SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Sikkerhed og 1000 Volt PV ledninger - Hvordan beskyttes de?
22-10-2012, 11:43
Besked: #1
Troysen Offline

Sikkerhed og 1000 Volt PV ledninger - Hvordan beskyttes de?
Hvordan skal PV lederne mellem inverter og solceller beskyttes af hensyn til sikkerhed.

Der er op til 1000 Volt mellem ledningerne, så jeg syntes umiddelbart de bør beskyttes derved at de løber i en plastik afskærmning, et plastik rør eller lignende.

Hvad siger bestemmelserne? (SB?)

Er der nogen der kan gennemskue de sikkerhedsmæssige principper?

Sund fornuft?

Jeg tror der er mange blottede 1000 Volt PV ledninger rundt omkring i villaerne...

Tak

Lidt forvirrede tanker:
Yderligere er der vel ikke noget HFI/HPFI der kan slå fra hvis nogen for stød fra en PV ledning? Eller er det noget sludder? Kan man kun få stød hvis man berøre (fx indirekte) både plus og minus, da der ikke er nogen Neutral/jordforbindelse? Dvs. at man ikke kan få stød fx mellem PV plus og jord? Heller ikke mens inverter kører?
Find
Citér
22-10-2012, 13:50
Besked: #2
majland Offline

RE: Sikkerhed og 1000 Volt PV ledninger - Hvordan beskyttes de?
Std solcelle kabler er dobbelt isolerede så der skal en del til at skade den. Men derfor skal de selvfølgelig alligevel beskyttes mod mekanisk overlast.

Jeg har valgt at trække dem i alm flexrør.

Men i princippet kan de jo bare sømmes op, stripses fast eller lægges i kabelkaneler.

Men prøv at se http://www.dark.dk/archive/technotes/kabellommebog.pdf

Det var et af de første hit da jeg egenligt søgte efter de rigtigt paragraffer i strækstrømsreglementet...

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering