Erfaringer med at handle i Tyskland
|
16-10-2012, 17:29
Besked: #1
|
|||
|
|||
Erfaringer med at handle i Tyskland
Jeg købte 32x240W Poly ZNshine paneler ved Wilberts med Delta Solivia 3.0 G4 invertere og Wasi beslag.
PROS: Jeg tror prisen var god da jeg bestilte. De virkede kompetente når man snakkede med dem, og de svarede meget hurtigt på mail. De gjorde en indsats for at jeg kunne få anlægget så tidligt som muligt. Antallet af beslag, skruer, skinner og ledning passede. Kommunikationen var på dansk/tysk/engelsk. CONS: Reklamationer og ombytninger er mere problematiske p.g.a. afstanden. Wilberts havde f.eks. ikke den inverter jeg først forespurgte, så jeg bad om et alternativ. Jeg blev foreslået Delta Solivia 3.0 G4, og fik medsendt en pdf hvor jeg kunne læse mere om den. Jeg bad om et tilbud på den sammen med paneler, men så ikke at der på ordren ikke var specificeret G4 (eller G3, tidligere model). Wilberts fastholder at jeg bestilte en G3, men gik med til at jeg kunne køre ned og ombytte den. Jeg var ikke klar over at G4 havde andre stik, og fik ikke leveret de rigtige med til G4. Det opdagede jeg først et par dage før jeg skulle installere, og måtte skynde mig ud og købe nogen. Da jeg skulle montere de sidste 8 paneler var de anderledes i farven og jeg kunne ikke længere sætte MC4 stikkene sammen med fingrene, og måtte bruge værktøj for at presse dem sammen. Det viste sig at jeg havde fået et restparti med som en del af min ordre. De sidste 8 paneler havde andre silicium wafers, farvenuance, samleboks, ledninger og stikproducent (se billede). I følge Wilberts har de samme V, A og Watt, og er derfor identiske. Det er de måske, men når de er synligt forskellige mht. silicium og ledningsføring, så er jeg ikke overbevist om at de har samme lys/temperatur/ældnings kurver. Jeg reklamerede naturligvis, men ZNshine ville ikke ombytte dem da de allerede er monteret, og Wilberts ville ikke gøre noget med mindre jeg oplyste alle serienumre på de 8 paneler (dvs. bruger en dag på at sætte stillads op og pille dem ned fra taget). Jeg havde allerede oplyst et serienummer fra hver serie, så jeg læser det som en anden måde at sige rend og hop på. Nu ville de ikke ombytte panelerne, men ellers havde det været en tur med trailer igen. BUY AGAIN: Meh,… Jeg ville ihvertfald lige checke priserne herhjemme grundigt først, specielt Bauhaus ser godt ud synes jeg. Men for at undgå ekstra transport ville jeg helt sikkert få tilføjet til ordren at: 1) Alle paneler _skal_ være fra samme batch 2) Tydeligt påtrykt alle versions og modelnumre på hardware (inverter, paneler, gateway). 3) Checke alt grundigt ved afhentning. 4) Fotografere alle serienumre på paneler før montage. NOTE: Jeg har efterfølgende fundet ud af at anlægget ikke var dækket af forsikringen, før det var monteret! (Godt jeg ikke vidste det før jeg tog på ferie med 32 paneler i stuen). Yderligere har jeg efterfølgende overvejet om anlægget egentlig var dækket på traileren under transport ? Det var helt sikkert ikke dækket hvis jeg havde overskredet bilens eller trailerens lasteevne, så havde jeg bare fået en bøde oveni i et mistet anlæg og kørekort ved et evt. uheld. |
|||
16-10-2012, 17:40
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Erfaringer med at handle i Tyskland | |||
16-10-2012, 18:11
(Denne besked var sidst ændret: 16-10-2012 af 18:11 bentpetersson.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
RE: Erfaringer med at handle i Tyskland
Forslag: tag dit digitalcamera med op på taget. Fyr fotos af serienr på bagside med camera indstillet på Macro og blitz.
Og send det til Wilberts. Det er hurtigt gjort. Og så må vi høre hvordan Wilberts reagerer, idet vi er mange der køber eller har købt hos firmaet. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
16-10-2012, 18:29
Besked: #4
|
|||
|
|||
Tak for forslaget. Men det vil desværre ikke ændre noget, og være ret svært p.g.a. meget lille afstand imellem tegl/skinner/paneler.
Jeg har allerede sendt et serienummer fra hvert batch, så de ved udmærket hvilke partier det drejer sig om. De ekstra serienumre bidrager ikke med yderligere information. |
|||
17-10-2012, 20:53
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jeg har lige erfaret fra en anden tråd at det er to forskellige modeller jeg har fået leveret. De har modelnavnene p-2 og p-3.
Da forskellen er synlig bare ved at kigge på panelerne, kan man undre sig over kravet fra Wilberts/ZNshine, om at oplyse serienumrene. -en ting mere at få specificeret i sin ordre |
|||
17-10-2012, 21:16
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hvis du først har opdaget problemet efter montagen, er du i god tro. Så er der tale om en fejlleverance hvor Wilberts efter min overbevisning juridisk må tilbyde dig nye til afhentning. Skriv dette til dem eller snak med din advokat
mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
17-10-2012, 22:11
Besked: #7
|
|||
|
|||
(17-10-2012 21:16)bentpetersson Skrev: Hvis du først har opdaget problemet efter montagen, er du i god tro. Så er der tale om en fejlleverance hvor Wilberts efter min overbevisning juridisk må tilbyde dig nye til afhentning. Skriv dette til dem eller snak med din advokat Jeg hvade også et ZNShine panel der var lidt mørkere end de 35 andre panler, det kunne jeg først se da de var monteret. Jeg sente et billede og SN nummer til Schmalfeldt (Per), og fik byttet det uden problemer. Efterfølgende er jeg blevet lidt mere ops på det, og der er faktisk ret mange anlæg hvor man kan se at ét eller flere panler ikke er helt i samme nuance. Det ville være næsten umuligt at pakke alle paneler ud og kontrollere dem, så man må nok beregne en ekstra køretur. Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20 Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 160 grader, 35 graders hældning |
|||
17-10-2012, 22:41
Besked: #8
|
|||
|
|||
De skal da bare se at få byttet de paneler i hulens fart. Det hører da ingen steder hjemme! Skriv evt. En pb til tbr. Jeg er ret sikker på at han vil hjælpe dig.
|
|||
19-10-2012, 09:08
Besked: #9
|
|||
|
|||
Tak for kommentarerne,
@torben: Det lyder som rigtig fin service, og der var ikke en gang tale om forskellige modeller af paneler. @bentpetersson,kejser: Jo jeg kunne godt gøre mere ud af det, men jeg synes ikke det er rimeligt at jeg skal bruge mere energi på det. Det var jo ikke et discount anlæg købt ved THansen eller VorbasseMarked. Jeg har svært ved at forså at man ikke som minimum tilbyder økonomisk kompensation, svarende til hvad et anlæg af restpartier burde koste ? |
|||
19-10-2012, 14:58
Besked: #10
|
|||
|
|||
(19-10-2012 09:08)Titan Skrev: Tak for kommentarerne, Har også pt. lige lidt kørende med WILBERTS SOLAR, og er spændt på udfaldet, da ikke noget kan overraske mig mere ![]() ![]() Mvh Folke 38 (?) stk. ZNShine 195W(Black)(37)MS - Ialt 7,41kWp 2 stk. SMA SB 3000TL-21 WASI monteret. Azimut +45° SV Tag 45° http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage...ower-plant |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|