SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 

Stjerner:
  • 1 stemmer - 1 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
10,5 kWp ZNShine-Kostal Piko 10.1-Bredsten
12-10-2012, 22:47
Besked: #1
Anton Offline

10,5 kWp ZNShine-Kostal Piko 10.1-Bredsten
Hej I forumfolk, så blev det min tur til at være berettiget til at starte en tråd op her.

Til start en tak til alle trådopstartere og de spørgsmål og svar det afstedkommer, det har været rigtig godt.
Startede med at indhente et par tilbud, og det skulle være mest mulig gør det selv. Under min søgen faldt jeg så over dette forum og var meget tæt på at købe hos Wilbert. Min kusines svigersøn og nogle af hans kollegaer lavede et fællesindkøb, og der sneg jeg mig med i stedet.
Nogle tråde omhandlede fastgørelse. Jeg købte ekstra lange skruer til eternit så de kunne nå ned i spæret, og de steder hvor bølgen ikke lige passede, sømmede jeg en ekstra lægte på siden. Jeg gik heller ikke efter at ramme lægten under eternitpladen, derfor fik hver anden fastgørelse en trekantliste skubbet op mellem lægten og bølgen i eternitten.
Nogle tråde omhandlede varme under/i panelerne. Jeg valgte så 30 cm. mellem de to rækker, og i ubehandlet aluminium. De var også ca. 4.500 kr. billigere, og passede bedre til noget ældre eternit på en staldlænge.
Nogle tråde omhandlede invertere. Det var en af de svære, men min elektriker fik den til at tippe over på Kostal Piko. Meget let og overskuelig opsætning til nettet. CD hvor man kunne vælge dansk. Rimelig pris. Billig relæ. Afbryder indbygget. Tysk kvalitet. Ja, så kendte elektrikeren den også.

Nogle tråde omhandlede økonomi. Den er så måske rigtig åben nu.
En tråd omhandlede et stort anlæg, og om inverteren blev meget varm når den ikke kunne komme af med det den brændte inde med fra panelerne. Jeg kan så stå kl. et ca. (hvor solen er nogenlunde ens på de to staldlænger) og se på tallene at Piko napper alt hvad streng 1 (syd) og streng 3 (vest) kan levere og beder kun om at få ca. halvdelen af hvad streng 2 (syd) kan levere. Ti minutter senere ville den have alt fra 1 og 2 og streng 3 kunne så slappe lidt af. Klikkes der nede på KLINGSBJERG ELVÆRK kan man f.eks. se hver strengs produktion med 5 minutters mellemrum, dags, måneds og års prod.
Må solguden være med os og fri os fra det Lindegårdske indgreb. Eller får PIKO måske lov til at vise hvad den kan.

Venlig hilsen
Anton

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

10.500 Wp ZNSHINE ZX250 mono/alu, Kostal Piko 10.1
Tag 35 grader. 7000 Wp på -27 og 3500 Wp på +63.
Træpilleafbrænder.
KLINGSBJERG ELVÆRK - Vejledning på billede nr. 3.
Bed & breakfast
Find
Citér
18-10-2012, 10:43
Besked: #2
kurt2000 Offline

RE: 10,5 kWp ZNShine-Kostal Piko 10.1-Bredsten
Hej

Tillykke med anlægget Anton. Fin finish på kabel bakken, er du tilfreds med opdelingen af paneler og strenge ?

Mvh

23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5
BavnagerSolar
Find
Citér
18-10-2012, 12:26
Besked: #3
Nissen Offline

Det bliver spændende at følge dii produktion, vi har næsten samme størrelse anlæg.
Jeg ser at der ingen rep. afbryder (som kan låses) er ved inverteren, jeg troede det var lovkrav!

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
18-10-2012, 19:44
Besked: #4
DanC Offline

(18-10-2012 12:26)Nissen Skrev:  Det bliver spændende at følge dii produktion, vi har næsten samme størrelse anlæg.
Jeg ser at der ingen rep. afbryder (som kan låses) er ved inverteren, jeg troede det var lovkrav!

I hvilken lovtekst står der at der skal være reperationsadskiller på vekselsstrømssiden?

Dan C.

1 stk. Fronius IG plus 60 V2.
28 stk. ET Solar P660230 230 W polykrystalinsk.
http://home.solarlog-web.eu/5451.html
Orientering: Syd-sydvest 190 g
Hældning: 30 g
[Billede: 728527247.gif]
Find
Citér
18-10-2012, 20:09 (Denne besked var sidst ændret: 18-10-2012 af 20:11 Nissen.)
Besked: #5
Nissen Offline

(18-10-2012 19:44)DanC Skrev:  I hvilken lovtekst står der at der skal være reperationsadskiller på vekselsstrømssiden?

Er ikke helt stiv i det her, men mener en "maskine" eller et "apparat" skal kunne fysisk adskilles fra forsyningen under reparation, enten med stik eller en rep. afbryder. Tror det står i maskindirektivet.
Men det er der nok andre der kan svare nøjagtig på.

NISSEN
Find
Citér
18-10-2012, 22:56
Besked: #6
Anton Offline

Ja tak Kurt, og det blev jo som dig, MAX og F1240 "blev enige om", og jeg har sagt tak til min nabo for forslaget. I disse dage med meget overskyet og solen ved at være lidt lav, er der ikke så stor forskel på de tre strenge hen over dagen. Den 2., 4. og 6. oktober er det lidt tydelig at vest giver mere hen over dagen end de to andre strenge. (til jer der er så uheldige :-) ikke at kunne bruge Suntrol Portal: Tryk på month sæt hak i de tre MPP'er og tryk show, før evt. musen hen over farverne.) Tror også det bliver mere udpræget i sommer månederne. Jeg undrer mig lidt over at ingen af de tre firmaer jeg bad om tilbud på et anlæg der kunne dække mit forbrug på 8,5 kWh ikke foreslog noget på vest siden.
De to af dem har kigget luft foto, hvor jeg fortalte, at de træer de kunne se var væk, og den tredie var herude 2 gange, med ca. 1 måned imellem. Efter at have fulgt lidt med her i forumet, kan jeg godt fornemme at det er svært at regne en størrelse ud med antal syd/øst/vest/6 kw på en 7/8/10 kw inverter.
Det kunne være ret interessant hvis der var en her inde der f.eks har tre rækker bygget helt sammen og på hver sin streng, så man helt tydelig kunne se om der noget om snakken med varmen der glider op under dem.
Nissen, jeg har kigget dit indlæg og billeder. Var det lægte afstanden der bestemte afstanden mellem dine rækker, eller var det varmeudviklingen :-). Har du øverste og en slat fra midterste række på een inverter og en slat og nederste række på den anden inverter. Er det lykkedes dig at få det ud på en portal ?. Er du så heldig at du vender stik syd. Med hensyn til afbryder gælder det måske kun til maskiner (bevægelse). Da elektrikeren var og koble det sammen fik jeg besked på at slukke hovedkontakten og tage de tre hoved sikringer ud, mens han stod på hoved i relæ og sikringsgruppe. Det er lidt spændende at følge andres produktion. Jeg har en nabo 400 m herfra, 6,44 kWp og hans ven 2 km herfra, 6,21 kWp. Naboens og mine "kurver" er meget ens, hvorimod vennens er lidt anderledes, så mere skal der ikke til. Jeg kan f.eks se at Kurt godt kan have siddet ude og fået eftermiddagskaffen, måske lige med en trøje på, hvorimod her var det med regntøj på.
I al beskedenhed og på jysk: Det er godt nok med opdeling og produktion.

Venlig hilsen
Anton

Træpilleafbrænder.
Bed & breakfast
Find
Citér
19-10-2012, 05:27
Besked: #7
Nissen Offline

Bygningen jeg bruger til solcellerne er en stålbuehal, åsene ligger med 1 meters afstand, og det var dem der gav afstanden, men det passede mig fint, netop pga. varmen, der er jo 3 rækker og de første 9 paneler i hver række er tilkoblet samme inverter, de sidste 8 i hver række er så på den anden inverter. Jeg har lige bestilt 3 paneler mere som skal sidde med 1ihver række hen mod wacum rørvarmerne, så jeg kommer op på 3x9 paneler på hver inverter. Her hvor jeg kører med 3 paneler mere på den ene inverter ses der tydelig forskel på ydelsen, den inverter med de fleste paneler ligger konstant over den anden i ydelse, untagen når de rammer loftet på inverterne,
Panelerne ligger stik syd, jeg er på Delta hjemmesiden, som desværre ikke kan deles uden at give kodeord osv. Men jeg kan måske lægge nogle grafer eller noget ud på "mit anlæg" hvis der er noget du gerne vil se. Jeg leder efter en måde at få mine data ud så de kan ses, men syntes Solarlog 500 som vil kunne gøre det er for dyr.

NISSEN
Find
Citér
19-10-2012, 08:50
Besked: #8
svsommer Offline

hej det ser flot ud det der.
men et almindeligt relæ? skal det ikke være et type B?
Find
Citér
19-10-2012, 13:00
Besked: #9
Anton Offline

Nissen, selvom du har/får en del flere Wp, kunne det være interessant (måske også for andre) at følge en produktion der vender stik syd og en der vender 2/3 -27 og 1/3 +63, og begge har automatisk afkøling. Mon vi ligger nogenlunde i samme solindstrålingspunkt, jeg bor i 7182, Bredsten. Kunne det være en ide, at skrive i mit anlæghver den første i en lige måned, opsummeret eller for de forløbne 2 mdr., eller . .
Synd det koster så meget at få tallene på nettet.
Har også funderet over at koble flere paneler på og så slukke for stoker/oliefyr om sommeren og tænde for elpatronen i vandvarmeren, men venter på Lindegaard.
svsommer, her i forumet forstår jeg, at det vist kun er Danfoss der skal have B relæ, fordi den ikke kan adskille DC/AC så godt som andre. Den er ellers dyr nok i forvejen. Og tak for de fine ord.

Venlig hilsen
Anton

Træpilleafbrænder.
Bed & breakfast
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering