SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Nettoafregningsordningen på fremtidigt anlæg
29-09-2012, 18:42 (Denne besked var sidst ændret: 29-09-2012 af 18:44 Ebsen.)
Besked: #1
Ebsen Offline

Nettoafregningsordningen på fremtidigt anlæg
Hej

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg tegnede en kontrakt på at få bygget et nyt hus med solcelleanlæg. Huset er ved at blive bygget men der er næsten 3 måneder endnu før det er helt færdigt.

Nu hvor der er kommet meldinger om at nettoafregningsordningen bliver afskaffet/reguleret eller lignende bliver jeg bange for at jeg ikke når at komme med i ordningen, selvom det netop var pga. ordningen at jeg valgte også at få et solcelleanlæg med i entreprisen.

Kan man tilmelde sig før huset er færdigt? jeg har nemlig lige modtaget et GSRN-nummer fra Dong i forbindelse med at de lykønsker mig med mit nye solcelleanlæg. Der er ikke anlæg i taget endnu, men de har bare skiftet el-måleren så den er klar.

Skal man være flyttet ind i huset?

Hvis i kan svare på ovenstående eller bare har nogle gode råd er i meget velkommen til at byde ind.

Venlig hilsen
Ebsen
Find
Citér
29-09-2012, 18:59
Besked: #2
klr Offline

RE: Nettoafregningsordningen på fremtidigt anlæg
(29-09-2012 18:42)Ebsen Skrev:  Kan man tilmelde sig før huset er færdigt? jeg har nemlig lige modtaget et GSRN-nummer fra Dong i forbindelse med at de lykønsker mig med mit nye solcelleanlæg. Der er ikke anlæg i taget endnu, men de har bare skiftet el-måleren så den er klar.

Skal man være flyttet ind i huset?
Hvis du ikke har fået noget fra energinet.dk (link) får du det senere.

Der er intet i vejen for at være godkendt inden montering. Jeg monterede f.eks. først efter godkendelsen.

Hvad en ny ordning vil indebære er der ingen der ved, med mindre man er insider. Heller ikke hvad kriteriet vil være for at komme ind under de eksiterende regler.

For mig lyder det som om du er godt stillet, da du jo allerede har kontrakt/aftale om et anlæg. Ovenikøbet er det vel allerede installeret inden 31/12-2012 (uden at jeg dog tror det nødvendigvis har betydning).

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
29-09-2012, 19:02 (Denne besked var sidst ændret: 29-09-2012 af 19:03 Flso.)
Besked: #3
Flso Offline

Hvis jeg var dig ville jeg sende ansøgning til Energinet, nu da du jo allerede har gsrn nummeret fra Dong. Der er alligevel rigtig lang svarfrist, som godtnok er med tilbageværende kraft..

Du har jo allerede startet processen ved at søge Dong..

Flemming
Find
Citér
01-10-2012, 10:20
Besked: #4
Ebsen Offline

Mange tak for jeres svar.

Jeg vil gerne gå videre med det allerede, men efter hvad jeg kan forstå skal jeg først vente på at få en kode fra Energinet.dk. Den har jeg nemlig ikke endnu. Er det ikke korrekt?

Jeg har ikke selv søgt Dong. Det må være byggefirmaet der har ordnet det.
Find
Citér
01-10-2012, 10:25
Besked: #5
Flso Offline

Du skal selv ansøge på blanketten: Anmodning om nettoafregning
Standardformular.
Du skal bruge gsrn nummeret på blanketten.
Find
Citér
01-10-2012, 10:41
Besked: #6
klr Offline

Sådan tror jeg ikke det foregår længere (blanket).

Men ring da til det byggefirma og få klarhed over det. Evt. ring til energinet.dk - de er da til at snakke med.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
01-10-2012, 11:16
Besked: #7
Ebsen Offline

Tak for hurtige svar. Jeg har kontaktet Energinet som ville vende tilbage når en medarbejder der vidste noget om tingene blev ledig.

Jeg kan se at der er forskel på om man har et 6KW anlæg eller større end 6KW anlæg. Går ud fra de mener Kwp.

Mit anlæg bliver 6,24 KwP og så skal man åbenbart selv gøre det. Fint nok men det giver anledning til flere spørgsmål:

Der står på blanketten man skal oplyse:
Anlægsnavn: *
Planlagt i drift: *
Idriftsat dato, første kWh:
Installeret kW: *
Mærkeplade kVA:
Inverter fabrikat: (* ved ny)
Inverter model: (* ved ny)
Tilslutningspunkt: *
Spændingsniveau: *

Kan i forklare hvad tilslutningspunkt og spændingsniveau er?
Find
Citér
01-10-2012, 11:21
Besked: #8
Ebsen Offline

..og så kan man i øvrigt gøre det via NEMID. Men det kræver den før omtalte kode og at ens enlæg maks er 6 KW, som de skriver.
Find
Citér
01-10-2012, 12:28
Besked: #9
Ebsen Offline

Ok så blev jeg klogere.

En flink mand fra Energinet oplyste, at det brev jeg havde fået fra Dong ikke var helt korrekt.

Der var to måder at tilmelde sig nettoafregningsordninger.

1. Udfylde standardblanketten på Energinet.dk.

2. Vente på at Energinet sender kode og GSRN-nummer i et brev som man kan bruge til at tilmelde sig ordningen via NEMID.
Find
Citér
01-10-2012, 18:56
Besked: #10
Horsens Offline

Jeg har lige fået nedenstående mail fra NRGI:

Citér:Der har hersket en del rygter om hvordan denne tilmelding til netto målerordningen egentlig foregår, proceduren er som følger.

1. Din installatør kontakter netselskabet i dette tilfælde NRGI via onlineblanket. Vi svarer din installatør.
2. Installatøren udfylder i samarbejde med dig, ”stamdata bilag” og fremsender dette til NRGI (mig).
3. NRGI indtaster modtagne stamdata på Energinet.dk’s hjemmeside – denne registrering generere et GSRN nummer i Energinet.dk’s database.
4. Energinet.dk fremsender personligt brev med GSRN nummer og kode til brug for online tilmelding til nettomålerordningen.
5. Kunden (dig) logger ind på oplyste hjemmeside og foretager tilmeldingen elektronisk ved login med bl.a. nem-ID
6. Energinet.dk sender svar på anmodningen – svartid for tiden 10-12 uger efter registrering – Energinet.dk afregner med tilbagevirkende kraft.

Måske kan det hjælpe andre også - det hjalp da hvertfald mig Smile Så nu er der ikke andet at gøre end at vente på montering og installatør, for mit vedkommende (trin #1).
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering