Antal paneler og placering
|
05-04-2012, 20:35
Besked: #1
|
|||
|
|||
Antal paneler og placering
Jeg har et 4 x 6 m (HxB) sydvendt tag + tilbygning 2x2 m.
Der kan værer et antal solpaneler afhængig af størelsen på disse. Paneler varierer åbenbart i størrelsen 2oox1oo, 150x108 eller 150x80. Kan man vende disse paneler efter for godt befindende, altså ligge panelet således at længste side på panelet ligger parallet med tagrenden?? Betydet det noget for opsætningen,fæstningerne på skinnerne? Skal skinnerne evt. ligge lodret? Er der evt. et tab på effekten på panelerne? På forhånd tak |
|||
11-04-2012, 17:49
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Antal paneler og placering
Ja du kan vende dem som du vil - men det vil nok se pænest ud at de alle vender samme vej :-)
Danfoss's lynxplanner er fin til at prøve at placere de forskellige størrelser paneler på ens tag for at se hvad der giver det største udbytte. Jeg kan tilsyneladende få plads til den højeste effekt ved at vende dem vandret. Med 21 255W znshine paneler skulle jeg kunne få omkring 4864kWh/årligt. Mangler bare at få lavet sammenligningen baseret på prisen. Og så vil det nok se pænere ud med panelerne lodret da jeg i forvejen har solvarmepaneler liggende lodret .... Med de samme paneler kand er så kun være 19 lodret eller 4373kWh/årligt Jeg har kigget en del i wurth's katalog og på skinner/stumper. Og det ser ud at man altid vender skinnerne så panelerne ligger på tværs af disse. Mit ståltag er bare lige til den tynde side for at nitte en skinen direkte fast... Så jeg tygger stadig. Solvarmen lagde jeg op med nogle 40x40mm firkantprofiler i bunden og så en vinkel på top og bund http://majland.org/blog/?p=431 Overvejer også at aflaste stålet med en 40x40mm og så en wurth skinne ovenpå. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
11-04-2012, 19:18
Besked: #3
|
|||
|
|||
Tak skal du have for svaret.
Jeg kun heller ikke se det rationelle i, at de skulle have et tab på op til 20% hvis man lagde dem vandret. Det var der en elektrikker der fortalte mig!! |
|||
12-04-2012, 21:33
Besked: #4
|
|||
|
|||
Forskellen på panel størrelsen er fordi de yder forskelligt i watt. (undtagen for Poly). Hvis du har lidt plads kan du med fordel finde paneler med høj ydelse (ikke i watt) men i panel effekt.
Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser! |
|||
12-04-2012, 22:14
Besked: #5
|
|||
|
|||
Tak for svaret Marinus. Jeg har problemet med et tag 4x6m og et forbrug ,som jeg gerne vil så tæt på som muligt, på 4,2Kw.
Jeg skal ikke kigge på Watt pr.panel men på Panel effekt. Når jeg kigger datablade for div. får jeg oftest kun opgivet "peak power wats", så hvad mener du med panel effekt?? |
|||
13-04-2012, 13:30
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hej
Du skal finde det tal der hedder "panel efficiency" det angiver hvor meget af den indstrålede energi der bliver til strøm. Jo højere jo bedre. /Karsten |
|||
13-04-2012, 14:50
Besked: #7
|
|||
|
|||
(13-04-2012 13:30)KarstenMentz Skrev: Hej Nå men så er vi jo enige! jvf., den anden debat! Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser! |
|||
13-04-2012, 14:51
Besked: #8
|
|||
|
|||
(12-04-2012 22:14)lars Skrev: Tak for svaret Marinus. Jeg har problemet med et tag 4x6m og et forbrug ,som jeg gerne vil så tæt på som muligt, på 4,2Kw. Lars panelerne ligger normalt mellem 13,5 og 16,5% (højeste som Karsten skriver er bedst) Man kan finde paneler med op til 19-19,5% men så er prisen også en helt anden Marinus fra Billigenergi.eu gode paneler til rimelige priser! |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|