SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (5): 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Nedsætte El forbrug (en sand historie)
06-10-2012, 12:19
Besked: #1
Johnny H Offline

Nedsætte El forbrug (en sand historie)
Syntes lige jeg vil komme med et lille indspark omkring el forbrug.

Jeg har i flere år selv leget med tanken om at få solceller, men droppede ide'en igen da vores el forbrug, trods diverse sparetiltag, så som lavenergi hvidevarer og lavenergi pærer, ikke kunne komme under 7500Kwt/år.
Et solcelleanlæg ville simpelthen være en uoverkommelig investering da jeg ydermere ikke har sydvendt tag.

Da Energimidt så udskiftede elmålerne i området, faldt el forbruget med ca. 33% (til 5000Kwt/år)....
Dvs. første forudsætning for at bestemme anlægsstørrelsen er at elmåleren måler korrekt. Jeg tror såmænd ikke det er et generel problem at de gamle Ferrismålere "løber løbsk" men en test jeg foretog på nogle gamle målere, viste fejlvisning på op til +6% for en ren ohmsk belastning/1Kw Det kan måske forklare at elforbruget typisk falder når elmåleren udskiftes til en elektronisk.

Med et el forbrug på omkring 5000Kwh/år og faldende priser på solcelleanlæg, så jeg pludselig muligheden for mit eget "el-værk" også fordi jeg vidste at jeg kunne hente ca 700Kwh/år alene ved at slukke for "hjemmeserveren" og kun tænde lejlighedsvis.

Yderligere tiltag jeg foretog

1 Den gamle aftrækstørretumbler erstattes med varmepumpeteknologi.

2 Komfur (glaskeramisk) erstattes med induktionstype.

3 Opvaske og vaskemaskine som i forvejen er lavenergi, ændres til varmtvandstilslutning (fjernvarme koster kun ca. 1/3 del af el-varme)

4 Husstanden gennemgåes endnu engang for "standby tyve"
1 watt koster ca 20kr/år og hvis man sammenligner standby forbrug med vand...Hvem lader vandet løbe direkte i kloaken.

(Her kan den Sartano elmåler fra Harald Nyborg har, anbefales. Den måler rigtigt også for induktive/kapacitive belastninger og koster kun 70kr. )

Det endte op med et estimeret årsforbrug på højt sat omkring 3400Kwh.
Jeg vil tro det ender omkring 2500-3000Kwh/år.

De sidste el besparende tiltag jeg har foretaget er at udskifte den gamle microovn med en varmlufttype med lav stand by forbrug, så er der godt nok ikke ur i stand by, men 70kr/år er umiddelbart sparet. samt jeg forventer en del besparelse på da de frosne rundstykker/pizza'er nu varmes på 10 min. istedet for 20-30 minutter i den store ovn.

Og forresten er en gammel videomaskine som blev brugt til at distribuere RF signal til husets tv apparater udskiftet med en RF-modulator, her spares 10 watt..

Standbyforbruget er nu nået ned på 18watt.(iflg. Energimidt's log) vel at mærke med en tvbox+modulator samt Router og ADSL kørende konstant.
2 bærbare samt 4 fladskærme får også lov at køre i stand by.

(Ting som har lav stand by forbrug får lov at "leve" hvis besværet med at starte op/tænde er en langsommelig proces. Det er typisk computere og fladskærme.)

Næste projekt bliver nok udskiftning af den største fladskærm til en LED type. Den kører flere timer om dagen og bruger 170watt. Her kunne spares nogle Kwh, men det er en overvejelse da den egentligt fungerer fint trods den kræver en ekstra box og ikke har nogle fancy features så som internettilslutning mv.
Find
Citér
06-10-2012, 15:40
Besked: #2
klr Offline

RE: Nedsætte El forbrug (en sand historie)
Godt indlæg! Meget inspirerende. Jeg er også ved at gå det igennem (igen) - men det er så efter solcelleanlægget er sat op.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
06-10-2012, 20:27
Besked: #3
Michael_B Offline

Super indlæg.... Den sætter tankerne igang da vi bruger 8000 kwt om året på en gammel skive måler...

Danfoss TLX PRO+ 8kW
27stk Renesola Virtus 240w
6480 watt monteret
- 6460 kwt år1
- 6711 kwt år2
http://www.evishine.dk/grønnevang%208,%20skave

http://www.izen-varmepumpe.dk
Find
Citér
06-10-2012, 20:37
Besked: #4
Horsens Offline

Mange gode forslag - tak for indlæget!
Find
Citér
06-10-2012, 21:04 (Denne besked var sidst ændret: 06-10-2012 af 21:06 HansenRacing.)
Besked: #5
HansenRacing Offline

Godt indlæg, mange gode idéer.
Vi arbejder selv på at skifte vores loftsspots på 20w ud ud med LED på 1,5w eller 3w, og vi er ved at undersøge markedet og mulighederne.

Vi har 24 i loftet med dobbeltpin/stik, og så har vi ca. 25 GU pærer.
Det er lidt af en investering, men må kunne betale sig ind over en årrække.

Vores el-installatør mener at vi uden videre bør kunne spare samlet ca. 10% på det samlede el forbrug. Er det realistisk ?
Find
Citér
06-10-2012, 21:16
Besked: #6
Horsens Offline

Min bedre halvdel købte forleden en loftlampe med 3 halogen pærer i, á 40 watt. Tænk sig, det er lige 120 watt der kører der!!! Jeg har planer om at sætte LED i den ret hurtigt, de må kunne tjene sig ind, indenfor en overskuelig periode.
Find
Citér
06-10-2012, 21:18
Besked: #7
hensan Offline

Har du nogle del resultater for dine spare tiltag dvs hvor meget af din årlige reduktion af el kan tilskrives fgl 3 enkelt punkter ?

1 Den gamle aftrækstørretumbler erstattes med varmepumpeteknologi.
2 Komfur (glaskeramisk) erstattes med induktionstype.
3 Opvaske og vaskemaskine ændres til varmtvandstilslutning

For din vaske maskine hvordan løste du i praktisk det problem at dit varmt vand sikkert er ca 50 grader varmt men du har ting der kun skal vaskes på max 30 grader ?
Find
Citér
07-10-2012, 00:01 (Denne besked var sidst ændret: 07-10-2012 af 00:02 Sunshine.)
Besked: #8
Sunshine Offline

Der er meget at spare på LED belysning vs glødelamper. Besparelsen pr. lyskillde er mere end 10%. Men for husstanden kan 10% nok lade sig gøre hvis men bruger LED steder som typisk står tændt hele aftenen. Feks. udendørs belysning ved hoveddøren, lys i indkørsler osv.
WWW Find
Citér
08-10-2012, 09:10
Besked: #9
majland Offline

(07-10-2012 00:01)Sunshine Skrev:  Men for husstanden kan 10% nok lade sig gøre hvis men bruger LED steder som typisk står tændt hele aftenen. Feks. udendørs belysning ved hoveddøren, lys i indkørsler osv.

Man kan spare endnu mere ved at slukke for det. Evt sætte en føler op så det tænder ved bevægelse fra større dyr og mennesker.

Har "truet" familien med også at sætte timere på lyset i huset når de glemmer at slukke efter sig...

/A

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
08-10-2012, 09:13
Besked: #10
Horsens Offline

Er der nogen der har erfaring med sådan en USB el-spareskinne til TV'et? Jeg tænkte på om ikke det kunne virke, at tilslutte skinnen til TV'ets USB port, og når man så tænder TV, så vil forstærker, subwoofer, playstation og AppleTV også få strøm - der er jo ingen grund til at de ting er på standby, hvis tv'et er slukket. (playstation er dog som regel altid slukket alligevel da den er meget "sæson præget").
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (5): 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering