vente med at vælge ordning?
|
01-10-2012, 20:39
Besked: #1
|
|||
|
|||
vente med at vælge ordning?
Hej
Hvor lang tid kan jeg vente med at vælge hvilken ordning jeg ønsker at benytte mig af, her mener jeg afskrivnings model/skematiske. Er det den sidste hverdag i dec. måned at det skal oplyses hos tast selv skat eller hvad? Hvis jeg ikke gør noget bliver det vel den skematiske ordning. Jeg vil nemlig gerne høre om de nye ændringer som politikere varsler inden jeg selv vælger ordning, hvis dette da er muligt. 45 stk. Zn-shine 255w sort mont. med 3 strenge a 15 paneler.30 mod vest 30grader og 15 mod syd ca 40grader. Danfoss tlx pro+ 12,5 inverter Opsat 03-08-2012 |
|||
01-10-2012, 20:43
(Denne besked var sidst ændret: 01-10-2012 af 20:44 Kejser2001.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: vente med at vælge ordning?
Ja det er inden udgangen af 2012 at du skal vælge virksomhedsordningen hvis du har købt i år. Gør du intet er det ganske rigtigt den skematiske ordning som vælges.
|
|||
01-10-2012, 21:59
Besked: #3
|
|||
|
|||
Du kan vente til du skal lave selvangivelse. Og vælger du nu via forskudsregistrering, kan du bare lave det om, når du skal lave selvangivelse.
Altså med de eksisterende regler (de kan jo også blive lavet om, haha). Men sådan er det jo almindeligvis med alt. Man er ikke bundet af sin forskudsregistering. ![]() |
|||
01-10-2012, 23:11
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeps, - hvis du ændrer din forskudsregistrering nu således at du skal bruge den udvidede selvangivelse næste år, kan du reel vente med at vælge endeligt indtil den 1. juli næste år som er fristen for at indlevere den udvidede selvangivelse.
\Michael |
|||
02-10-2012, 06:45
Besked: #5
|
|||
|
|||
Ang. Virksomhedsordningen:
Hvis man får købt anlægget i år, men ikke får det tilsluttet, kan man så få fradrag i år? |
|||
02-10-2012, 07:05
Besked: #6
|
|||
|
|||
Det er ikke nok at købe anlægget i år, det skal være tilsluttet nettet for at afskrivninger kan foretages.
Hvis man ønsker at benytte en af de to virksomhedsordninger, skal man ændre forskudsskemaet i år (jf. skattekontrolloven), men det er også korrekt at man er frit stillet m.h.t. hvilken af virksomhedsordningerne man anvender eller om man ignorerer skattefordelene og vælger skabelonordningen. M.h.t. skabelon ordningen skal man dog huske at anmelde jobfradraget inden årets udgang. Ejvind Henriksen er indehaver af nkelt ApS, der rådgiver private solcelleejere omkring valg af skattemodel og udarbejdelse af selvangivelser m.v. http://www.nkelt.dk |
|||
02-10-2012, 07:05
Besked: #7
|
|||
|
|||
Det er ikke nok at købe anlægget i år, det skal være tilsluttet nettet for at afskrivninger kan foretages.
Hvis man ønsker at benytte en af de to virksomhedsordninger, skal man ændre forskudsskemaet i år (jf. skattekontrolloven), men det er også korrekt at man er frit stillet m.h.t. hvilken af virksomhedsordningerne man anvender eller om man ignorerer skattefordelene og vælger skabelonordningen. M.h.t. skabelon ordningen skal man dog huske at anmelde jobfradraget inden årets udgang. Ejvind Henriksen er indehaver af nkelt ApS, der rådgiver private solcelleejere omkring valg af skattemodel og udarbejdelse af selvangivelser m.v. http://www.nkelt.dk |
|||
02-10-2012, 07:16
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hej Ejvind.
Det kan jeg ikke helt forstå: Da min far fik ny tag på gårdens lade, da blev tagpladerne købt og trukket fra i købs-året. Næste år blev taget så lagt op, og udgiften trukket fra i dette år. Hvorfor kan man ikke sammenligne det ovennævnte med et solcelleanlæg? |
|||
02-10-2012, 07:21
Besked: #9
|
|||
|
|||
jeg kender af naturlige årsager ikke din fars sag, men jeg vil nok mene at det har været på kanten af reglerne. For solcelleanlæg er der slet ingen tvivl i bekendtgørelserne, det er tilslutningen til nettet der er kriterium for hvornår afskrivninger kan påbegyndes.
Jeg er så helt personligt enig med dig i det ulogiske, for lige så snart panelerne er lagt op, begynder elproduktionen, og dermed også degenerering af panelerne. Men det tager lovgivningen ikke hensyn til, det er tilslutningen der er afgørende. Jeg vil tro det skyldes en praktisk foranstaltning, man kan ikke "flytte" rundt med en tilslutningsdato som man kan med en faktura dato. Ejvind Henriksen er indehaver af nkelt ApS, der rådgiver private solcelleejere omkring valg af skattemodel og udarbejdelse af selvangivelser m.v. http://www.nkelt.dk |
|||
02-10-2012, 07:37
Besked: #10
|
|||
|
|||
(02-10-2012 07:21)Ejvind Skrev: ...... For solcelleanlæg er der slet ingen tvivl i bekendtgørelserne, det er tilslutningen til nettet der er kriterium for hvornår afskrivninger kan påbegyndes. Hvilken bekendtgørelse henviser du til? - mig bekendt er afskrivningen hæftet op på regnskabsåret og dermed den dato der står på fakturaen...... \Michael |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|