SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
HPFI Montering
14-10-2012, 12:32
Besked: #1
getton Offline

HPFI Montering
Hejsa...

Her i de nærmeste dage montere jeg et 6 Kw anlæg... dertil kommer der en Hpfi relæ som skal monteres...

Spørgsmål:
jeg har 20 m til inverteren...fra måleren... skal HPFI relæ været monteret ved inverter (det er jo den som producere) eller skal HPFI være monteret ved indgangen til måleren (STIKledningen)
?
Find
Citér
14-10-2012, 14:54
Besked: #2
Nissen Offline

RE: HPFI Montering
Til en start, jeg er ikke fagmand, men min elektriker har monteret hpfi i hovedtavlen, da strømmen går begge veje og hvis der ingen forbind er i tavlen så lukker inverterne ned.

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
14-10-2012, 19:47
Besked: #3
Sunshine Offline

Getton
Der findes en anden tråd hvor der kører en del debat som også omfatter det her spørgsmål.
Der er flere forhold som gør sig gældende, hvis du sætter hpfi ude ved dine inveterere skal det kabel du har fra tavle til inverter have et mm2 som er korrekt dimensineret i forhold til din hovedtavle og din installation. dvs. I forhold til hvor stor sikring der i princippet må sættes i ved vejen i "gravstenen" eller i forhold til sikringer som du evt. sætter i din hovedtavle og som beskytter det kabel som går fra hovedtavle til undertavle eller invertere.
Jeg ville sætte hpfi i hovedtavlen.
Men det er en god pointe du kommer med om at dt jo er inverteren som producerer... ja om dagen.. når solen skinner. Men hvad om natten? Smile
WWW Find
Citér
14-10-2012, 19:58
Besked: #4
Michael_B Offline

Men bare rolig, den lokale el installatør burde have styr på hvordan din installation skal være.. For hvor svært er det lige og monterer et combi relæ i den gruppe tavle, og en rep adskiller ved din inverter, og så lige slutte opgaven af med og sks teste solcelle installationen så han ikke hænger på resten af huset ved evt. fejl...;-)

Danfoss TLX PRO+ 8kW
27stk Renesola Virtus 240w
6480 watt monteret
- 6460 kwt år1
- 6711 kwt år2
http://www.evishine.dk/grønnevang%208,%20skave

http://www.izen-varmepumpe.dk
Find
Citér
14-10-2012, 20:30
Besked: #5
getton Offline

Helt enig efter nærmere goglen på nettet så skal den sidde i hovedtavlen da der jo er direkte adgang fra gravsten til inverter om natten når den ikke producere noget... jeg ligger en 2,5 x 5 fra hovedtavle til inverter med Hpfi i hovedtavle... (combi 16 A med Hpfi)
med forsikring på 16... den kvadrat skal jo op 6 x 5 eller lign hvis jeg skal føre stikledning helt til inverter og combihpfi her ved inverter... har gravsten sikring på 35 A... har selv set efter.... fy...
men det bliver 2,5 x 5... og med hpfi i hovedtavlen... er det ikke det mest korrekte så. `?
Find
Citér
14-10-2012, 21:19
Besked: #6
Nissen Offline

Du bør nok regne lidt på detmed 2,5 kv. kabel, du har temmelig langt til invertere, det giver noget tab med så tyndt kabel. jeg er oppe på 10kv. MEN siger ikke at det er nødvendigt, bare at du skal regne på det, spørg evt. din elektriker hvor stort tab der vil være, bare for at han også regner på det!

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
15-10-2012, 22:10
Besked: #7
Sunshine Offline

Getton, det lyder som en god og rigtig løsning du har valgt. 20 meters 2,5 er fint.
Du kan evt. montere en manuel sikkerheds afbryder ude ved inverteren.
WWW Find
Citér
16-10-2012, 19:30
Besked: #8
Michael_B Offline

(15-10-2012 22:10)Sunshine Skrev:  Getton, det lyder som en god og rigtig løsning du har valgt. 20 meters 2,5 er fint.
Du kan evt. montere en manuel sikkerheds afbryder ude ved inverteren.

Det skal han gøre hvis kablet monteres direkte i inverteren og ikke igemmen et stik som kan trækkes ud.. For det er en maskine, som mekanisk skal kunne afbrydes i tilfælde af services

Danfoss TLX PRO+ 8kW
27stk Renesola Virtus 240w
6480 watt monteret
- 6460 kwt år1
- 6711 kwt år2
http://www.evishine.dk/grønnevang%208,%20skave

http://www.izen-varmepumpe.dk
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering