Sammenkobling af panelerne og dc input???
|
10-10-2012, 20:47
Besked: #1
|
|||
|
|||
Sammenkobling af panelerne og dc input???
Hej jeg har endelig fået købt mit solcelleanlæg og nu begynder overvejelserne om hvordan det skal tilsluttes.
Anlægget består af 30 stk himin 200w på 37volt output samt en Kostal 5.5 inverter Når jeg læser databladdet for inverteren har den 3 kredse til input og et max dc input på 950 volt. mit spørgsmål er så hvad man gør når 30 x 37,7volt er = 1131volt hvilket er en del mere end inverteren kan klare, hvad gør man så? Min første tanke er bare at lave 3 kredse med hver 10 paneler i hvilket vil give 377volt per indgang. Kom med jeres forslag |
|||
10-10-2012, 21:46
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Sammenkobling af panelerne og dc input???
Den spænding du opgiver er der mpp eller OC spædingen , for de 950 volt er OC for inverteren. osv osv
Normalt dimensionere man et anlæg før man køber, så man ved hvordan det teknisk skal sættet op. Men mit forslag er at få en prof. til at sætter dit anlæg til. /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
10-10-2012, 23:16
Besked: #3
|
|||
|
|||
Du skal undersøge om din inverter kan tåle amperene hvis du laver flere kredse parallelt du kan ikke bare kun se på voltene.
|
|||
11-10-2012, 06:16
Besked: #4
|
|||
|
|||
jeg har skam også købt anlægget som en samlet pakke fra en el installatør jeg kunne vælge at de lavede det hele eller jeg selv monterede og de kun skulle stå for tilslutningen, så jeg kan spare lidt.
Data ser således ud: Number of DC inputs / number of MPP trackers 3 / 3 Max. input voltage (open circuit voltage) UDCmax 950 V Min. DC input voltage UDCmin 180 V Start-up DC input voltage UDCstart 180 V Rated DC input voltage UDC,r 680 V Max. MPP voltage UMPPmax 850V Min. MPP voltage in single-tracker operation UMPPmin 660 V Min. MPP voltage in two-tracker or parallel operation UMPPmin 360 V Max. DC input current IDCmax 9 A Max. DC input current with parallel connection IDCmax,p – |
|||
11-10-2012, 06:50
(Denne besked var sidst ændret: 11-10-2012 af 07:05 F1240.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Ja
Det er data for din inverter. Den kan max tåle 950V på indgangen. Det skal du så sørge for du ikke har flere paneler i serie end at det på de koldeste vinterdage ikke i samlet Voc overstiger. Og så skal du kigge på stømmen (Isc) tilsvarende hvis du parellel-kobler. Og i øvrigt... det er nok en dårlig ide med 3 kredse, med mindre dine tag-forhold kræver at du har 3 forskellige flader. En inverter skal gerne på på en vis spænding før den starter. Min vil gerne have 390V. Din ser ud til at starte ved 180V. Så hvis du ikke udnytter dit spændingsområde, men altid bevæger dig rundt i bunden, så vil den starte senere på dagen og slutte tidligere. Men ok... 180V er så lav en start-spænding at lige den inverter nok bare starter tidligt. Min er først startet her kl. ca. 7:30 CEST, når der faktisk er lyst. Tilføjelse: Hmm... nu bliver jeg helt i tvivl om hvad de mener med "Start-up DC" input. Det er jo der hvor inverteren tænder. Men de har også en "Min MPP voltage" i forskellige konfigurationer, så måske er der forskel på hvornår den tænder og hvornår den faktisk begynder at arbejde. De 360V svarer jo meget godt til mine 390. Min inverter starter blot først, når den også har tænkt sig at arbejde - dvs. ved 390V. Det du burde sigte efter er den ratede DC input. Dvs. 680V/37 ~= 18 paneler i en streng. Men det lyder også ret højt, så check de lige i forhold til om Voc samlet når over max-spændingen, når du korrigerer for lave temperaturer (Voc stiger, når temperaturen falder). Men det kræver panelets datablad. |
|||
11-10-2012, 07:06
Besked: #6
|
|||
|
|||
Når jeg kigger på data fra en danfoss 6 ligger den rimelig tæt op af kostal, så det må da kunne lade sig gøre.
jeg har et tag der vender stik syd med 40 graders hældning hvor det skal sidde. vil du så samle alle panelerne til en indgang Hvor stor er sandsynligheden for at den kommer op og yde 100% altså 6000w og 1131 volt ? |
|||
11-10-2012, 08:34
Besked: #7
|
|||
|
|||
Du skal ikke sjusse dig frem ved at sammenligne med Danfoss eller gætte på sandsynligheder.
Du skal tage panelets datablad og finde ud af hvad Voc er ved -20 grader (f.eks.) og sikre dig at det er under max Voc på inverteren. |
|||
11-10-2012, 09:27
Besked: #8
|
|||
|
|||
(11-10-2012 07:06)Thomas83 Skrev: Når jeg kigger på data fra en danfoss 6 ligger den rimelig tæt op af kostal, så det må da kunne lade sig gøre. du skal dele op i mindst 2 strenge på hver deres mpp eller paralle på 1 mpp - det kommer an på inverterens data og om du evt vil få skygger (gælder for hele året) /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
11-10-2012, 09:29
Besked: #9
|
|||
|
|||
(11-10-2012 07:06)Thomas83 Skrev: Når jeg kigger på data fra en danfoss 6 ligger den rimelig tæt op af kostal, så det må da kunne lade sig gøre. Lyder lidt som om du er på for lidt dybt vand - har du ikke en du kender som kan hjælpe dig med tingene - det er jo ens (og huset) sikkerhed som også står på spil. /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
11-10-2012, 10:45
(Denne besked var sidst ændret: 11-10-2012 af 10:46 Thomas83.)
Besked: #10
|
|||
|
|||
Nu har jeg da heldigvis ikke skrevet under på noget eller betalt for noget endnu, så hvis der er tvivl finder jeg bare et andet anlæg.
Data for himin hg 200s http://www.powersolarsystem.it/HG-190-205S.pdf |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|