2 stk piko 3 invertere = 2 faser, hvad med den sidste fase?
|
05-10-2012, 16:40
(Denne besked var sidst ændret: 05-10-2012 af 17:21 MJuhler.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
2 stk piko 3 invertere = 2 faser, hvad med den sidste fase?
Leverandøren af mit solcelle anlæg anbefalede mig 2 stk. piko 3.0 invertere da der var flere måneders leverings tid på piko 7.
Elertkikkeren har været i dag og monteret inverterene, nu ser jeg så at der går tre faser til min el tavle men kun to af dem faktisk levere strøm fra anlægget da piko 3.0 jo kun har en fase hver. Dette har jeg ikke skænket en tanke overhovedet, jeg ville have regnet med at min leverandør ville have oplyst dette da jeg spurgte ham hvad forskellen på 2 stk. piko 3 og piko 7 ville være. Jeg havde godt læst at piko 3.0 kun var et faset men jeg gik lidt ud fra at elektrikeren lavede et fix eller lign. I bund og grund betyder det vel at alt den strøm jeg benytter på den fase der ikke kommer fra anlægget af skal købes på el nettet!? Så er det lige som at hele iden med at være "selvforsynende" i forbindelse med el falder til jorden efter min mening. Er det mig der bare har været for godtroende og stolt blind på min leverandør, eller burde leverandøren have oplyst om "problemet" ? Hvad gør jeg? Inverterene er monteret dog har de ikke været i brug samt strømmen har ikke været tilsluttet til dem (jeg har endda kasserne osv endnu) Anlæg størrelse: 7.4 kwp |
|||
05-10-2012, 17:05
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: 2 stk piko 3 invertere = 2 faser, hvad med den sidste fase?
(05-10-2012 16:40)MJuhler Skrev: Leverandøren af mit solcelle anlæg anbefalede mig 2 stk. piko 3.0 invertere da der var flere måneders leverings tid på piko 7. hej hvis du ikke kan producere mere end 6kw i timen på de paneler du tilslutter så får du ikke nogle problemer som ordning er nu |
|||
05-10-2012, 17:17
Besked: #3
|
|||
|
|||
(05-10-2012 17:05)svsommer Skrev: hej Mit problem er ikke ordningen eller det at levere strøm, mit problem er at jeg har en fase som der ikke er strøm fra solcelle anlægget på. Mht. størrelse se tilføjelse i indlæg. |
|||
05-10-2012, 17:38
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hvad er problemet ?
Det er ligegyldigt hvilke faser dit anlæg producerer strøm til, din elmåler vil registrere det hele, og ligesådan med dit forbrug. Det er ikke nogen straf for at producere på 2 faser og bruge strøm fra 2 andre faser. Kostal 10.1 45 stk. LongBai solar 200W mono Produktion Fritids solcellepusher |
|||
05-10-2012, 18:05
Besked: #5
|
|||
|
|||
(05-10-2012 17:38)ajacobs Skrev: Hvad er problemet ? Så længe netto ordningen eksistere ja, så er det ikke et problem når man tænker på at det der produceres bliver lagt ud på el nettet. Men før eller siden bliver den ordning fjernet også kommer jeg til at skulle sælge min el til en lavere pris end jeg køber den for når jeg skal bruge den, ergo er det flere udgifter. |
|||
05-10-2012, 18:41
Besked: #6
|
|||
|
|||
Nu er nettomålerordningen jo ikke noget nyt, den har eksisteret i mange år, at den ophører for nyeanlæg behøver ikke betyde noget for dig.
Ned godt at alt laves om, men jeg er nu mere bange for at man vil skrue på den der afgift af produceret strøm der i dag er på 60 ører,og da er det stadigt ligegyldigt hvilke faser du kobler på, men du må jo kunne flytte dit forbrug lidt rundt på faserne, de fleste ting som vaskemaskine, komfur osv. kører i dag på 220 volt og trækker derfor ikke på alle faser, så det må da kunne fikses så den fase du ikke leverer strøm på ikke trækker så meget strøm. Men lige nu er det ligegyldigt! NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
05-10-2012, 19:40
Besked: #7
|
|||
|
|||
Det har da absolut ingen betydning for din afregning med dit netselskab, om du producerer på 1, 2 eller 3 faser.
1 kWh er 1 kWh, uanset om den er produceret på 1, 2 eller 3 faser. Når året er omme, modregnes de to tælleværker i din måler. Har du produceret mere end du har forbrugt, får du 60 øre/kWh, for overproduktionen. Har du produceret mindre end du har forbrugt, betaler du din sædvanlige tarif for de kWh du har købt af dit netselskab. Og nettomålerordningen bliver jo ikke lavet om for anlæg der er i drift. Så der er slet ikke noget problem. Dan C. 1 stk. Fronius IG plus 60 V2. 28 stk. ET Solar P660230 230 W polykrystalinsk. http://home.solarlog-web.eu/5451.html Orientering: Syd-sydvest 190 g Hældning: 30 g ![]() |
|||
05-10-2012, 19:43
Besked: #8
|
|||
|
|||
Jeg kan heller ikke se noget problem, og jeg kan heller ikke forstille mig netto ordningen ryger, for så er der ingen grund til at have solceller.. Men ligger det ikke i ordet, 1 faset, hvad det er
Danfoss TLX PRO+ 8kW 27stk Renesola Virtus 240w 6480 watt monteret - 6460 kwt år1 - 6711 kwt år2 http://www.evishine.dk/grønnevang%208,%20skave http://www.izen-varmepumpe.dk |
|||
06-10-2012, 12:10
Besked: #9
|
|||
|
|||
Som reglerne og afregningen er pt er det uden betydning med din lastfordeling mellem faserne. Måleren måler på alle 3 på een gang, men når (ikke hvis) forsyningsselskaberne indfører afgift for brug af nettet som batteri/bank ifbm. netordningen (har ikke noget med det kommende lovindgreb at gøre), ja så vil du kunne komme til at betale en lille afgift.
Det mest optimale er selvfølgelig at man bruger strømmen lokalt, inden den sendes ud på nettet. Men uanset om du har en 3-faset inverter er det samme problematik. Den vil jo fordele produktionen på alle 3-faser, og hvis du så kun bruger strøm på den 1 eller 2 vil der formentlig stadig være et overskud der skal lagres. |
|||
06-10-2012, 12:33
(Denne besked var sidst ændret: 06-10-2012 af 12:39 Flso.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
Som jeg husker piko inverterne på 3 faser, leverer de kun på 2 faser af gangen, og skifter så mellem faserne med intervaller. Derfor vil det ikke ændre noget i forhold til din installation.
Personligt ville jeg have valgt 1 inverter, da du nu har 2 "strømtyve" som har et egetforbrug på inverter og netværksdel i alle de timer hvor der ikke er sol. Med en inverter fra kostal havde du yderligere mulighed for at parrallelforbinde dine evt. 2 strenge, hvis de har samme antal paneler, for bedre ydelse.. Da du betaler forskellen mellem samlet forbrug og samlet produceret strøm, har det ingen betydning med 2 invertere. Hvis det skulle ændre sig, kan du bare køre alle dine 230v grupper på de samme 2 faser som der bliver produceret på.. Flemming. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|