Hvilket af disse 2 "pakke-tilbud"?
|
05-10-2012, 09:21
Besked: #1
|
|||
|
|||
Hvilket af disse 2 "pakke-tilbud"?
Jeg har været på jagt efter et anlæg i 3KW`s klassen.
Jeg vil gerne spørge hvilket køb, som I mener er det bedste (value for Money) af DISSE 2: XL-byg: 3 kw: 15 stk. 200 watt`s Znshine (testet som bedste paneler i 2011). 10 års garanti. Solcellerne er genforsikret. 1 stk inverter, Eversolar Evershine TL3000 ("Euro effektivitet 96,5%"). 10 års garanti 58.400 kr. inkl. montage/tilslutnig. Det andet tilbud er fra et lille firma: 3,12 kw: 16 stk 195 Watt`s Znshine (ved ikke om de også er testvindere?). 10 års garanti - og formoder at de også er genforsikrede. 1 stk inverter, Kostal Piko med indbygget webserver/datalogger. "Euro effektivitet" ligger dog noget lavere end på Eversolar`s inverter fra XL-byg. Nemlig på 95%. (De skriver at der er 20 års garanti på inverteren?) Hvis jeg bliver ”godkendt” som "reference-kunde", kan jeg få anlægget til: 54.158 kr. inkl. montage/tilslutning. Så igen: Hvad bør jeg vælge ud fra jeres vurdering/"know-how"? På forhånd tak for hjælpen. |
|||
05-10-2012, 09:40
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Hvilket af disse 2 "pakke-tilbud"?
Jeg ville tage det sidste tilbud. Den 1% mindre effektivitet i inverteren er mere end opvejet ved at der er mere effekt i panelerne, og så er det meget praktisk med den indbyggede datalogger, der automatisk kan uploade til en webside, det sparer du 2-3 tusind på. Så i alt er det sidste anlæg 5-8 tusind billigere.
Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
05-10-2012, 10:12
Besked: #3
|
|||
|
|||
Husk også at kigge på det æstetiske - hvis du går op i det. Måske kommer det ikke til at se så pænt ud at have 15 paneler liggende, altså 7 i den ene række og 8 i den anden - eller hvordan det nu er muligt at placere dem på dit tag. Det kan også være at 15 paneler vil kunne placeres pænere, end 16 kan
![]() Går man op i æstetik har det selvfølgelig også en værdi. |
|||
05-10-2012, 10:53
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hvorfor er der mere effekt på tilbud 2's paneler???
Panelerne skal ligge på en lang række, så om der er 15 eller 16 gør ikke den store forskel. Men tak for input ind til nu :-) |
|||
05-10-2012, 10:56
Besked: #5
|
|||
|
|||
RE: Hvilket af disse 2 "pakke-tilbud"? | |||
05-10-2012, 15:02
Besked: #6
|
|||
|
|||
Tak Horsens, så forstod jeg det :-)
Men ved I om panelerne er "lige gode" (er de begge "testvindere" f. eks?) Min overvejelse går også på, at tilbud nr. 2 vist er fra en ret "ukendt" "forretning", så jeg skal lige gøre op med mig selv, om jeg "tør", men det regner jeg da nu med, at jeg gør :-) http://www.solect.dk/ Hvad med de 20 års garanti på inverteren på tilbud nr. 2. Lyder det ikke af ret meget? |
|||
05-10-2012, 16:07
Besked: #7
|
|||
|
|||
Prøv om du kan presse xl byg i pris...
|
|||
05-10-2012, 18:08
Besked: #8
|
|||
|
|||
(05-10-2012 16:07)solmøller Skrev: Prøv om du kan presse xl byg i pris... Xl er ikke til at presse noget af betydning - højest 1 flaske vin /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
05-10-2012, 19:22
Besked: #9
|
|||
|
|||
Nu er der jo mere end en xl byg, og der kan lade sig gøre nogen steder
|
|||
05-10-2012, 22:29
Besked: #10
|
|||
|
|||
Ved pakken fra XL byg skriver du at panelerne er genforsikrede.
Det bør altid fremgå af databladet på panelerne at de er forsikrede. Det betyder at panelerne er gennemlyste for revner i selve solcellerne, og hvis der er fejlfrie kan de forsikres via et af de internationale forsikringsselskaber. Det er vigtigt da revner med tiden vil tillade fugt at trænge ind og der opstår en nedbrydning af lederen i solcellen. Nogle fabrikater er meget nedbrudte efter kun fem år på taget. Du skriver at du antager at panelerne i tilbud to også er forsikrede. Det er ikke klogt at antage, da mindre en 10% af de solceller der sælges på verdensmarkedet kan godkendes af forsikringsselskaberne. Hvor stor eller lille en del af panelerne på det danske markede som er forsikrede ved jeg ikke, men forhandlerne i Danmark er ihvert fald ikke kræsne når de skal købe billigt ind. Jeg ville helt klart tage high-end panelerne fra XL byg. Det er meget dyrt at købe billigt, hvis du forventer panelerne overlever på taget i mange år. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|