Godkendelse til nettomålerordning
|
09-10-2012, 12:58
Besked: #1
|
|||
|
|||
Godkendelse til nettomålerordning
Tror vi er flere der pt afventer levering af anlæg der sveder lidt vedr ændringen af nettomålerordningen.
Så vidt jeg har forstået er der 2 etaper i processen. Tilmedling af anlæg hos din el leverendør og derefter med et GSNR nr (anlæg id) ansøge om tilmelding til nettomålerordning hos energinet. Snakkede igår med både energinet, som ikke rigtig kunne sige noget vedr ændret lovgivning. Derefter med Dong. Han mente bestemt at når man først havde søgt om tilmelding af anlæg ville man få et datostempel og være sikret fra den dag. Han sagde at Dong sender godkendelse videre til energinet. Er der iøvrigt nogen grund til at man ikke skulle blive godkendt ordningen? Begge instanser havde noget der ligner 10 ugers behandlingstid.. Syntes iøvrigt det er meget dårlig stil hvis Martin Lidegaard ændre reglerne med noget der ligner 2 ugers varsel. På forhånd tak. |
|||
09-10-2012, 13:06
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Godkendelse til nettomålerordning
Der går sikkert kun 14 dage fra din elektrikker har anmeldt anlægget (godkender dit anlæg), og det er jo først herefter at man reelt ansøger at man gerne vil tilmeldes nettoordningen (det er her der er 10-14 ugers levering)- for du må jo gerne køre med et anlæg uden om nettoordningen - det er et tilbud til mindre private forbruger.
Så jeg vil skyde på at skæringsdatoen ligger om man er tilmeldt nettoordningen enden en bestemt tid. Og så vidt jeg ved er det også fra denne dato at dit salg af strøm til nettet først tæller. Pga behandlingstiden på de 10-14 uger er det også derfor de skriver med tilbagevirknings kraft, men til den dato du meldte at du gerne vil benytte dig af netoordningen.. Regner med at jeg har opfattet tingen rigtigt /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
10-10-2012, 11:04
Besked: #3
|
|||
|
|||
God pointe med at man ikke nødvendigvis tilmelder sig nettomålerordning (omend andet virker dumt) og derfor er det først efter at anlægget er oprettet hos distributør at det er gældende.
I så fald er der sikker ikke flere der kommer med på nettomålerordningen, såfremt den ophører efter efterårferien. Kunne en ide være at skifte distributør såfremt denne kan give en hurtig tilmelding? |
|||
10-10-2012, 12:00
Besked: #4
|
|||
|
|||
(10-10-2012 11:04)LouisXIV Skrev: God pointe med at man ikke nødvendigvis tilmelder sig nettomålerordning (omend andet virker dumt) og derfor er det først efter at anlægget er oprettet hos distributør at det er gældende. Desværre er godkendelse af anlægget til elnettet også energinet.dk som foretager dette :-(, men med en behandlingstid på ca 14 dage kan det næsten nåes endnu, men hvem ved hvordan der ser ud efter ændringen - helt galt kan det vel ikke blive - mit bud er at tilbagebetalingstiden bliver omkring 15-20 år mod i dag på ca 5-8 - så det er stadig en god forretning at få solceller, men bare ikke SUPER god mere. /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
10-10-2012, 13:03
Besked: #5
|
|||
|
|||
(10-10-2012 12:00)Steffen Skrev: mit bud er at tilbagebetalingstiden bliver omkring 15-20 år Medmindre der så samtidig gives GARANTI for økonomien i den periode så er det ikke interessant for den almindelige dansker. Det er for lang en tidshorisont. Det var en simpel tilbagebetaling under 10år der gjorde at vi hoppede med. Havde den været 15-20 som i starten under gældende regler var det for lang tid til at investere 100.000kr. Det liger implicit i investering at afkastet er usikkert 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
10-10-2012, 13:05
Besked: #6
|
|||
|
|||
Har modtaget følgende svar fra DONG:
Citér:Når din elinstallatør sender Tilmelding og Stamdataskema til os, så indberetter vi anlægget til Energinet. Man kan så håbe ministeren kan se det fornuftige i at lade den køre til nytår, selvom det ikke lyder sådan. Der er voldsom lang både leverings- og behandlingstid. Der vil der være et ikke ubetydeligt antal der vil blive fanget med kun 2-3 ugers varsel. Desuden er vi nok også en del der sandsynligvis springer fra. |
|||
10-10-2012, 13:57
(Denne besked var sidst ændret: 10-10-2012 af 13:59 gert.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Det virker på en eller anden måde urimeligt, hvis det skal være en lang sagsbehandlingstid ved Energinet, der skal afgøre om de, der inden for de seneste måneder har investeret i et anlæg, får en forringelse ifht det de har budgetteret med.
Så jeg har svært ved at forestille mig, at en skæringsdato bliver lige præcist den dag, man har tilmeldt sig nettomålerordingen. Indtil videre har jeg tiltro til at politikerne ikke vil lave noget der virker så vilkårligt og hvor udfaldet alene skyldes manglende kapacitet i sagbehandlingen. Men who knows...? Gert |
|||
10-10-2012, 14:08
Besked: #8
|
|||
|
|||
Et råd herfra .. få fat i inverter og få fortaget opsætning og tilmelding af denne. At man ikke producerer strøm er jo ikke energiselskabets problem men ens eget !?! Fik hentet inverter hos SchmalfeldtSolar, opsat og indsendt tilmeldingsformular til Dong på en uge. Pr dags dato var deres ekspeditionstid 2-3 uger for nord-sjælland ..
|
|||
10-10-2012, 14:15
Besked: #9
|
|||
|
|||
Har forespurgt Energinet om en forhåndsgodkendelse på mit anlæg udfra indsendte stamdata. Dette kan ikke lade sige gøre. Ikke andet at gøre end at krydse fingrene og håbe på en fair behandling.
|
|||
10-10-2012, 16:36
Besked: #10
|
|||
|
|||
lovgivningen om nettomåler ordningen kan jo altid ændres også for dem der allerede er på ordningen, men i Danmark har man for vane at lade gamle ordninger blive, så dem der er på forbliver på ordningen.
Ekspeditions tiderne bør ikke få indflydelse på om man kommer på nettomålerordningen eller ej, det er sådan at man bliver registreret med den dato elektrikeren tilmelder anlægget til elselskabet, så selv om man søger om nettomåler ordning efter lovindgrebet bør man stadig komme under denne ordning. Det skulle undre mig voldsomt hvis ikke det bliver sådan, men man ved jo aldrig. Man kan jo håbe for dem der ikke er kommet på ordningen at lovforslaget ikke bliver vedtaget, i kan jo prøve at blande jer i den politiske debat og lægge pres på jeres lokale politikere, der skal jo mere end Martin Lidegaard alene til at ændre loven. (heldigvis) dbh Keld Racefun racerbanecenter 28 x 250 watt Powerwell, 2 x Delta Solivia 3,0 G4 |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|