SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
HJÆÆÆLP
26-09-2012, 16:37
Besked: #1
karsten k Offline

HJÆÆÆLP
Er der nogen der kan hjælpe med at udregne om mit tag giver for mange skygger, jeg kan dælme ikke finde ud af at bruge lynx planner.
Jeg har en stor tagflade der vender stik syd men er i tvivl om hvor meget skyggerne betyder. Taget de evt. skal ligge på er midterste længe på en 4 længet bygning. På nuværende årstid er der fuld sol indtil kl ca. 16:30 og så begynder den ene længe at kaste skygger.
Find
Citér
26-09-2012, 18:02
Besked: #2
Nissen Offline

RE: HJÆÆÆLP
Går ud fra at der om sommeren kommer mindre skygge end om vinteren, og fra kl. 16.30 giver der alligevel ikke meget strøm på denne årstid. Du får nok 80 % af dit årlige strøm om sommeren, og fra nu til April tænker jeg det er under 5 % efter efter kl. 16.30.
Så det ville jeg ikke tage så tungt, du kan måske kompensere ved at lægge et par ekstra paneler op.

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
26-09-2012, 19:10
Besked: #3
lysandk Offline

RE: HJÆÆÆLP
(26-09-2012 16:37)karsten k Skrev:  Jeg har en stor tagflade ...

Foreslår du overvejer tyndfilm, der stadig producerer i diffust lys. Desuden ville jeg opdele fladen i 2-3 grupper, hvoraf den ene f.eks. er den der rammes mest af skygge. Dvs. vælge en inverter, der har de indgange du har brug for.
Jeg har også store træer, der starter en skygge sidst på eftermiddagen fra venstre mod højre på fladen. Men ved nærmere studeren, så vandrer denne skygge ret hurtigt på denne tid af dagen.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering