Garanti - igen
|
31-10-2012, 18:00
Besked: #1
|
|||
|
|||
Garanti - igen
Jeg kan se at mange er meget fokuseret på garanti - men er I klar over hvad garantien dækker?
På http://www.sveigaard.dana6.dk/solceller/garantier.html skærer de det ud i pap: "skal der skiftes noget efter de første 2 år, vil arbejdslønnen være for kundens regning." Dvs. fejlfinding og udmåling er ikke omfattet af garantien. Jeg ser frem til de slagsmål der uvilkårligt vil opstå, når inverterproducenten peger på panelproducenten og omvendt. Og som stakkels forbruger aner jeg ikke hvad - jeg kan bare se mit anlæg ikke yder optimalt :-( Så det vil nok være en god ide at spørge, om man kan få en "all risk forsikring" i stedet? |
|||
04-11-2012, 01:36
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Garanti - igen
Garanti debatten er jo helt afsporet. Alle hyler og piver om garanti, men INGEN vil betale for den.
|
|||
04-11-2012, 06:59
Besked: #3
|
|||
|
|||
Ordet garanti må kun bruges når man er stillet væsentlig bedre end købeloven.
Kunden skal sandsynliggøre at der er en mangel, og hvis anlægget er købt monteret, så må sælger komme og skifte. Det lader sig kun vanskeligt gøre for sælger at undslå sig dette, nemlig kun hvis køber ikke forlanger det eller ikke vil køre en sag. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
04-11-2012, 10:27
Besked: #4
|
|||
|
|||
(04-11-2012 06:59)povlhp Skrev: Ordet garanti må kun bruges når man er stillet væsentlig bedre end købeloven.Alle garantier er "producentgaranti", dvs. sælger kan være bedøvende ligeglad efter to år! Retter du henvendelse til sælger fordi dit anlæg ikke producerer som du forventer, er det dig som kunde der skal fortælle hvor fejlen ligger:-( Producenten vil formodentlig gerne ombyttet det defekte panel, men du skal sørge for det udmåles, fejlfindes og afmonteres. |
|||
04-11-2012, 13:09
(Denne besked var sidst ændret: 04-11-2012 af 13:09 Sol Sorten.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
PoulHP og Henning LB
Mange tak for den information, endeligt et par realister med informative indlæg :-) |
|||
04-11-2012, 17:06
Besked: #6
|
|||
|
|||
Min leverandør har i tilbud ydelsesgarantien på panelerne. Der står intet om en fabriksgaranti.
Så jeg kan gå til min leverandør, som så må stå for det hele. Det er derfor man skal bruge et ordentligt solcellefirma, og ikke en der fralægger sig ansvar, men står inde for produktet. Hvis man selv monterer, så har man købt løs panel, og det er det garantien er på. Povl H. Pedersen - Brabrand Solutronic SP100-DK inverter 28 stk LG MonoX Black 250W (14 SW, 14 E - Az: 25 gr). ![]() ![]() |
|||
04-11-2012, 17:31
Besked: #7
|
|||
|
|||
(04-11-2012 17:06)povlhp Skrev: Så jeg kan gå til min leverandør, som så må stå for det hele. Hvis mange gør det kan det godt betale sig for din leverandør at gå konkurs med firmaet og så bare oprette et nyt, der så ingen forpligtelser har overfor eksisterende kunder. Men lad os håbe at ingen af os render ind i problemer, så vi slet ikke har brug for garantien - det vil være nemmest ![]() Danfoss TLX 6K+ Pro & 24 x ZnShine ZX5M 260W ![]() |
|||
04-11-2012, 17:52
(Denne besked var sidst ændret: 04-11-2012 af 17:53 Torben.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(04-11-2012 17:06)povlhp Skrev: Min leverandør har i tilbud ydelsesgarantien på panelerne. Der står intet om en fabriksgaranti. 1. Hvordan vil du påvise at et panel ikke lever op til sin ydelses garanti. 2. Hvis du selv har monteret panelet, kan man nok også udskifte det selv ikk´. 3. Men hvis du har fundet en leverendør der giver 20 års total garanti, bør du skrive hvem det er, der er nok nogen der har interesse for for denne levenrendør. ![]() Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW SW 3,20 Paneler: 36x ZNShine ZX195(37)MS Ga Mono/Sort 7,02 kWp Orientering: 160 grader, 35 graders hældning |
|||
04-11-2012, 18:45
Besked: #9
|
|||
|
|||
Horsens, helt enig. Desværre ødelægger det hele markedet for alle andre evt. seriøse forhandlere hvis enkelte spekulerer i at love og garantere en masse som aldrig vil blive holdt.
|
|||
04-11-2012, 18:54
Besked: #10
|
|||
|
|||
Køb nogle billige paneler (og glem den lange garanti) så er der råd til at skifte skridtet ud om 10 år hvis det er nødvendigt, til den tid findes der sikkert meget bedre og ikke mindst billiger paneler!
NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|