SolarEdge til syd vendt tag
|
30-10-2012, 14:07
(Denne besked var sidst ændret: 30-10-2012 af 14:07 G76.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
SolarEdge til syd vendt tag
Hej sol fans,
Jeg overvejer om jeg skal springe på en solaredge se7k med optimizer med de fordele det nu har i stedet for en danfoss TLX6 Pro+. Jeg har et syd vendt tag hvor anlæget skal sidde og der er ingen skygge fra træer eller ligende. Jeg vil gerne have et godt råd med på vejen. Jeg skal betale 8-10000 ,- mere for SolarEgde løsningen, er det det værd? |
|||
30-10-2012, 14:24
(Denne besked var sidst ændret: 30-10-2012 af 14:26 Steffen.)
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: SolarEdge til syd vendt tag
(30-10-2012 14:07)G76 Skrev: Hej sol fans, Grundet at du ingen skygger har/vil får for du ikke rigtigt noget ud af et solar-edge system, andet en overvågning af hver enklet panel. Jeg vill tage en SMA (eller Danfoss) og bruge de 8-10 K til at købe rødvin for, eller en ordenlig logger, og så spare PRO på danfossen, ikke +, hvis du vælger en Danfoss. Personligt ville jeg nok tage en SMA 6000-20 (eller 8000-20) eller en -10 og en datalogger (kender ikke hvad dataloggeren i -20 modellen kan, men hvis samme som Danfoss's indbyggede, så heller en god ekstern logger) Hvis du vil bruge virksomhedsordningen er det ikke 8-10k for dig men snarre ½ delen det koster ekstra Er du teknik nørd er solar-edge perfekt at "lege" med/følge med på - ville gerne selv have, men synes at 15K mere var i overkanten /Steffen _________________________________________________ TLX 8 PRO+ 38x ZNShine 195 Gallium/Mono - 7,41 kWp 156/32 grader ![]() ![]() |
|||
30-10-2012, 14:45
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg har netop fået mit SolarEdge anlæg monteret.
Og jeg er yderst tilfreds med anlægget. Ikke mindst fordi jeg efter opsættelsen har erkendt, at da jeg tog beslutningen om investeringen, så var det sommer. - Og her i vinteråret hvor solen er lidt længere nede kan jeg godt se, at der er enkelte "striber" fra naboens "gadelampe". Jeg valgte SolarEdge primært pga. at jeg kan "slukke for cellerne". De vil ikke genere mere end 1 volt pr. celle når de er "slukket" af optimeringsboksen. Derudover, så er fordelen, at man ikke skal producere efter "laveste fællesnævner" i en streng. - Men at de andre celler bibeholder max. - Hver celler har sin egen "tracker". Inverterens opgave er også mere "simpel". At man derudover kan overvåge hver enkelt panel syntes jeg er smart. - Helt seriøst, så kunne jeg se, at der var noget "galt" med en af mine paneler. - Det leverede kun 95 watt, mens de andre leverede mellem 110 og 140 watt. Årsagen var nogle ganske synlige fugleklatter. - Efter gårdagens regnvejr er panelet på samme effekt som de andre. Havde regnvejret ikke "klaret" denne affære, så ville jeg med 100% sikkerhed vide hvilket panel der skulle have en tur med haveslangen. Jeg tror, at den ekstra udgift hurtigt er tjent ind. Mit anlæg er købt via "Solon" - (SolonRAISE), som giver 2 års "all-risk" forsikring på alt, samt en rigtig god garanti på paneler og inverter. Forsikringen ydes gennem et ganske velrenomeret forsikringsselskab. (Har tjekket dette via diverse registre og hjemmesider) Inverter - SolarEdge SE7k + 26 x OP300-MV optimizer bokse Paneler - 26 x SOLON Black 230/07 - 255Wp Orientering - 188 grader, 37 graders hældning Produktionsdata |
|||
30-10-2012, 15:10
(Denne besked var sidst ændret: 30-10-2012 af 15:11 Horsens.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Jeg ville gøre det hvis det var mig - af samme årsag som TROLKAR nævner oven over.
Jeg var faktisk parat til at gå efter et Tigo Energy system med maximizer bokse osv, men de kunne ikke (som lovet) levere til den dag vi fik monteret, og så røg meget af fidusen hvis jeg skal til at betale folk til at gå og tage paneler ned igen en uge efter de er blevet sat op, for at koble bokse på hvert panel, trække nødvendige kabler osv. Så nu venter vi og ser tiden an, for det system falder helt sikkert i pris på et tidspunkt, og hvis der engang skulle komme lovkrav ifm. sikkerhed (slukning af solceller), vil vi nok genoverveje det. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|