SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Kan mit tag holde?
09-10-2012, 08:21
Besked: #1
m_bold Offline

Kan mit tag holde?
Hej.

Jeg har fundet en husskitse som beskriver vores tagkonstruktion (se vedhæftede fil).

Jeg hæfter mig ved at der står: "Tagdækn. max 30kg/m2". Hvordan skal det tolkes og kan det så holde til dette anlæg, hver ét panel vejer 19 kg?: http://www.whiteaway.com/product/virtus-...g-m-mont/. Man skal vel også påregne tagtype, sne m.v.?

Hos Whiteaway kan man betale 6.000 kr. for at en ingeniør regner efter, men kan det ikke gøres billigere andetsteds?

Mvh Morten.

Vedhæftede Fil(er)
.pdf  Hus.pdf (Størrelse: 55,63 KB / Downloads: 207)
Find
Citér
09-10-2012, 09:29 (Denne besked var sidst ændret: 09-10-2012 af 09:31 majland.)
Besked: #2
majland Offline

RE: Kan mit tag holde?
Hvad vejer det tag du har på ?

På tegningen ser det ud til at der står at tagbeklædningen er B7. De vejer idag 19,2kg/m2 (http://www.cembrit.dk/Admin/Public/Downl...3_CDK.pdf)

Det panel du linker til vejer 11.7kg/m2 og så er der jo en smule i alu skinner mm.

Dvs 30,9kg/m2

Hvis ellers spær og lægter er i god stand ville jeg ikke være bekymret over at overskride de 30kg med 3% ... Men tag evt en snak med dit forsikringselskab om de er af samme opfattelse ..

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
09-10-2012, 10:35
Besked: #3
m_bold Offline

Jeg ved ikke hvad taget vejer, men tror at det er det originale der stadig er på, så din udregning holder nok.
Find
Citér
09-10-2012, 12:49
Besked: #4
m_bold Offline

Ringede lige til forsikringen (GF). De dækker ikke hvis anlægget vejer for meget ift. tagkonstruktionen. De sagde at den, der monterer skulle garantere det.

Jeg tænker at handle hos whiteaway, hvor der kun følger garanti med, når man køber en ingeniørydelse til 6.000 kr. Men det må jeg jo bare gøre, så...
Find
Citér
09-10-2012, 14:46 (Denne besked var sidst ændret: 09-10-2012 af 14:48 bentpetersson.)
Besked: #5
bentpetersson Offline

Jeg har erfaring som bygningstaksator gennem 22 år + 10 år mere med ark. og ing.firma.

For det første undrer det mig ikke at GF siger som de gør. Det er et gensidigt selskab hvor du selv hæfter økonomisk med alle de forsikringer som du har for. Samtidigt opsiger selskabet ofte i forbindelse med skader. Find et seriøst selskab hurtigst muligt.

For det andet skal tagkonstruktioner, hvis de ellers er vedligeholdt, være udført med en række store sikkerhedsmarginer fx regnes der både storm med både påvirkning af vindstød og sug samtidig med en personlast på 70 kg/m2 samt 1 m sne liggende på taget. Og det endog samtidig. Altså stormpåvirkning og 140 mand stående på dit tag hvis du har fx 140 m2 og de står alle i en meter sne.

Derfor var det også kun de misligholdte eller fejludførte konstruktioner der blev ødelagt i de to orkaner i 1999.

Den værste påvirkning, der sker i forbindelse med et tag og i dette tilfælde, et solcelleanlæg , er suget. Så spekuler ikke meget på om dit tag og tagkonstruktion kan holde, hvis det ellers sundt, men tænk mere på fastgørelsen.

mvh bentpetersson
http://www.psymagine.dk
Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel
WWW Find
Citér
09-10-2012, 15:01
Besked: #6
Titan Offline

-jeg snakkede også med et par bygningsingeniører før jeg monterede mit anlæg. De sagde også at der er absolut ingen fare for kollaps af tag, men at worst case er at taget sætter sig. Noget med at samlingerne kan glide ved tagfoden,... det overlever jeg nok.

Solceller er forholdsvis nyt på danske tage, men der er smækket tusindvis af solvarmeanlæg op uden nogen har tænkt noget som helst over det. Og de er noget tungere end solceller.
Find
Citér
09-10-2012, 17:32
Besked: #7
Blik og Lavenergi Offline

(09-10-2012 14:46)bentpetersson Skrev:  Jeg har erfaring som bygningstaksator gennem 22 år + 10 år mere med ark. og ing.firma.

For det første undrer det mig ikke at GF siger som de gør. Det er et gensidigt selskab hvor du selv hæfter økonomisk med alle de forsikringer som du har for. Samtidigt opsiger selskabet ofte i forbindelse med skader. Find et seriøst selskab hurtigst muligt.

For det andet skal tagkonstruktioner, hvis de ellers er vedligeholdt, være udført med en række store sikkerhedsmarginer fx regnes der både storm med både påvirkning af vindstød og sug samtidig med en personlast på 70 kg/m2 samt 1 m sne liggende på taget. Og det endog samtidig. Altså stormpåvirkning og 140 mand stående på dit tag hvis du har fx 140 m2 og de står alle i en meter sne.

Derfor var det også kun de misligholdte eller fejludførte konstruktioner der blev ødelagt i de to orkaner i 1999.

Den værste påvirkning, der sker i forbindelse med et tag og i dette tilfælde, et solcelleanlæg , er suget. Så spekuler ikke meget på om dit tag og tagkonstruktion kan holde, hvis det ellers sundt, men tænk mere på fastgørelsen.

de er ikke de eneste selskaber som siger de fleste forsikrings selskaber siger det samme
de fleste kommuner siger det samme
den dag det går galt kan han ikke bruge det til noget at folk
på et forum siger at det går nok så er det ham der står med håret i postkassen
der er også firmaer som er begyndt at fraskrive sig ansvaret og overlader det til kunden

men du har ret montagen af anlægget er også en meget vigtig del

jeg har haft tegltage som skulle have spærforstærkning på 4 år gammelt hus

heldigvis kommer der forhåbentlig snart nogle regler angående montering

Rolan Pless
Blik og Lavenergi
WWW Find
Citér
09-10-2012, 19:01
Besked: #8
m_bold Offline

Hej.

Det er allesammen gode argumenter. Jeg tror dog alligevel at jeg vil bruge de 6.000 kr. på at få en garanti.

Man kan forestille sig en hård storm, hvor vores tag bliver skadet ALLIGEVEL - og så vi jeg nødig give forsikringsselskabet et godt argument for IKKE at dække. De kan hurtigt sige at "det er også pga det solcelleanlæg", hvis ikke jeg har en garanti.

Mvh Mrtoen
Find
Citér
09-10-2012, 19:08
Besked: #9
Blik og Lavenergi Offline

(09-10-2012 19:01)m_bold Skrev:  Hej.

Det er allesammen gode argumenter. Jeg tror dog alligevel at jeg vil bruge de 6.000 kr. på at få en garanti.

Man kan forestille sig en hård storm, hvor vores tag bliver skadet ALLIGEVEL - og så vi jeg nødig give forsikringsselskabet et godt argument for IKKE at dække. De kan hurtigt sige at "det er også pga det solcelleanlæg", hvis ikke jeg har en garanti.

Mvh Mrtoen

det er en klog beslutning

mvh Rolan Pless
Blik og Lavenergi
WWW Find
Citér
09-10-2012, 19:26 (Denne besked var sidst ændret: 09-10-2012 af 22:04 majland.)
Besked: #10
majland Offline

(09-10-2012 14:46)bentpetersson Skrev:  Jeg har erfaring som bygningstaksator gennem 22 år + 10 år mere med ark. og ing.firma.

For det første undrer det mig ikke at GF siger som de gør. ... Samtidigt opsiger selskabet ofte i forbindelse med skader. Find et seriøst selskab hurtigst muligt.

Jeg har været kunde hos GF i mere end 10år og har været fint tilfreds med skadesbehandlingen - men der kan vel nemt være store forskelle regioner/klubber imellem.

Har bla haft 3xelskade, stormskade, bil-kasko (egen skyld), mc uheld mod udlænding i dk (hvor jeg var uden skyld) og ikke mindst brugt ulykkesforsikringen.

Mhs skadebehandlingen på ulykkesforsikringen var GF noget hurtigere da méngraden skulle gøres op end Tryg (hvor jeg via et pensionsselskab også har en ulykkesforsikring). Begge selskaber fik de samme papirer. Journal fra operation og speciallæger samt papirer fra egen læge.

Hvor GF relativt hurtigt kom med udspil til mensgrad gik der måneder mere inden Tryg endeligt meldte tilbage - og først efter at jeg rykkede for svar - og da var det et blankt afslag ...

Så efter at have taget en "dans" mere med dem og en speciallæge erklæring accepterede de så også den sagsbehandlende læges fastsættelse af mengraden. Den var en smule højere end GF's udspil og da jeg sendte de nye papirer fra Tryg og speciallægen til GF forhøjede de også hurtigt mengraden og udbetalte lidt mere.

Måske en lang smørre men synes ikke " Find et seriøst selskab hurtigst muligt." skulle stå uden kommentarer.

Der er nok nogen der kan historier om ringe sagsbehandling fra alle selskaberne.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering