Er der ikke for lidt kapacitet??
|
29-10-2012, 16:07
Besked: #1
|
|||
|
|||
Er der ikke for lidt kapacitet??
Hej
Har bestilt anlæg, 6 KWp. Anslået produktion årligt 5358 W Jeg opdager først nu at der I tilbuddet indgår 2 x 2,5 KW Solivia 2,5 TR G4 Invertere. Er det muligt at hive 5358 W ud af dem? Min rugbrødsregning siger nej. Elektrikkeren siger måske, da de er opgivet til 2600 på AC siden. Men dette giver stadig 5200 W.... :-( Er jeg ude i at skulle have 2 x 3,0 KW invertere. Til casen hører også at jeg overvejer yderligere 3 x 250 w paneler. Kom frisk med nogle hurtige bud.....det er lidt en haster! mvh JW |
|||
29-10-2012, 16:19
(Denne besked var sidst ændret: 29-10-2012 af 16:21 F1240.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Er der ikke for lidt kapacitet??
(29-10-2012 16:07)jewa Skrev: Har bestilt anlæg, 6 KWp. Anslået produktion årligt 5358 W Nej. Watt (W) er energi/tid. Det svarer til at sige at ens bil kører 80km/t årligt. Det giver ingen mening. Den rigtige enhed er "kWh" (kilo-Watt-timer) - en energi-enhed. (ligesom Joule og kalorier). ... og det er dem du betaler for på din elregning. Citér:Jeg opdager først nu at der I tilbuddet indgår 2 x 2,5 KW Solivia 2,5 TR G4 Invertere. Nej. Det er det ikke. De kan kun afgive omkring 5000W. Men det er til genæld muligt at de kan producere 5358 kWh årligt, som du er blevet stillet i udsigt. Citér: Min rugbrødsregning siger nej. Elektrikkeren siger måske, da de er opgivet til 2600 på AC siden. Men dette giver stadig 5200 W.... :-( Ja - men det har intet at gøre med din årsproduktion. Det er kun et skæbnens tilfælde at en årsproduktion for et X W(peak) anlæg ca. er X kWh. Havde vi haft bedre sol-forhold i DK havde det ikke været så forvirrende tal, der lignede hinanden. Citér:Er jeg ude i at skulle have 2 x 3,0 KW invertere. Det er et helt andet spørgsmål - om anlægget ville kunne give mere med lidt større invertere og om det kunne betale sig. Det skal jeg ikke kunne sige. Citér:Til casen hører også at jeg overvejer yderligere 3 x 250 w paneler. Så lyder det som om lidt større invertere ville være fornuftigt - men forelæg den situation for din elektriker. |
|||
29-10-2012, 16:26
Besked: #3
|
|||
|
|||
(29-10-2012 16:07)jewa Skrev: Hej Du blander lidt pærer og bananmos. Antager at du med "anlæg, 6 KWp" mener at du får 6kWp paneler på taget og at du er blevet lovet en produktion på 5358kWh/årligt. De medfølgende invertere kan så maks håndtere 5200W og du vil derfor have et lille tab de relativt få timer om året hvor dine paneler kan levere mere end det. Så den lovede produktion kan måske godt nåes på trods af de "for små" invertere. Dvs dine invertere vil aldrig lave mere end 5200W men derfor kan det måske godt blive til 5358kWh på et år. Mange lægger også væsenligt flere Wp på taget end hvad inverteren er begrænset til. Jeg går også snart op på 6.9kWp på min 6kW inverter. Hvis jeg købte et 6kWp anlæg ville jeg forvente et anlæg der under idelle forhold ville kunne levere 6kW AC til elnettet. Dit vil højst kunne levere de 5.2kW og så er det imho falsk varebetegnelse at sælge det som et 6kWp anlæg. Med flere paneler får du større produktion på årsbasis men vil stadig aldrig komme over 5.2kWp. Jeg ville tage større invertere - og et lige antal paneler så de bliver belastet ens. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
29-10-2012, 16:52
Besked: #4
|
|||
|
|||
(29-10-2012 16:07)jewa Skrev: Har bestilt anlæg, 6 KWp. Anslået produktion årligt 5358 W Hvis du har bestilt et 6kWp og kun får et 5kWp så er du jo blevet snyt. Du vil miste toppen på de gode dage, hvor meget du mister på årsbasis er lidt svært at beregne, da panelerne yder mindre når de bliver varme. Men hvis du sætter 3 paneler mere op, så giver slet ikke mening at beholde de 2 små invertere, så din forhandler må til lommerne. ![]() Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20 Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 160 grader, 35 graders hældning |
|||
29-10-2012, 17:26
Besked: #5
|
|||
|
|||
(29-10-2012 16:52)Torben Skrev: Hvis du har bestilt et 6kWp og kun får et 5kWp så er du jo blevet snyt. Det er egentligt lidt morsomt: 1. Jeg har fået den forståelse at det giver god mening at 'overdimensionere' panelerne lidt - en 15-20% synes jeg at jeg fandt en 'tommelfingerregel' på ing.dk der sagde. En lille overdimensionering 'koster' kun lidt spild i ganske korte tidsrum men giver gevinst i længere tidsrum. Det er selvfølgelig mest 6kW-grænsen der her tænkes på, men alligevel. Og det er selvfølgelig dårlig økonomi at overdimensionere meget. men: 2. Du må ikke underdimensionere inverteren. Egentlig er det det samme som ovenfor, men det lyder bare ikke så godt. Når det nu er fastslået at max for paneler ikke absolut skal være præcis det samme som max for inverteren, så skal man bare forstå 'løftet' 6kWp - og jeg må indrømme at jeg opfatter det som en beskrivelse af panelerne og ikke af begge komponenter. Ved inverteren ville jeg ikke forvente det lille p-peak. Men derfor kan anlægget vel godt levere 5.358 kWh/år --- 4kWp pakke XL-byg/FEIYUE Installeret 13.11.2012 28gr, syd +2gr --- |
|||
29-10-2012, 17:51
Besked: #6
|
|||
|
|||
Du kan sagtens overdimensionere med paneler, MEN det syntes jeg er mindre klogt at gøre fra starten så længe du er under 6 kw. grænsen!
Når du køber og betaler for et 6 kw. anlæg, så er det lidt snyd at levere et anlæg der ikke kan yde 6 kw. selv om det anlæg han tilbyder nok vil give den lovede årlige ydelse. Når du så tænker på at montere flere paneler så skal du ikke starte med en inverter der er for lille, en lidt større koster jo ikke ret meget mere! NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
30-10-2012, 10:16
Besked: #7
|
|||
|
|||
Tak for Jeres input
![]() Og især for reminderen om ikke at blande pærer og bananmos ![]() Enden på det er at der bliver ændret til 2 x 3,0 Invertere... af 2 grunde: 1. der skal 3-4 paneler mere på 2. rammen for nettomålerordningen kan udfyldes, også i fremtiden og jeg er ikke begrænset til "kun" 5 KW Bliver spændende at se om det er nettomålerordningen der skal pilles ved kl. 13 i dag fra Folketingets talerstol.... mvh JW |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|