kabel / ledning krav til.
|
12-10-2012, 20:32
Besked: #1
|
|||
|
|||
kabel / ledning krav til.
Jeg har ca 12m til inverter fra loftet, derfor vil jeg sætte en dåse på loftet hvor ledningerne fra solpanelerne samles med lednigerne som trækkes til inverter.
Ledningerne som føres udvendigt på taget, skal være uv bestandige, men de ledninger jeg vil trække til inverter i kanal, behøver jo ikke være uv bestandige, så jeg ville bruge 6mm blød ledning, som bruges til lusning i tavler etc. Det bør vel være ok?? Egentlig lidt pudsigt at det er ok at bruge ledninger som kun har en "tynd" kappe til en forholdsvis høj spæding?? Skal du udføre 230v installation skal det være kabel med dobb isolering. Mvh Torben |
|||
12-10-2012, 21:50
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: kabel / ledning krav til.
Fra Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 712:
712.522.8.1 Solcellestrenges ledninger, solcellepanelers ledninger og solcellers jævnstrømshovedledninger skal vælges og installeres på en sådan måde, at risikoen for jordfejl og kortslutninger minimeres. Note Dette kan fx opnås ved at forstærke beskyttelsen af ledningerne mod ydre påvirkninger ved anvendelse af ledninger, som ud over grundisolation er forsynet med ekstra isolation (kappe). --------------------------------------------------------------------------------- Og hvorfor lave samledåser inde på loftet? Kør solcellekabel helt frem til vekselretteren, så slipper du for samledåser med højspænding i på dit loft. Prisen på 6mm2 PVT og 6mm2 solcellekabel er forsvindende lille set i forhold til hele anlæggets pris. Husk på at højspænding kan lave nogle voldsomme lysbuer hvis der sker en kortslutning. Så derfor er det vigtigt at anvende den korrekte kabeltype. Dan C. 1 stk. Fronius IG plus 60 V2. 28 stk. ET Solar P660230 230 W polykrystalinsk. http://home.solarlog-web.eu/5451.html Orientering: Syd-sydvest 190 g Hældning: 30 g ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|