Rengøring af paneler?
|
30-10-2012, 11:01
Besked: #1
|
|||
|
|||
Rengøring af paneler?
Skal solcellepaneler rengøres eller ej?
Jeg har været den lykkelige ejer af mit anlæg siden den 18.10.2012. Og ja, - jeg er stadigvæk i "Tjek produktion næsten hver time" fasen. Men næste spørgsmål er begyndt at melde sig på banen, efter at jeg nu har modtaget ikke mindre end 4 omdelte flyers i min postkasse. - Alle disse flyers omhandler tilbud på "abonnementsrengøring" af mine paneler. (Syntes egentlig, at det er lidt uhyggeligt, at det er blevet SÅ kendt, at jeg har fået monteret solceller. - Anlægget kan IKKE ses fra vejen overhovedet, og Google / krak har ikke fløjet over huset efter montagen) Skal man virkelig vaske sine paneler 2-6 gange om året? - Jeg må medgive, at vores nye terrasse som blev anlagt for 1 år siden ikke længere er grå, men allerede har grønlige belægninger. (Bor i "næsten" landzone) I givet fald, hvis de skal renses / vaskes, kunne det så ikke være bedre at have et "Rentvandsanlæg" fra f.eks.: http://www.vinduespudsning.com/collectio...solpaneler Jeg har lidt kig på det "lille" anlæg. - Og det tager ikke længe førend det er tjent ind, hvis man virkelig skal vaske sine paneler 6 gange om året, som nogle af der flyers påstår man skal. Hvad gør andre? - Erfaringer efterlyses.. Inverter - SolarEdge SE7k + 26 x OP300-MV optimizer bokse Paneler - 26 x SOLON Black 230/07 - 255Wp Orientering - 188 grader, 37 graders hældning Produktionsdata |
|||
30-10-2012, 12:52
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Rengøring af paneler?
(30-10-2012 11:01)Trolkar Skrev: Skal solcellepaneler rengøres eller ej? Hehe - jeg har haft mit siden 3/8 og ikke fået nogle flyer endnu :-) Man kan gøre meget, men du har 37 graders hælding på dine solceller, så regn/sne og slud + vinden renser dem normalt fint - lige som dit tag - terressen ligger jo i 0 grader og er som regle noget beskytte af hus/hegn osv. Du har solar edge, så kan du jo slint se om der er nogle som giver mindre end andre i forholdt til deres normale (du kan jo sen havd de giver i dag pr panel, som referense), da de jo ikke alle bliver lige beskidte på samme tid - og så kan du jo prøve at aflæse effekten inden afvaskningen og efter, en dag du har tid - dog skal du huske at panelerne vil give lidt mere lige efter afvaskningen i koldvand, så panelerne skal lige op på samme temp igen, inden du kan regne med det. en indstrålingsmåler vil også hjælpe lidt da du så kan bruge den som ref. for at finde samme indstråling før og efter. Men abb på rensning 2-6 gg om året - så ville jeg nok ikke opholde mig udenfor med alt det skidt som kommer ned fra oven. :-) /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
30-10-2012, 17:00
Besked: #3
|
|||
|
|||
(30-10-2012 11:01)Trolkar Skrev: Skal solcellepaneler rengøres eller ej? Hej har lige fået vasket mine efter 8 mdr pris 415 kr vask en gang om året burde være nok til at fjerne alger og andet skidt Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home ----------------- Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp. Deger Tracker 5000 n t . 8 kw 3 faset Solaredge inverter Anlæg nr 2 start okt 2015 På stativ 7,800 kWP 17 kw 3 fastet solaredge inverter neddroslet til 6 kw. |
|||
30-10-2012, 18:04
Besked: #4
|
|||
|
|||
Det var dyrt. Jeg kender en som kan gøre det væsentligt billigere, og ja jeg kan bekræfte at en baksning betyder en del for ydelsen hvis de er beskidte...
|
|||
30-10-2012, 18:09
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hvem er det du kender?
(troede i øvrigt at baksning var noget der forekom, når man monterede panelerne ![]() ![]() |
|||
30-10-2012, 18:18
(Denne besked var sidst ændret: 30-10-2012 af 18:18 Kejser2001.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
satans smartphone. Kan være at jeg snart skal have briller eller også gik det lige stærkt nok med at skrive... Min lokale Vinduespudser pusher. Har 36 paneler fordelt på 46 kvm. HAn gjorde det for under det halve!
|
|||
30-10-2012, 18:48
Besked: #7
|
|||
|
|||
Jeg har købt dette her tilbehør til min højtryksrenser... Men den kræver selvfølgelig at der ikke er så højt til taget http://www.harald-nyborg.dk/p1194/nilfisk-tagrensersaet
Hessel75 Aalborg, 15 grader hældning, Syd 28 stk 240watt Bosch Solar Module c-Si M60S EU30117 Danfoss TLX 6kw Pro+ CLX Home http://el.hesselvang.dk |
|||
30-10-2012, 19:38
Besked: #8
|
|||
|
|||
Dette sæt har jeg også men hele humlen ligger i ikke at bruge vandhanevand pga kalkindholdet skal det være enten regnvand eller kemisk renset vand (blødt vand) da kalken ellers sætter sig på panelerne og brænder uhjælpeligt fast og en afkalkning kan ikke anbefales
![]() |
|||
30-10-2012, 19:48
Besked: #9
|
|||
|
|||
Kunsten er faktisk at bruge den på en dag hvor de lover masser af regn. Først vasker du med sæben... Så skyller regnen efter med det bløde vand... Og wupti rene kalkfrie paneler... Men det er selvfølgelig ikke rart mens man står på stigen i regnvejr :-) Dog er 1 (max 2) gang årligt rigeligt...
Hessel75 Aalborg, 15 grader hældning, Syd 28 stk 240watt Bosch Solar Module c-Si M60S EU30117 Danfoss TLX 6kw Pro+ CLX Home http://el.hesselvang.dk |
|||
30-10-2012, 19:50
Besked: #10
|
|||
|
|||
Jeg lader gerne vinduespudseren gøre det grundigt 2 gange årligt for 350 kr samlet. Til det er min tid desværre for kostbar og tålmodigheden opbrugt
![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|