Piko - ændring af cos phi
|
28-09-2012, 20:50
Besked: #1
|
|||
|
|||
Piko - ændring af cos phi
Emnet er berørt i anden tråd også, dog sekundært, derfor denne selvstændige tråd.
Jeg har skrevet med Kostal Service om muligheden for at ændre faseforskydningsfaktoren cos phi. Som jeg også nævnte det i anden tråd, så omtales noget software ved navn 'Parako' i den seneste manual. Softwaren er beregnet til leverandører, der med tildelt password kan få adgang til at ændre værdien fra fabriksindstillingen 0,95 til 1. Leverandøren skal hente følgende registreringsform og vejledning, registrere sig, og modtager herefter software og password: http://www.kostal-solar-electric.com/dow...ration.pdf I manualen finder man grafen herunder, som jeg lige forklarer lidt: Faseforskydningen indtræder først gradvist fra 50% nom. output til at være 0,95 ved 100% nom. output. Altså er de 5% tab kun aktuelt når inverteren yder max.. Det gør den selvsagt for langt de fleste installationer kun kortvarigt, om nogensinde, medmindre man har pænt oversize paneleffekt. Hvis inverteren kører med 75% af max. er cos phi 0,975 og tabet 2,5% - ved 50% af max. ingen tab, da cos phi er 1. Pointen er, at betydningen af fabriksindstillingen for langt de fleste vil være lig nul. Hvis man får sin leverandør til at ændre cos phi til 1, og jeg har i anden tråd læst at det er accepteret af Energinet, så tror jeg man skal bede sin leverandør bekræfte, at han står ved produktgarantien. Det er der sikkert ikke problemer i, men hele meningen med styringen af cos phi må være en beskyttelse af inverteren ved 'hårdt arbejde'. For os 'selvbyggere' tænker jeg vi nok må tage ansvaret selv for ændring af parameteren, altså i garantimæssig forstand. |
|||
29-09-2012, 10:05
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Piko - ændring af cos phi
Tak for det gode svar !
Min profil på Suntrol Portal Venlig hilsen : Jens Topsola TSM96-125M-B, Kostal Piko 4.2, ClickFit |
|||
29-09-2012, 19:00
Besked: #3
|
|||
|
|||
(28-09-2012 20:50)lysandk Skrev: Faseforskydningen indtræder først gradvist fra 50% nom. output til at være 0,95 ved 100% nom. output. Altså er de 5% tab kun aktuelt når inverteren yder max.. Det gør den selvsagt for langt de fleste installationer kun kortvarigt, om nogensinde, medmindre man har pænt oversize paneleffekt. Hvis inverteren kører med 75% af max. er cos phi 0,975 og tabet 2,5% - ved 50% af max. ingen tab, da cos phi er 1. Jeg ved ikke om jeg er helt enig her... Har en PIKO 5.5 med 5200W paneler tilsluttet. På gode soldage ser jeg jævnligt at "øjebliksbilledet" på inverterens panel viser 5200+ og maks observeret er 5605W! Det må da vel alt andet betyde, at jeg rammes af cos phi reduktionen, eller? Som jeg umiddelbart læser dokumentationen i manualen, er det mere et krav fra modtagende elsystem end det er som beskyttelse af inverteren (landeafhængigt). Hvorfor skulle Kostal ellers være villige til at udlevere software/kodeord uden at tage et forbehold samtidigt? Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
29-09-2012, 20:07
Besked: #4
|
|||
|
|||
Den del omkring reaktiv effekt har INTET med beskyttelse af inverteren at gøre.
Det bruges af DNO(Distribution Network Operator) for at stabiliser, nettet. Det er forskelig fra land til land og størrelsen af en anlæg. En lille 6KWP anlæg flytter ikke så meget, men mange små gør og så er der andre krav til store f.eks til +500WKP. Det gøres ved at putte mere eller minder reaktiv effekt ud. Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 4.06 Paneler: 22x Yingli YL260C30b(Panda 265) - Mono/Sort 5.72 kWp Orientering: næsten vest(256°), 20° hældning pv-log.com-solarrick |
|||
30-09-2012, 09:12
Besked: #5
|
|||
|
|||
(29-09-2012 19:00)crj100 Skrev: Jeg ved ikke om jeg er helt enig her... Har en PIKO 5.5 med 5200W paneler tilsluttet. På gode soldage ser jeg jævnligt at "øjebliksbilledet" på inverterens panel viser 5200+ og maks observeret er 5605W! Det må da vel alt andet betyde, at jeg rammes af cos phi reduktionen, eller? Ja du 'rammes' af reduktionen, men overvej i hvor lang tid? Og dermed betydningen på bundlinien. PS. I har givetvis ret i at det er af hensyn til nettet med faseforskydningen - jeg er/var også usikker på dette, hvilket ses af min formulering "meningen...må være...". Tak, fint vi får det med (jeg har spurgt Kostral om det - der er lidt svartid, men jeg poster når det kommer). |
|||
30-09-2012, 10:48
Besked: #6
|
|||
|
|||
Er der nogen der ved hvilken cos phi energinet.dk eller DONG Distribution kræver af et 6 Kw anlæg i Danmark?
Er det det samme i hele landet? |
|||
30-09-2012, 13:10
(Denne besked var sidst ændret: 05-11-2012 af 22:27 Troysen.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Jeg har fundet (den?) tekniske forskrift fra energinet.dk.
Skal den forståes således at alle PV instalationer instaleret senere end 1.jan. 2012 skal have en cos phi på 0.95, med mindre man får en special tilladelse til afvigelse? Og kan man realistisk få en sådan tilladelse til afvigelse? http://energinet.dk/SiteCollectionDocume...lsynet.pdf Teknisk Forskrift 3.2.1 for elproducerende anlæg med en mærkestrøm på 16 A pr. fase eller derunder " 5.4 Effektfaktor Medmindre der indgås en særlig aftale med netvirksomheden, skal effektfaktoren (cos φ) for det elproducerende anlæg ligge i intervallet mellem 0,95 induktiv og 0,95 kapacitiv, når produktionen er større end 20 % af mærkeeffekten, og når spændingen og frekvensen ligger inden for de stationære grænseværdier angivet i afsnit 4.1, jf. EN50438, afsnit 5.3. Alternativt kan krav og indstilling jf. VDE-AR-N 4105 anvendes for elproducerende anlæg, som nettilsluttes via vekselrettere. " og " Et eksisterende elproducerende anlæg Et elproducerende anlæg med en mærkestrøm på 16 A pr. fase eller derunder, som er tilsluttet det kollektive elforsyningsnet før den 1. januar 2012, skal overholde den forskrift, der er gældende på idriftsættelsestidspunktet. Ændringer på et eksisterende elproducerende anlæg Et eksisterende elproducerende anlæg, hvorpå der foretages væsentlige funktionelle ændringer, skal overholde de bestemmelser i denne forskrift, som vedrøFormål, anvendelsesområde, forvaltningsmæssige bestemmelser Dok. nr.: 35198/10, Teknisk forskrift 3.2.1 8/15 rer ændringerne. I tvivlstilfælde afgør den systemansvarlige virksomhed, om der er tale om en væsentlig ændring. " Se også http://energinet.dk/DA/El/Forskrifter/Te...tning.aspx |
|||
30-09-2012, 13:38
Besked: #8
|
|||
|
|||
(30-09-2012 13:10)Troysen Skrev: Jeg har fundet (den?) tekniske forskrift fra energinet.dk. nej den skal bare ligge i intervallet mellem 0,95 induktiv og 0,95 kapacitiv, så 1 er ok Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
01-10-2012, 18:41
(Denne besked var sidst ændret: 01-10-2012 af 18:43 Sperillen.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Hermed en lille forklaring vedrørende cos(phi):
Mener ikke man kan blive begrænset bare fordi man laver reaktiv effekt. Det er stadig en kW begrænsning i inverteren, og ikke en VA begrænsning. Så selvom om ens inverter leverer en del reaktiv effekt, vil den stadig først blive begrænset ved (5.5kW) eller hvor stor ens inverter nu er. Der vil dog være et lille ekstra tab i kablet som skal bære den ekstra strøm til reaktiv effekt. Men det må være minimalt.. PS. Jeg kan tage fejl med Kostal, men på Danfoss inverteren står der at den er begrænset til 6300W, så om den laver reaktiv effekt eller ej ændrer jo ikke ved de 6300W. Kører den cos(phi)=0.9 svarer det til S=6300/0.9=7000VA. En forhøjelse fra 9.1 til 10.1 ampere pr fase, og derved lidt mere spændingsfald.. Ringe Fyn 27 x ZNshine 255W sorte=6885Wp Danfoss TLX pro+ 6 kW og CLX STANDARD boks til Iphone app Ren ØST monteret 48graders hældning July 795kWh Aug 689kWh Sep 414kWh Okt 210kWh Nov 102kWh Dec 51kWh Jan 2013 64kWh Feb 146kWh Mar 531kWh April 665kWh Maj 728kWh Juni 802kWh 1år=5197 kWh |
|||
02-10-2012, 10:07
Besked: #10
|
|||
|
|||
Til orientering har jeg d.d. modtaget følgende fra Kostal Service:
"Dear Lars, the requirement was to use the same settings as Germany with the VDE AR 4105, but in Germany the typical setting is a cos phi of 0,95 requested by the energy provider amd we only learned recently that for Denmark a setting of cos phi = 1 is the most common value. We will fix it in the future. Best regards Axel Kischkoweit" |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|