SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Beskatning af elproduktion
21-09-2012, 15:42
Besked: #1
havbolund Offline

Beskatning af elproduktion
Hej derude

Jeg har lidt svært ved at finde ud af om jeg ved at bruge afskrivningsordningen bliver beskattet med 0,60 øre af alt det strøm mit anlæg producerer? eller det kun er af det strøm som jeg i perioder smider ud på nettet?

Nogen der kan hjælpe med det

havbolund
Find
Citér
21-09-2012, 16:49
Besked: #2
solvipperød Offline

RE: Beskatning af elproduktion
Hej

Som jeg forstår afskrivnings reglen, så bliver du beskattet af alt det strøm som anlægget laver og det er af 60 øre de første 10 år, derefter er det 40 øre pr kw i 10 år mere, og efter 20 års drift betaler du ikke skat mere af det el du laver.

vh Michael
Find
Citér
21-09-2012, 17:51
Besked: #3
PeterJ Offline

(21-09-2012 16:49)solvipperød Skrev:  Hej

Som jeg forstår afskrivnings reglen, så bliver du beskattet af alt det strøm som anlægget laver og det er af 60 øre de første 10 år, derefter er det 40 øre pr kw i 10 år mere, og efter 20 års drift betaler du ikke skat mere af det el du laver.

vh Michael

Det med efter de 20 år ville jeg ikke være helt sikker på. Så vidt jeg kan læse reglerne er det der ikke fastlagt hvad man kan få for sin overskudsproduktion efter de 20år og hvad man så kan forvente at Skat vil ansætte værdien af produktionen til er nok ret usikkert.

Men jeg er enig i at ved udnyttelse af afskrivningreglen betaler du skat af hele produktionen.

Ved brug af den skematiske måde er det kun overskudproduktionen og endda er der et bundfradrag på 7.000kr, så det er i praksis aldrig.

Jeg vil dog alligevel vælge afskrivningsmetoden, da fordelene langt overstiger ulempen.

Inverter: 2 stk. ZeverSolar EverShine TL3000
Paneler: 30 stk. 200W Mono: ZnShine ZXM5(BK)-72-200
Forhandler/Leverandør: XL-Byg Hals / Feiyue Group
PVOutput. Drosselvej13VH Team of 2x3000W
Find
Citér
21-09-2012, 19:59
Besked: #4
havbolund Offline

Tak for svar.

Mit anlæg får en samlet pris på ca 65000 kr for 5,5 kw. Er det i sådan et tilfælde stadig den bedste forretning at bruge afskrivningsordningen?

havbolund
Find
Citér
21-09-2012, 20:29 (Denne besked var sidst ændret: 21-09-2012 af 20:31 klr.)
Besked: #5
klr Offline

Det kommer an på, om du selv har monteret (har du sikkert til den pris) og hvad din marginalskat er (hvad du betaler af den sidste krone).

Men generelt set kan det altid betale sig med ordningen med afsrkivninger - især hvis du ikke har noget større "håndværkerfradrag" (til den skematiske ordning). Med de eksisterende forudsætninger (Skatte-regler mv.). Men forskellen vil være større desto større din investering er (i kroner).

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
22-09-2012, 10:53
Besked: #6
clausmaler Offline

jeg står lidt i samme situation. men har fået håndværkere til at sætte det op, så jeg vælger skematisk metode, da, jeg mener jeg ikke har lyst at betale af min produktion. men ved selvfølgelig godt jeg ikke kan afskrive noget af anlægget. men mon ikke det, alt i alt går ud på det samme. i den sidste ende skulle det gerne være ca. det samme man sparer i kr. og øre. jeg vælger også den skematiske pågrund af, jeg ved vi ikke har planer om at flytte de næste 30 år.

4.5 kwP anlæg.18 stk 250w bosch paneler. 2 stk vertipower VIP 2000 invertere. På sydvendt 45 grader tag
Find
Citér
22-09-2012, 11:51
Besked: #7
hensan Offline

Økonomisk er det meget sjældent det kan betale sig at vælge den skematiske ordning. Jeg kan kun komme i tanke om at hvis du forventer at sælge dit hus inden for få mdr efter din opsætning at det efter min mening ikke kan svare sig at bruge afskrivnings modellen.

Jeg lavede tidligere et regneark til sammenligning mellem de 2 modeller. For at de 2 modeller kommer til at "stå lige" inden for anlæggets levetid skal du ned på en anlægspris på under 50.000 for et 6kw anlæg og selv der er det først efter 25-30 år det står lige.
De 25-30 år er beregnet udefra at du ikke laver yderligere afskrivninger undervejs men da du sikkert skal forvente at skifte inverter undervejs vil de 25-30 år ligge længere ud i tiden.

Vedhæftede Fil(er)
.xls  Solcellesammenligning virksomheds-skematisk konveteret til Excel.xls (Størrelse: 33,5 KB / Downloads: 651)
Find
Citér
22-09-2012, 12:46 (Denne besked var sidst ændret: 22-09-2012 af 13:03 klr.)
Besked: #8
klr Offline

(22-09-2012 10:53)clausmaler Skrev:  jeg står lidt i samme situation. men har fået håndværkere til at sætte det op, så jeg vælger skematisk metode, da, jeg mener jeg ikke har lyst at betale af min produktion. men ved selvfølgelig godt jeg ikke kan afskrive noget af anlægget. men mon ikke det, alt i alt går ud på det samme. i den sidste ende skulle det gerne være ca. det samme man sparer i kr. og øre. jeg vælger også den skematiske pågrund af, jeg ved vi ikke har planer om at flytte de næste 30 år.

De fleste er jo (uden grund) "bange" for afskrivninger netop pga. hvis de skal sælge huset. Men hvis du beholder huset de næste 30 år falder det argument så (også) væk.

Prøv at bruge hensans regneark. Det er et virkeligt godt regneark. Men husk salgsprisen for el er ikke fastsat for år 21 og frem. I Hensans regneark er den sat til 40 øre - men de tkan man selv ændre alt efter tro og temperament. Juridisk set er den pt. 0 øre

Find
Citér
22-09-2012, 13:00 (Denne besked var sidst ændret: 22-09-2012 af 13:02 clausmaler.)
Besked: #9
clausmaler Offline

Så i mener måske det bedre kan svare sig, at udnytte fradragene igennem virksomhedsordningen? Har brugt 100.000 kr på et anlæg og de 14.000 kr er håndværkerlønnen? Har jo ikke valgt hvad jeg vil have endnu.det er vel bare inden det nye år, man skal have bestemt sig?

4.5 kwP anlæg.18 stk 250w bosch paneler. 2 stk vertipower VIP 2000 invertere. På sydvendt 45 grader tag
Find
Citér
22-09-2012, 13:05 (Denne besked var sidst ændret: 22-09-2012 af 13:06 klr.)
Besked: #10
klr Offline

Jeg mener ikke der er skygge af tvivl - netop i dit tilfælde.

Du ksal sådan set først bestemme dig når du skal lave selvangivelse. Men du kan allerede ændre det nu på din forskudsregistrering. Så slipper du betydeligt billigere i sakt resten af året. Det er da ik så ring.

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering