SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
3kw nu, 6kw senere ?
22-09-2012, 16:05 (Denne besked var sidst ændret: 22-09-2012 af 18:24 Lighter.)
Besked: #1
Lighter Offline

3kw nu, 6kw senere ?
Hej.

Man kan læse sig helt rundtosset når man først synes solceller er spændende, men nu er jeg vist nået dertil hvor jeg skal spørge nogen med erfaring.

Jeg står og kigger på økonomien omkring indkøb. Jeg skal på sigt bruge et af max. kapacitet anlæg på 6kw, men kan nøjes med mindre nu dvs. 3kw. Jeg kan sagtens bruge pengene på noget andet, da det er en nyindkøbt ejendom jeg skal have det placeret på.
Jeg sætter alting op selv. Planen er at installere panelerne på en bygning med tegltag ca. 50 meter hovedbygningen hvor måleren er. Så der skal graves lidt. Bygningen og formentligt også tavlen er fra' 73.

Jeg har kig på dette http://www.vvs-eksperten.dk/index/solcel...egl-p47045 med en 3kw Goodwe inverter.

Så mit spørgsmål er om jeg kan nøjes med at købe et nu sæt nu og et sæt mere om 1 år? SKAL inverterne monteres tæt på tavlen? Det står i monteringstilbuddet herfra. http://www.vvs-eksperten.dk/index/solcel...sog-p47087

Jeg er sikker på der er nogen der har en mening om det herinde Wink

På forhånd tak
Find
Citér
23-09-2012, 09:02
Besked: #2
hensan Offline

RE: 3kw nu, 6kw senere ?
Så mit spørgsmål er om jeg kan nøjes med at købe et nu sæt nu og et sæt mere om 1 år? -->>
Teknisk kan det godt lade sig gøre kun at sætte et sæt op og om noget tid sætte et tilsvarende (eller andet mærke/forhandler sæt) op. Du skal dog være opmærksom på at det sæt du sætter op om et år bliver tilsluttet after de regler der gælder til den tid.Afhængig af de regler du tror eksisterer om et år kan det derfor være at et supplerende anlæg ikke kan monteres efter nettoordningen.

SKAL inverter monteres tæt på tavlen? --->>Hvis du har lang distance mellem solcellerne og din el-tavle skal du til at trække lange kabler.
Fra dine paneler er der ledninger typisk 4 kvadrat med 2 ledninger fra hver streng. Mellem inverter og el tavle monteres der typisk et kabel med 3 eller 5 * 2,5 kvadrat.
Du kommer ikke uden om at enten skal dine ledninger fra solcellerne til inverter eller fra inverter til eltavle være lange hvis du har lang vej fra cellerne til el-tavle.
Der er skrevet mange indlæg om hvilke kombinationer der giver mindst kabel tab. Jeg ville umiddelbart montere inverter logisk tæt på paneler og grave et kabel på de 50 meter ned mellem el-tavle og inverter og betale den ekstra udgift der er forbundet med dette.

Hvis du har en el-tavle fra 1973 med 1973 standard skal du nok regne med at du foruden de komponenter der er forbundet med dit kommende solcelle anlæg også skal installeres et nyt HPFI relæ for din hus installation - Udgiften for dette er dog efter min mening minimal.
Find
Citér
24-09-2012, 10:46 (Denne besked var sidst ændret: 24-09-2012 af 10:48 majland.)
Besked: #3
majland Offline

(22-09-2012 16:05)Lighter Skrev:  Jeg står og kigger på økonomien omkring indkøb. Jeg skal på sigt bruge et af max. kapacitet anlæg på 6kw, men kan nøjes med mindre nu dvs. 3kw. Jeg kan sagtens bruge pengene på noget andet, da det er en nyindkøbt ejendom jeg skal have det placeret på.

Jeg sætter alting op selv. Planen er at installere panelerne på en bygning med tegltag ca. 50 meter hovedbygningen hvor måleren er. Så der skal graves lidt. Bygningen og formentligt også tavlen er fra' 73.

Så mit spørgsmål er om jeg kan nøjes med at købe et nu sæt nu og et sæt mere om 1 år? SKAL inverterne monteres tæt på tavlen? Det står i monteringstilbuddet herfra. http://www.vvs-eksperten.dk/index/solcel...sog-p47087

De vilkår der gælder nu er der ingen garantier for stadig er der når du ønsker at udvide anlægget. Det er jo meldt ud politisk at der vil komme ændringer fordi det er blevet for attraktivt, men intet om hvornår udover at det vil blive "snart"

Teknisk er der ingen problemer i at sætte en enfaset 3kW inverter op nu med et passende antal paneler og så senere sætte yderlige en 3kW inverter op. Den næste inverter og paneler behøver ikke være magen til det første.

Årsagen til at monteringstilbuddet kræver at inverteren sidder tæt på hovedtavle og måler er blot et prisspørgsmål. Der er sikkert også en maks længde mellem inverter og paneler. Jeg har bruge ca 70meter 6mm2 DC kabel til min installation

Jeg ville få kigget på hvad der allerede ligger af kabler mellem hus og installationstedet de 50 meter væk. Hvis du er heldig ligger der et kraftigt kabel og du skal blot have renoveret tavlen der og evt flyttet den anden ende i hovedtavlen.

Jeg har genbrugt et 5x2.5mm kabel mellem hus og udhus og fået lavet en ny undertavle der med seperate sikring og hpfi til solcelleanlæg og stokerfyret. Tavle: http://majland.org/blog/?p=740 Desværre var kablet ikke kraftigt nok til også at få lavet nogle 13A lysgrupper på samme kabel. Så alt lys og stikkontakter hænger fortsat på den samme 13A i hovedtavlen og med kun et 3x1.5mm2 kabel til udhuset.

Hvis du ikke i forvejen har "ordentlig" strøm i udhuset så overvej hvor meget effekt du kan få behov for derovre og få så gravet et kabel ned efter det. Om 2.5mm2 kan gøre det eller du skal op i 6mm2 eller mere afhænger jo helt af hvad du kunne finde på at sætte til derovre ...

Og hvis du alligevel etablerer "ordentlig" strøm er der ingen grund til at sætte inverteren ind i huset og skulle have en masse DC gravet ned. Bare en streng solceller ville jo give 100meter DC lednng

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
25-09-2012, 09:01
Besked: #4
lysandk Offline

(24-09-2012 10:46)majland Skrev:  Hvis du ikke i forvejen har "ordentlig" strøm i udhuset så overvej hvor meget effekt du kan få behov for derovre og få så gravet et kabel ned efter det. Om 2.5mm2 kan gøre det eller du skal op i 6mm2 eller mere afhænger jo helt af hvad du kunne finde på at sætte til derovre ...

Hvordan kan kablet, der 'bærer produktion' fra paneler' samtidig levere strøm til andet forbrug i udhuset? Du producerer jo på 3 faser med din TLX, og har derved brugt alle ledere i kablet.
Find
Citér
25-09-2012, 10:10
Besked: #5
majland Offline

(25-09-2012 09:01)lysandk Skrev:  Hvordan kan kablet, der 'bærer produktion' fra paneler' samtidig levere strøm til andet forbrug i udhuset? Du producerer jo på 3 faser med din TLX, og har derved brugt alle ledere i kablet.

Et 2.5mm2 kabel må bære 3x20A

[Måler]
-- [3x20A sikring] -- < 20-25meter kabel >
-- [HPFI-A] -- [Resten af hovedtavlen]

I den anden ende af kablet

-- [HPFI-A] -- [3x16A] -- [16A CEE stik til fyret]
-- [3x16A] -- [HPFI-B] -- [Danfoss Inverter]

Dvs de 2 strenge er i parallelt

Når inverteren kører maks leverer den 8-9A på hver fase, og der løber strøm til huset.

Når fyret kører bruge den så en sjat (<100W) og en gang imellem noget når sneglmotoren kører.

Hvis jeg istedet for fyret sætter noget andet til der kan bruge en masse strøm (kunne være en 12kW varmeblæser der kan trække 16A på alle 3 faser) vil der blot løbe mindre strøm fra hus til udhus når solen skinner. Hvis inverteren kører maks leverer den knapt 9A på hver fase og jeg vil så kun trække 5A på hver fase fra huset.

Der vil aldrig kunne trækkes så meget strøm i udhuset at kablet overbelastes (og sikringen slår fra i huset). Så skulle jeg trække 16A på en fase samtidigt med at inverteren bruger over 4A på samme fase. Så meget bruger den heldigvis ikke i tomgang :-)

Men også derfor jeg ikke måtte få flere grupper på i udhuset. Havde jeg nu tre 13A sikringer til diverse parallelt med dem til fyret kunne jeg jo i princippet kommer til at trække 29A på hver fase. Og selvom installatører regner noget med samtidighed på en tavle så gik den ikke da inverterens også skulle tælles med selvom den jo ikke bruger ret meget strøm.

Men i princippet kunne jeg have fået tre 3x10A sikringer. 10A er nok til fyret og også nok til inverteren. Men det er rart med muligheden for at trække 16A fra CEE stikket.

Tæller jeg sammen i hovedtavlen så er summen er sikringerne meget større end min sikring ud ved vejen. Mit "gamle" HPFI var et 40A og min sikring i vejen er sikkert 25A da det ikke er mere end et par år gammel. Efter hukommelsen har jeg ihvertfald 3 16A 3 fasede grupper og 3 enfasede 13A - Dvs teoretisk mulighed for at trække 61A og så går tarifsikringen ...

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
25-09-2012, 15:37
Besked: #6
lysandk Offline

Ok, jeg har udtrykt mig uklart. Det jeg spørger til handler om, at det ikke er tilladt at bruge af sin produktion FØR måleren, når man er tilsluttet nettomålerordningen. Som jeg læser dit setup, bruger du netop af din produktion før måleren. Derfor forstår jeg ikke hvordan det selvsamme kabel kan anvendes til både produktion og forbrug i udhuset? Har jeg misforstået noget her?
Find
Citér
25-09-2012, 15:48
Besked: #7
majland Offline

Jeg er temmelig sikker på at mere end 99% af mikroanlægene under 6kW (og nettomålerordningen gruppe 6) netop er installeret så husstandens forbrug tages fra solcelleproduktionen inden der ryger noget ud på elnettet.

Der er for gruppe 6 ikke krav om en måler på den producerede strøm, da det er tilstrækkeligt for energinet.dk og ens net-elselskab. Der er kun årets netto køb/salg til nettet der skal betales for eller modtages betaling for.

Men solcelle anlægget må stadig maks kunne producerer 6kW uanset om man kan garantere at man bruger en del af det så der altid vil ryge mindre ud på elnettet (I tyskland kører mange på en ordning hvor de selv skal bruge en relativt stor del af produktionen - så teknikken er der)

Noget helt andet er så skattevæsenet. Der skal man jo hvis man ikke er på den skematiske ordning betale skat af hele sin produktion. Der er det godt nok at tage produktionstallene fra inverteren til sit regnskab.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
25-09-2012, 16:30
Besked: #8
lysandk Offline

Nu kan jeg ikke lige finde det, men jeg mener bestemt vi hen over sommeren har debatteret emnet, hvordan der kunne etableres en teknisk løsning på at forbruge noget strøm på de tidspunkter, hvor anlægget overproducerer. Og i denne forbindelse også talt om, at det ikke er tilladt i dag, men at vi kunne håbe på det bliver det en dag.
Vedr. Tyskland, så mener jeg det forholder sig sådan, at man må bruge en vis %-del af produktionen før måleren.
Find
Citér
25-09-2012, 18:29
Besked: #9
klr Offline

(25-09-2012 16:30)lysandk Skrev:  hvordan der kunne etableres en teknisk løsning på at forbruge noget strøm på de tidspunkter, hvor anlægget overproducerer. Og i denne forbindelse også talt om, at det ikke er tilladt i dag, men at vi kunne håbe på det bliver det en dag.

Som jeg husker det (hvis det er det sammme vi husker, haha), så var det muligheden for at forbruge inden begrænsningen (ikke bare før måleren - det gør vi jo hele tiden, når vi har produktion). Men det mås man så ikke - det er der taget højde for i de bestemmelser der er fra energinet.dk (Lars J linkede til det dengang).

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering