Valg af ordning inden lovindgreb?
|
10-10-2012, 08:03
(Denne besked var sidst ændret: 10-10-2012 af 09:41 JKO.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Valg af ordning inden lovindgreb?
Jeg ønsker at bruge den såkaldte ”virksomhedsordning”.
I alm. virksomheder er det jo fakturadatoen som er afgørende for hvilket regnskabsår det indkøbte skal med i. Sådan må det vel også være i.f.m. køb af solceller. Altså hvis jeg har en faktura på et solcelleanlæg, som er betalt inden det påbuddet lovindgreb, så kan jeg godt vælge den nuværende ”virksomhedsordning”?? |
|||
10-10-2012, 08:11
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Valg af ordning inden lovindgreb?
Det vil jeg mene ja.
|
|||
10-10-2012, 08:18
Besked: #3
|
|||
|
|||
Virksomhedsordningen er jeg nu heller ikke så nervøs for - det skal vi nok nå, hvertfald os der er "i gang" nu.
Det er mere nettomålerordningen jeg er spændt på, hvad det ender med... |
|||
10-10-2012, 08:20
Besked: #4
|
|||
|
|||
Det er ikke helt korrekt - afgørende for adgangen til afskrivninger er at anlægget er nettilsluttet.
Mht virkning i forhold til lovindgrebet, så bliver det fastsat i lovindgrebet hvordan skæringen kommer til at foregå. Da man ændrede reglerne for leasing af biler, blev der fastsat en dato og et tidspunkt inden hvilken man skulle have indgået kontrakt (altså ikke faktura eller betalt) for at kunne benytte de gamle regler. Jeg håber inderligt at det samme vil gøre sig gældende i forbindelse med det forestående indgreb på solcelleområdet, ellers vil der de facto være nogle der bliver ramt med tilbagevirkende kraft Ejvind Henriksen er indehaver af nkelt ApS, der rådgiver private solcelleejere omkring valg af skattemodel og udarbejdelse af selvangivelser m.v. http://www.nkelt.dk |
|||
10-10-2012, 17:56
Besked: #5
|
|||
|
|||
(10-10-2012 08:20)Ejvind Skrev: Det er ikke helt korrekt - afgørende for adgangen til afskrivninger er at anlægget er nettilsluttet. Jeg vil nu kalde den "ramt med tilbagevirkende kraft" også, hvis man køber og betaler solceller nu (med afskrivninger beregnet med i budgettet), men ikke når at tilslutte anlægget, før nye regler træder i kraft. Og dermed kan ikke muligvis udnytte afskrivninger som planlagt. |
|||
10-10-2012, 18:46
Besked: #6
|
|||
|
|||
Valgt af virksomhedsordning har ikke noget med solcelle anlæg at gøre - dette gælder alle VE anlæg, så den kan de vel først ændre fra nytår, da den er bestem hvordan du laver de selvangivelse
/Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
10-10-2012, 19:48
Besked: #7
|
|||
|
|||
(10-10-2012 18:46)Steffen Skrev: Valgt af virksomhedsordning har ikke noget med solcelle anlæg at gøre - dette gælder alle VE anlæg, så den kan de vel først ændre fra nytår, da den er bestem hvordan du laver de selvangivelse Du mener altså at en afskrivningsregel kun kan ændres mellem ét regnskabsår og det næste; og ikke midt i et regnskabsår? |
|||
10-10-2012, 20:12
(Denne besked var sidst ændret: 10-10-2012 af 20:12 Brandbirk.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
Man vælger IKKE model/ordning når man køber !
Det er KUN et spørgsmål om SKAT og fradrag. Du kan vente med at vælge om du vil bruge skemametoden og benytte håndværkerfradraget ELLER om du vil lave virksomhedsmodellen med mulighed for at opskrive anlægets værdi med 15% og efterfølgende årligt afskrive med 25% af restværdien. Du kan vente helt frem til maj/juni 2013, som er frist for ændring af personlig årsopgørelse. Begge modeller/metoder er med i nettoordningen. Ha lidt is i maven og vent på udspillet, har du købt/monteret/skrevet under, er jeg overbevist om at intet ændre sig (for os) Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
10-10-2012, 20:39
(Denne besked var sidst ændret: 10-10-2012 af 20:40 klr.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
(10-10-2012 20:12)Brandbirk Skrev: Du kan vente med at vælge om du vil bruge skemametoden og benytte håndværkerfradraget ELLER Lige det med håndværkerfradrag skal nu vist være inden 31/12-2012 (med mindre fakturaen først kommer i 2013, så har man vist indtil 28.2). Men skema eller virksomhed kan vente, ja. ![]() |
|||
10-10-2012, 22:26
Besked: #10
|
|||
|
|||
Sådan var det ikke sidste år, så heller ikke i år
Net avis Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|