SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Nyt anlæg - opdeling og placering
02-10-2012, 11:54
Besked: #1
LouisXIV Offline

Nyt anlæg - opdeling og placering
Hej Alle

har fulgt med herinde lidt tid. Skal snarligt have bestilt et 6kw anlæg. Regner med at handle hos schmalfeldtsolar eller wilbert. Tænker umiddelbart Danfoss TLX6 eller Piko 5,5 inverter.

Jeg har beregnet at der skulle være plads 11 paneler af 160*106 på vinkelstue(220 grader). Taghældning er 42 grader. De resterende ca 14 paneler sættes op på langside SØ(128 grader). Taghælding her ca 45 grader. Nabo har et ca 12m højt birketræ næsten stik øst. Iflg div beregninger jeg har forsøgt på nettet og lynxplanner er den samlede effekt ca 5,5-5,8 kwh.

- Er opdelingen fin?
- Virker ydelsen reel?
- Kan man opsætte paneler helt til tagkant?
- Skal man tage hensyn til nabotræ eller har det meget lidt betydning?
- Bør jeg anskaffe ekstra paneler for at få være sikker på at yde 6kwh? Er der noget problem i forhold til inverter, potentielt at kunne yde mere end 6kwh under særlige forhold?
- Er bypass dioder/spærre dioder standard i solceller?
- click fit til betontegl montage?
- Syntes at have set 300 w paneler. Noget man bør overveje?

Tillægsspørgsmål:
- Vedr skattefradrag. Hvis jeg ikke ønsker afskrivning og dermed slippe for beskatning på produktion. Skal jeg så bare ikke foretage mig noget?
- Har ledt forgæves den sidste halve time efter Wilberts hjemmeside. Nogen der har et link?

Mange tak for enhver hjælp.

XIV

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Find
Citér
02-10-2012, 12:12
Besked: #2
Steffen Offline

RE: Nyt anlæg - opdeling og placering
Køb hos wilbert eller andet sted - per svare ikke (umulig at få fat på , rigtigt dårlig kundeservice, så kan han som end være nok så flink når det endelig lykkes) - og så kan man sige at han har travlt, men langt fra hvad wilbert har.

http://www.wilberts-solar.de/

PS: Jeg har selv købt hos Per og svigerfar hos Wilbert.

/Steffen
[Billede: ae393346xxs0.png]
[Billede: ae393346xxs1.png]
Find
Citér
02-10-2012, 14:39
Besked: #3
Ejvind Offline

vedr. dit tillægsspørgsmål - du slipper ikke for beskatning af din produktion, det foregår under alle 3 skattemodeller. De facto slipper du da der er et standardfradrag på 7.000 kr årligt, der vil være mere end du ville skulle beskattes af.

En af de to afskrivningsmodeller vil typisk - for et 6 kwp anlæg - give en nutidsværdi der er 30-40.000 højere hvis du har betalt kontant og endnu mere hvis du har lånt til købet.

Ejvind Henriksen er indehaver af nkelt ApS, der rådgiver private solcelleejere omkring valg af skattemodel og udarbejdelse af selvangivelser m.v. http://www.nkelt.dk
WWW Find
Citér
02-10-2012, 15:21 (Denne besked var sidst ændret: 02-10-2012 af 15:37 majland.)
Besked: #4
majland Offline

(02-10-2012 11:54)LouisXIV Skrev:  Hej Alle

har fulgt med herinde lidt tid. Skal snarligt have bestilt et 6kw anlæg. Regner med at handle hos schmalfeldtsolar eller wilbert. Tænker umiddelbart Danfoss TLX6 eller Piko 5,5 inverter.

Jeg har beregnet at der skulle være plads 11 paneler af 160*106 på vinkelstue(220 grader). Taghældning er 42 grader. De resterende ca 14 paneler sættes op på langside SØ(128 grader). Taghælding her ca 45 grader. Nabo har et ca 12m højt birketræ næsten stik øst. Iflg div beregninger jeg har forsøgt på nettet og lynxplanner er den samlede effekt ca 5,5-5,8 kwh.

- Er opdelingen fin?
- Kan man opsætte paneler helt til tagkant?
- Skal man tage hensyn til nabotræ eller har det meget lidt betydning?
- Er der noget problem i forhold til inverter, potentielt at kunne yde mere end 6kwh under særlige forhold?

Check med lynxplanner hvis du har planer om danfoss'en. Umiddelbart sikkert en ok fordeling men det afhænger af panelerne. Med mine paneler siger lynxplanner at en streng på 14 er optimalt.

Man skal passe på med vindlast når man går helt til kant. Men det afhænger af hvor udsat huset ligger. Der er temmelig stor forskel på en bakketop ved vestkysten og så i lå midt i et villakvarter inde i landet.

Hvis træet står stik øst er får det ikke megen indflydelse på årsproduktionen

Hvis du har plads kan du sagtens gå højere end 6000Wp - men skal sørge for ikke at komme uden for specs på DC siden af inverteren. Jeg udvider snart fra 21 til 27 paneler. TLX6 specs siger maks. anbefalet PV-strøm ved STC (standard test condtions) 7100Wp

Citér:Tillægsspørgsmål:
- Vedr skattefradrag. Hvis jeg ikke ønsker afskrivning og dermed slippe for beskatning på produktion. Skal jeg så bare ikke foretage mig noget?
- Har ledt forgæves den sidste halve time efter Wilberts hjemmeside. Nogen der har et link?

Du skal have anlægget registeret i stamregisteret (af de dit elselskab) og søgt om nettomålerordningen for et gruppe 6 anlæg. Se køreplanen på energinet.dk

http://wilberts-solar.de/

Holder du dig til den skematiske ordning skal du ikke gøre noget skattemæssigt. Du kan dog med fordel fratrække eventuelle monteringsudgifter såfremt du får det op i år: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947018

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering