst om dette ?
"Fra 2014 vil du som ejer af et solcelleanlæg skulle betale et abonnement og en rådighedstarif. Abonnementet dækker udgifterne til håndtering af elmåler og rådighedstariffen dækker nettariffen, som går til drift og vedligehold af elnettet" Østjysk Energi Jeg har spurgt til hvor meget det andrager i kr., og fået svaret at de estimerer det til 11,6 øre / kWh i rådighedstarif og 1.000 kr./år i abonnement (elmåler abonnement) Er rådighedstarif et udtryk for at man skal betale 11,6 øre pr. kWh af nettoforbruget eller beregnes det af produktionen eller hvordan? Jeg kan godt se det logiske i at de ændrer i omkostningsstrukturen, henset at nogle skal betale for den manglende indtægt, men det er da værd at skele til, når man beregner sin forrentning på anlægget... Jeg er ikke vild med at de efterfølgende kan ændre så radikalt i priserne, at det betyder optil 10-15% ringere afkast på investeringen for forbrugere som jeg, med årligt forbrug på ca. 3 - 3.500 kWh --- Jeg ser at ovenstående allerede er debateret et par tråde herunder. Det beklager jeg, - havde ikke lige set indlægget, men nu har vi da nogle beløb på hvad det koster. Vh. Jens Min profil på Suntrol Portal Venlig hilsen : Jens Topsola TSM96-125M-B, Kostal Piko 4.2, ClickFit |
|||
20-09-2012, 19:48
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Elselskabet varsler ændrede omkostninger
(20-09-2012 18:37)JOJO Skrev: Jeg kan godt se det logiske i at de ændrer i omkostningsstrukturen, henset at nogle skal betale for den manglende indtægt, De slipper da også for nogle udgifter - de skal jo ikke producere så meget! Prøv at overføre det "princip" til en privat virksomhed. Ja, ikke? ![]() |
|||
20-09-2012, 20:09
Besked: #3
|
|||
|
|||
hvis det kommer + at staten også laver ændringer, som sikkert også betyder en afgift af en form mm. Så går det ikke langtid, så er det ikke fordelagtig mere. Så meget for vedvarende energi i et afgift plaget land.
|
|||
20-09-2012, 20:26
Besked: #4
|
|||
|
|||
Ja men så må vi jo op af stolen og gøre vores indflydelse gældende. Det burde jo ikke være så svært at få nogle "solcellefolk" ind hvor beslutningerne tages!
"Østjysk Energi er en forbrugerstyret virksomhed, hvor repræsentantskabet har stor indflydelse på de mange beslutninger, der løbende skal træffes om energiselskabets fremtid. Hvert fjerde år afholdes der valg til repræsentantskabet, hvor der bliver valgt 61 borgere, der skal repræsentere forbrugernes synspunkter og holdninger." NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
20-09-2012, 20:39
Besked: #5
|
|||
|
|||
(20-09-2012 20:26)Nissen Skrev: "Østjysk Energi er en forbrugerstyret virksomhed, hvor repræsentantskabet har stor indflydelse Jeg har ikke noget med det selskab at gøre. Men repræsentantskaber er ikek fem potter p.. værd! Det er bestyrelsen - og denne er sikkert sammensat på en "speciel" måde (mht. hvem der har stemmerne ved en generalforsamling). El-selskaberne er den nye tids banker - blot værre. Det er dem vi skal frygte - ikke staten. ![]() |
|||
20-09-2012, 20:46
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hm, jeg syntes det lyder fair nok.
Hvis forbrug og produktion ender i "0", så betaler jeg "0" Men hvem betaler så for at veligeholde master, transformator, hele administrationen. Og ikke mindst det er jo ikke gratis den strøm de skal lave når jeg ikke gør, den som jeg bruger om natten. Jeg ved godt at total set bliver det minder. Hele det store aspperart skal jo køre. Er det min nabo som så skal betale mere i administrationen .... fordi at jeg ikke mere gør det. Okay staten vil gerne gøre noget, så siger vi at jeg slipper for alle stats og miljø afgifter og el prisen. Men driften af el nettet, okay, jeg bruger det jo lige som alle andre. Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 4.06 Paneler: 22x Yingli YL260C30b(Panda 265) - Mono/Sort 5.72 kWp Orientering: næsten vest(256°), 20° hældning pv-log.com-solarrick |
|||
20-09-2012, 20:51
Besked: #7
|
|||
|
|||
(20-09-2012 20:46)cillo Skrev: Men driften af el nettet, okay, jeg bruger det jo lige som alle andre. Du betaler også til det - ligesom alle andre. Eller er du fritaget? ![]() |
|||
20-09-2012, 20:54
Besked: #8
|
|||
|
|||
Demokratiet virker faktisk i elselskaberne. Tre-for begyndte at sponsere ob, og opførte sig i det hele taget uanstændigt, så her i Fredericia blev der trommet nye medlemmer ind. Desværre skete det samme ikke i de andre byer i første omgang, men bare vent til næste valg
Henrik |
|||
20-09-2012, 20:57
Besked: #9
|
|||
|
|||
(20-09-2012 20:51)klr Skrev: Du betaler også til det - ligesom alle andre. Eller er du fritaget? Det tro jeg da, er det ikke "Nettomåler ordningen" går ud på At hvis en forbrug er det samme som en produktion, så skal en el regning ende på "0" Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 4.06 Paneler: 22x Yingli YL260C30b(Panda 265) - Mono/Sort 5.72 kWp Orientering: næsten vest(256°), 20° hældning pv-log.com-solarrick |
|||
20-09-2012, 21:05
Besked: #10
|
|||
|
|||
Det var så ikke det jeg mente.
Men du betaler jo abonnement i forvejen. "Ligesom alle andre". Det de nu vil opkræve er uden hold i deres omkostninger. Det vil indirekte blive bevist ved, at de ikke alle (el-selskaberne) vil opkræve det samme . Vent og se! Du skal heller ikke forvente, at de fremlægger et regnestykke der retfærdiggør deres opkrævninger. Husk de skal også bruge penge til alle de andre "sjove ting" de går og laver: bredbånd, hvidevarer og hvad ved jeg. Stort set uden nogen kontrol - og som monopler! Så de gør hvad der passer dem! Indtil lovgivningen ændres, hvad jeg inderligt håber snart sker! ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|