SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 

Stjerner:
  • 1 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
Så kører måleren baglæns :-)
15-10-2012, 14:48
Besked: #1
Racefun Offline

Så kører måleren baglæns :-)
Processen har været lang, i Januar - Februar var vi på arbejds turné rundt i Danmark hvor vi besøgte en mængde byer, alle på teamet snakkede om solceller, om hvordan det skulle laves, skatteregler, priser, muligheder for at slå os sammen og købe hele containere hjem, osv osv

Hjemme igen fasede snakken ud og beslutningen blev skubbet da andre ting skulle gøres færdige, alle vinduerne var langt om længe blevet skiftet ud, og det var tid til et par fri week-ender.

Ferien stod for døren og jeg begyndte igen grundet den større medie dækning af solcelle igen at spekulere og regne, priserne var virkelig styrtdykket siden vinter og flere og flere bød sig til.

Beslutningen blev taget nu skulle det være, jeg begyndte det dybere opklarings arbejde med hvad der skulle til og hvorfra, et par kollegaer fra turnéen havde allerede besluttet sig og fået sat noget op, jeg besøgte den ene og fik lidt mere info, rart med nogle der ved mere end en selv som kan svare klogt for sig.

En anden god ven havde bestilt fra et firma der kunne klare det hele for ham, men jeg er ikke kontormand og vil gerne selv skrue, save, slæbe og få ondt i knæene for at spare lidt så konen også næste år kan komme på ferie.

Der blev søgt tilskud til forbedring og efter at tilskuddet blev bevilget (formsag) blev et anlæg bestilt fra Wilberts, penge blev overført og så var det bare at vente på det kunne afhentes.

Imens blev der skiftet tagsten ud, alle der havde de mindste fejl blev udskiftet, taget er 45 år gammelt men bør kunne holde nogle år endnu.

Jeg fik lånt en tang til MC4 stikkene af majland her fra foraet.

Jeg besluttede at ligge panelerne i 2 rækker, det ville sprede vægten ud over flere spær selv om det ikke er noget problem, men det vil også gøre det lettere at komme til når man kan gå rundt om anlægget på taget, og hvis ordningen skulle blive ændret så vi kan sætte mere op er det let at ligge en række mere.

Fredagen kom hvor anlægget kunne hentes og bilen blev tanket, turen til Tyskland blev krydret med et stop på Fyn hvor en kammerat fik nogle varer fra butikken, videre til Grænsen og ind til Wilberts, Pallerne stod pakkede side om side så det var bare at vælge den rigtige og lukke døren op til varerummet, hele pallen blev stillet ind og bagved smed jeg alt tilbehøret samt invertere ind.
Hjem turen gik over Esbjerg til en anden kammerat og en tur på restaurant om aftenen, efter kaffen gik turen mod Københavnsstrup igen.

Lørdag er arbejdsdag i mit univers så det blev søndag inden jeg åbnede til ladet og studerede indholdet, min yngste søn på 16 er flink til at lave fysisk arbejde så han gav en hånd med da beslag skulle fastgøres på taget, vi brugte kun nogle timer søndag, og lidt mandag, der var andre ting der stod for tur så det var ikke rigtig haste arbejde.
Tirsdag var vi ikke hjemme og godt for det, regn og storm hele dagen gav os til gengæld mulighed for at tjekke om taget havde holdt tæt næste dag.

Onsdag blev de sidste alulister lagt op og kabler med stik i den ene ende blev gjort klar om aftenen.

Torsdag havde den store søn på 20 fri og konen tog fri også, så det var tid til at ligge panelerne op, inden knægten fik øjne havde jeg været på loftet og trukket kablerne, ført dem ud igennem en luft kanal og fastgjort dem med strips til listerne.
Panelerne gik det trægt i starten, at få dem lagt lige er ikke lige til, der skal startes rigtigt, og kun 2 mand til at slæbe panelerne op gjorde at vi skiftevis måtte tage turen op og ned af stigen, fruen blev på jorden og hjalp med at række dem op.
Junior kom hjem fra skole og så tog det fart, de sidste 14 paneler tog under 1 time at ligge, så eftermiddagskaffen kunne nydes i det skønne efterårs-solskins vejr på terrassen.

om aftenen var konen i byen hos en veninde så jeg kunne få lov at arbejde med at sætte invertere op uden klager over boremaskinens larm Tongue trække kablerne færdigt og forbinde dem til Inverterne.

Elektrikeren havde truet med han måske kunne nå forbi fredag så jeg måtte jo være klar, men desværre var der for meget at lave, hvorfor mon det, måske en minister har skabt nødigt travlhed i de små hjem med at nå noget til bestemt tid eller?
Så weekenden gik og i dag mandag skete det så, elfolket kom og forbandt invertere til eltavlen, og der blev startet op for strømmen, først fra tavlen og så fra taget, og YES nu kører måleren baglæns.
3 pc'er er tændt, køleskab, radio, fryser, og fyret kører og alligevel kører den baglæns og det til trods for det regner og er 100% overskyet.

billed taget torsdag i smukt vejr. 6 dage efter anlæg var hentet i Tyskland
tænk man midt i oktober kan sidde på taget i korte bukser og t-shirt og stadig svede.

dbh

Keld

Racefun racerbanecenter

28 x 250 watt Powerwell, 2 x Delta Solivia 3,0 G4
WWW Find
Citér
16-10-2012, 09:53
Besked: #2
Titan Offline

RE: Så kører måleren baglæns :-)
Well done !
Find
Citér
18-11-2012, 23:08
Besked: #3
Sunnyboy Offline

RE: Så kører måleren baglæns :-)
Det ser fint ud.
Long time no see !
Hils fruen og drengene.
Din gamle legekammerat fra Ringsted.

50 stk. REC 245 PE
Fordelt 20 paneler mod stik syd 35 grader tag (1 indgang)
30 paneler mod stik vest 45 grader tag. (2 indgange á 15 paneler)
Danfoss TLX+Pro 12,5
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering